Továbbra is támadnak a „böngésző” vírusok
Az ESET minden hónapban összeállítja a világszerte terjedő számítógépes vírusok toplistáját, amelyből megtudhatjuk, hogy aktuálisan milyen kártevők veszélyeztetik leginkább a felhasználók számítógépeit. Már az előző hónapban is előkelő helyen szerepeltek a toplistán az internetes böngészés közben jelentkező különféle kártevők, és a márciusi adatok tükrében kijelenthetjük, ez a trend folytatódni látszik. A tízes listán ezúttal három JavaScriptes kártevőt is üdvözölhetünk, vannak köztük régebbi ismerősök, de új szereplők is.
Az e havi egyik újonc az a JS/Agent trójai, amely internetes böngészés közben a leggyakrabban használt böngészők, pl. az Internet Explorer, Mozilla Firefox vagy Opera alatt egy párbeszédablakot jelenít meg, amelyben arra kéri a felhasználót, vásároljon meg különféle termékeket illetve szolgáltatásokat. Érdekes módon, amennyiben a vásárlás valóban megtörténik, a kártevő eltávolítja magát a számítógépről. Ha nem tud minket rábírni, hogy vegyünk valamit, akkor kezd bele kártékony tevékenységébe, lehetetlenné téve a böngészést. Elemzők szerint ez a fajta JavaScriptes kártevő nagy valószínűséggel egy másik kártékony program része lehet, mindenesetre a márciusi adatok alapján a korábbi 90. helyett egy huszárvágással az ötödik helyre lépett elő. Másik új szereplőnk a hetedik helyre került Win32/Sirefef, egy olyan trójai, amely titokban és kéretlenül átirányítja az online keresőmotorok eredményét különféle adwareket tartalmazó weboldalakra.
2011. május óta nem volt toplistás a JS/Redirector nevű trójai, amely most a tízedik helyre ugrott. Egy olyan kártékony JavaScript-ről van szó, amely lefutva kéretlen böngésző ablakokat jelenít meg, emellett hátsó ajtót is nyit a rendszerben, és további kártékony kódokat próbál meg letölteni különféle távoli weboldalakról. Idén januárban hallottunk utoljára a JS/Iframe trójairól, akkor a kilencedik helyen szerepelt, mostanra a hatodik helyre kapaszkodott fel. A JS/Iframe.AS trójai észrevétlenül átirányítja a böngészőt egy kártékony kódot tartalmazó weboldalra. A kártevő program kódja általában szabványos HTML oldalakon belül, annak belsejébe beágyazva található.
Jól láthatóan egyre inkább előre törnek azok a különféle JavaScriptes kártevők, amelyek ellen naprakész operációs rendszer és alkalmazás programok mellett friss vírusirtóval és szkripteket blokkoló böngésző kiegészítőkkel - például NoScript - védekezhetünk hatékonyan.
Az ESET által összeállított havi Global Threat Trends Reportban kiemelt helyen szerepel egy felmérés, amelyet az írországi ESET végzett az internetező felnőttek körében. Ebben arra keresték a választ, hogy milyen online tartalmak azok, amelyek a férfiak és a nők érdeklődését felkeltik, s őket kattintásra késztetik. A vizsgálat pozitív eredménye, hogy a megkérdezettek 49%-a egyáltalán nem kattint semmilyen csali tartalomra, ami már önmagában örvendetes eredmény.
A felmérés eredményét összegző grafikonon látható, hogy pontosan milyen tartalmak esetében mentek lépre a legtöbben. Az ingyen ajándék, a könnyű pénz vonzotta a legtöbbeket (29%), de a különféle katasztrófák hírei (disaster news) is hatékony kattintásmágnesként szerepeltek. A szabadon letölthető zene- és filmek ígérete, valamint a hírességekkel kapcsolatos pletykák is csábítóan hangzanak az átlag felhasználók számára. A felmérésből adódó következtetéssel - miszerint mindig gondolkodjunk, mielőtt bármire kattintanánk – a Sicontact munkatársai is mélyen egyetértenek.
A folyamatosan szakmai érdekességekkel frissülő antivirus blogon (http://antivirus.blog.hu/) márciusban szó esett a WordPress tartalomkezelő rendszerek sebezhetőségéről, és az ezt kihasználó, tömegesen terjedő kártevőkről. A rendszeres és naprakész frissítést nem csak a vírusirtóra és az operációs rendszerre kell alkalmazni, hanem minden használt rendszerünkre, így a CMS alkalmazásokra is.
Részletesebben a témáról:
http://antivirus.blog.hu/2012/03/09/tobb_ezer_wordpress_oldalt_fertozodott_meg
Ugyancsak terítékre került a blogon az ESET szakemberei által leleplezett grúziai botnet hálózat ügye, valamint egy Android platformon megjelent és titokban emelt díjas SMS-eket küldözgető trójai játék is. Érdemes lehet ebben az esetben is valamilyen biztonsági alkalmazást használni, a témával kapcsolatban sokaknak jó hír lehet, hogy az ESET Mobile Security már elérhető Android OS-re is.
http://antivirus.blog.hu/2012/03/23/gruziabol_szeretettel
http://antivirus.blog.hu/2012/03/02/eset_vedelem_androidra
Kapcsolódó cikkek
- ESET: Böngészőn keresztül támadnak a vírusok!
- ESET Endpoint Solutions a tesztelés az utolsó fázisába lépett
- Kormányzati weboldalt fertőztek meg Grúziában?
- Befagyott a toplista - Az ESET javasolja, hogy ellenőrizzük a DNS beállításokat
- Ledöntötték a trónról az Autorun-t
- Veszélyben a mobilok: az ESET Software vírus-előrejelzése
- Tesztelték a vírusirtókat, a leggyorsabb az ESET NOD32 Antivirus 5 lett
- A Microsoft intézkedés ellenére, nyolcadik hónapja tartja magát az Autorun vírus
- Sok kárt okoznak a vírusok
- Ötödik hónapja vezet az Autorun vírus
Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei
A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.
Marad a jóáras korlátlan belföldi mobilnet, sőt, 7 napig díjmentesen tesztelhető
Idén júliusban indult a mobilhasználati élményt forradalmasító, teljesen digitális tarifa Yepp néven, ami egy üzletlátogatás vagy személyes kontaktus nélkül, mobilalkalmazáson keresztül, akár 10 perc alatt aktiválható és korlátlan belföldi mobilnetet kínáló előfizetés. A merőben új koncepció bevezető kedvezményes havidíját 2025. január 6-ig meghosszabbítja a szolgáltató, sőt, mostantól új megrendelés esetén 7 napos ingyenes próbaidőszakot is biztosít.
Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor.
Bemutatták a jövő Yettel üzleteit
Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei. Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.
Az LG ismét a TOP 100 márka között
Az LG Electronics (LG) jelentős előrelépést tett a globális piacon innovatív márkastratégiájával, ennek köszönheti, hogy ismét a legkiemelkedőbb globális márkák között szerepelhet.