Tör előre a HD a kábeltelevíziózásban

forrás: Prím Online, 2013. január 18. 13:10

Rengeteg változást hozott a tavaly évvége és az idei év eleje a hazai kábeltelevíziós piacon. Az elmúlt időszakban sok olyan átrendeződés történt, amelyek láttán az emberek csak kapkodták a fejüket, hogy kedvenc adóikkal mi fog történni. A Café PR összegyűjtötte és infografikában ábrázolta a jobb áttekinthetőség érdekében a négy vezető hazai kábeltelevíziós vállalatnál (UPC, Digi, T-Home, Invitel) lezajlott, a legtöbb embert érintő televíziós alapkínálatban végbement változásokat. A táblázat ugyanakkor egy összegző kimutatás és NEM az egyes előfizetőket érintő konkrét változásokat mutatja be.

A jelen helyzet alapján megállapítható, hogy a négy nagy szolgáltató hatalmas lendülettel, és ráfordításokkal növelte digitális kínálatát. A bővülés ezen a téren a  legszembetűnőbb a UPC-nél, Diginél, a T-Home-nál, illetve az Invitelnél egyaránt. Ez a folyamat is jelzi, hogy az idei esztendő várhatóan a magyarországi HD-televíziózás áttörésének az éve lesz, és ennek a tartalom bővülésével párhuzamosan az ad igazán nagy lökést, hogy a legnézettebb kereskedelmi csatornák is áttérnek a nagyobb felbontásra. Friss aktualitás ezzel kapcsolatban, hogy a UPC  rögtön az indulás napjától, február 11-től megkezdi az RTL Klub HD adásainak továbbításait, és így náluk 21-re növekszik a legnagyobb felbontásban nézhető csatornák száma (az RTL HD indulás még nincs a csatolt táblázatban feltüntetve).

A  digitális tévézés, a HD csatornák terjedését az NMHH legfrissebb adatai alátámasztják, amely szerint a digitális előfizetéseken belül 2012. novemberben a több mint 3,2 millió előfizetéses televíziós szolgáltatást igénybevevő hazai háztartásban 801 ezerről 820 ezerre nőtt a kábeltelevízióra vagy IPTV-re előfizetők száma. Utóbbiaknak kellemes meglepetést okozott a T-Home és az Invitel azzal, hogy jelentős tartalombővítést hajtott végre, így náluk többek közt a SuperTv2 és az RTLII is fogható az IPTV kínálatban.

Ugyanakkor általánosságban az is  megállapítható, hogy a négy szolgáltató igyekezett minél több és szélesebb közönséget elérő csatornákkal színesíteni csomagjait. Mindegyikük tíz feletti számban – döntően a digitális kábeltévés portfolióba -  hozott be új adókat. A folyamat természetesen azzal is járt, hogy néhány csatorna végleg kikerült a portfolióból, vagy átkerült egy kisebb csomagba az adott szolgáltatónál. Kivételt jelent a Hálózat és a Reflektor televízió, amelyek 2012. végén befejezték működésüket, így ez a két adó minden szolgáltatónál egységesen megszűnt. Ezeken túlmenően viszont az új csatorna/megszűnt csatorna arány összevetésből az rajzolódik ki, hogy a UPC előfizetőinél bővült leginkább a kínálat. A többi három operátornál inkább cserékről lehet beszélni, mert arányaiban ahány csatorna elment, annyi jött a helyükre.



A táblázatban színekkel emeltük ki, hogy a csatornaváltozások milyen jellegűek voltak. Ennek megfelelően kék színnel jelöltük azokat a csatornákat, amelyek újonnan érkeztek a szolgáltatók portfoliójába. Pirossal azokat, amelyek kikerültek a szolgáltatótól. Azaz a pirossal jelzett csatornák már nem találhatóak meg egyetlen csomagban sem az adott operátornál (ide soroltuk be a két megszűnt csatornát, a Hálózat tévét és a Reflektort is). Halványabb pirossal jeleztük azokat a csatornákat, amelyek ugyan kikerültek a legtöbb emberhez elérő alapkínálatból, de nem tűntek el teljesen az adott szolgáltató kínálatából, hanem annak valamely kisebb csomagjában találtak maguknak helyet. Ez utóbbi kategória alapján érdekes tényként lehet megjegyezni, hogy a T-Home és a Digi esetében a felnőtt tartalmakat kínáló csatornákat - a rájuk kirótt 25%-os kulturális adó miatt – kivette a két szolgáltató az alapkínálatból és áthelyezték azokat speciális előfizetői csomagokba, hogy kivédjék a kedvezőtlen pénzügyi feltételekből adódó következményeket.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14