Felhőbe helyezett alkalmazás és teljes digitalizáció a kereskedelmi informatikában
Alapvetően új technológiákról, alkalmazásokat felhőbe helyező keretrendszerekről, projektalapú megközelítésekről tartottak egyeztetést a kereskedelmi szakma vezetői június 11-12-én Kecskeméten. Az ágazat képviselőinek egyöntetű elvárása volt, hogy a kereskedelmi informatika legújabb vívmányaival azonnal profitot tudjanak termelni.
Megdöbbentő ütemben folytatódik a kiskereskedelem folyamatainak digitalizálása. Több száz szállító és több ezer kereskedelmi egység már elektronikusan áramoltatja dokumentumait, az új technológiák napról napra hódítanak el területeket a hagyományos, papír alapú megoldásoktól. A kiskereskedelem szereplői felismerték, hogy a jelen gazdasági helyzet nem egy elhúzódó válság, hanem egy új üzleti állapot, amelynek hangsúlyai máshol vannak az elmúlt évtizedek gyakorlatához képest − hangoztatta a kiskereskedelmi szakma kecskeméti konferenciáján a 25 éves fennállását ünneplő házigazda ProgAdat Kft. tulajdonosa. Bessenyei István aláhúzta, az új helyzetnek a legfőbb jellemzője, hogy a fogyasztók és az áruházak is lázasan keresik a költséghatékonyabb megoldásokat. Ebben segíthetnek – éppen ezért terjednek látványosan – az intelligens eszközök és eljárások.
A kereskedelmi informatika legújabb vívmányainak közös jellemzője, hogy megtérülési idejük már nem 5-10 év, hanem azonnal profitot képesek termelni. Ez jó azoknak, akik hajlandóak és képesek bevezetni ezeket, de hamar végzetes veszteséget okoz azoknál, akik késlekednek. A rövid megtérülések egyik kulcsa, hogy mind kevésbé kell megvásárolni és birtokolni az egyes megoldásokat. Ebben a szektorban is terjed a felhő, amelyben az egyik legújabb fejlesztés a Laurel cégcsoporthoz tartozó ProgAdat XBO keretrendszere, amely a korábbi alkalmazásokat tudja „felhősíteni”.
Az XBO haszna, hogy a felhasználónál csak egy beviteli felület van, a szoftver egy központi szerveren fut, amely egységesen és folyamatosan frissíthető, állítható be az adott elvárások szerint. A beviteli felület lehet mobil, pc, érintőképernyő, stb., a megjelenítés ugyanis vektoralapúan átméretezhető, amely lehetővé teszi az eltérő felületű és felbontású képernyők kezelését. Az XBO az SaaS szolgáltatáskonstrukciót is támogatja, tehát bérelhetőek a szoftverek, vagy használatalapúvá tehető a fizetés. Így ha például a leltármodul csak év végén kell pár napra, akkor elegendő csak arra az időszakra licencelni azt – említett példát Marján Balázs, fejlesztési igazgató.
Áttekintették a szakértők a világon élenjáró kereskedelmi adatelemző megoldás, a Microstrategy eszközére épülő XBI vezetői információs rendszert. A szoftver a kereskedelmi rendszerek adataira építkezik, így a forgási sebesség, napi értékesített mennyiség, polckészlet vagy bármilyen adat másodperceken belül lekérhető vele. A sebesség az alapadatbázis méretétől gyakorlatilag független, a rendszer egy projektben 1,5 milliárdos adatbázisból is másodperces válaszokat adott. Mindez a weben, vagy mobileszközön (Android, iOS, stb.) bármikor látható, abszolút grafikus megjelenítésben, műszerfalszerűen. Egyéni keresésekre, lefúrásokra is lehetőséget ad a szoftver, amely révén az eltérő nézetű adatok egymással könnyen összevethetők.
Az XBI a vezetőség számára a döntéstámogatás mellett egyben eszköz a standard beszámoltatásra, az új elképzelések, vezetői utasítások végrehajtatására, számszerű elvárások megfogalmazására. Az egyik hazai bolthálózatnál például ennek révén másfél hónap alatt egy nappal csökkent a forgási sebesség.
Az újdonságok sora hosszú. A Worklog feladatnyilvántartó és ellenőrző rendszer projektek, kollégák munkavégzése, feladatok vezetésére alkalmas, és természetesen minden más adattal is integrált. Digitalizált dokumentumkezelés és -tárolás, elektronikus kapcsolat a beszállító, a logisztikai központ és a bolt között, csökkenő átfutási idők, emberi hiba nélküli, automatizált folyamatok jellemzik az új korszakot. Ma a retail szektorban egyszerre kulminálódik mindaz a fejlődés, amit a vállalati és kereskedelmi informatika az elmúlt 5-8 évben produkált, és a változások egészen új, még pár éve is elképzelhetetlen távlatokat nyitnak a kereskedelem előtt − összegzett Bessenyei István.
Kapcsolódó cikkek
- Autodesk Design Suite 2013 termékcsalád és új felhő alapú Autodesk 360
- NFÜ támogatásból felhőszolgáltatás
- Asus válasz a felhő-korszakra
- LG Cloud: Az első valós idejű letöltést támogató multimédia-felhő
- Új osztott feldolgozási technológia a hatékony adatgyűjtéshez
- A felhő gyakorlatáról adminoknak és fejlesztőknek
- Telenor Webiroda: élen a felhőszolgáltatások között
- 4,3 millárd dollárért vásárolja fel az SAP az Ariba felhőóriást
- EuroCloud Day 2012: európai összefogás a cloud computing elterjesztéséért
- EuroCloud Day: a kormányzat is spórolhat a cloud computing megoldásokkal
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.