Törvényi megfelelőség határidőre - Elkészült az Iroda++ friss verziója

forrás: Prím Online, 2013. február 4. 17:13

Az Országgyűlés által 2012. november 19-én elfogadott, javarészt 2013. január elsejével hatályba lépett adótörvények, és az ezekkel összefüggő egyéb törvényi módosítások nagy kihívás elé állítják a vállalatirányítási rendszerek fejlesztőit, hiszen határidőre, de azon belül is a lehető leggyorsabban kell alkalmazkodniuk a változásokhoz. A hazai fejlesztésű rendszerek ebben a helyzetben jelentős előnyben vannak a nemzetközi rendszerekkel szemben. A számos változtatás ellenére a rEVOLUTION Software már január végére elkészült az Iroda++ frissítésével, ami nélkülözhetetlen az ügyfeleknek az első áfa-bevallás február 20-i leadásához.

A vállalatirányítási rendszerek egyik meghatározó tulajdonsága a naprakészség, hiszen a változó jogi környezetben nagyon fontos, hogy a számlázás, a könyvelés, a pénzügyi háttér megfeleljen az állam által támasztott elvárásoknak.

„A rEVOLUTION-nél számos adótanácsadóval dolgozunk együtt, hogy vállalatirányítási rendszereink minél jobban ki tudják szolgálni a felhasználók igényeit a megváltozott körülmények között is. Célunk, hogy minimalizáljuk az adminisztrációt, hogy az adóváltozások ne jelentsenek plusz munkát felhasználóinknak” – mondta Szalóki László, a rEVOLUTION Software Kft. termékfejlesztési vezetője.

A hazai jogalkotás sajátossága, hogy a következő évi jogszabályokat a Parlament általában az utolsó pillanatban fogadja el. Nem ritka az olyan jogszabályi definíció sem, amelyből az alkalmazás pontos módja nem következtethető ki egyértelműen, azok későbbi módosításokban vagy az adóhatóság által kiadott értelmezésekben, állásfoglalásokban öltenek formát. Emiatt szükséges, hogy a szakemberek – azaz a rendszerek fejlesztői, a könyvvizsgálók, a könyvelők, a vállalatok gazdasági vezetői, sőt sok esetben az adóhatóság szakemberei – együtt jussanak el egy konszenzusos értelmezésig, és ezen értelmezés valamit a jogszabály alapján készüljön el a szoftverek módosítása. Ezen eljárás és a szűk határidő eredményeként a szoftverek gyakran több körös módosításokon is átesnek.

„Normál esetben egy szoftverfejlesztés nem 2-3 hetes folyamat. Az adójogszabályi változásokhoz való gyors alkalmazkodás kényszere tehát iszonyatos tempót kíván meg a fejlesztőktől ilyenkor.  A hazai fejlesztésű rendszerek rendkívül gyorsan tudnak alkalmazkodni a magyar törvényi változásokhoz, kiszolgálva a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, valamint a felhasználók igényeit is, lévén tervezőik és fejlesztőik is úgymond a hazai szokásjogban és működési mechanizmusokban nőttek fel” – mondta Szalóki László.

A nemzetközi rendszerek tervezői és fejlesztői, akik több ország és adott esetben több tízezer felhasználó számára készítik rendszereiket, jóval távolabb vannak a problémától, ráadásul a hazai jogszabályi környezet csak egy a sok közül számukra. Ebből következik, hogy számtalan feladat és fejlesztés között kell megosztani figyelmüket és erőforrásaikat. Ugyanakkor nem rendelkeznek olyan kiterjedt kapcsolatokkal Magyarországon, amelyek a jogszabályok korai szakaszában az értelmezésbeli nehézségeken átsegítenék őket. Természetes tehát, hogy nehezebben kezelik ezeket a lokális anomáliákat, így sokszor az a végeredmény, hogy a frissítés kiadása késik vagy részben el is marad, ami időlegesen vagy tartósan fáradságos, manuális munkát okoz a felhasználóknak.

„A kis- és közepes vállalatok igényeit kiszolgáló Iroda++ integrált ügyviteli rendszerünk fejlesztése épp most zárult le. A törvényi változások értelmében vállalatirányítási rendszerünkben számos ponton kellett változtatnunk és jó néhány fejlesztést kellett végrehajtanunk, hogy az ismét mindenben megfeleljen az új követelményeknek, és maradéktalanul ki tudja szolgálni ügyfeleinket” – mondta a szakember.

A főbb változások, amikhez az Iroda++-nak alkalmazkodnia kellett:


A legtöbb változás a számla tartalmi elemeit érinti – fordított adózás, kisvállalati adó illetve kisadózó vállalkozások tételes adója esetén kötelező feltüntetni az adózási módot a számlán. Ezen kívül, ha a partnerre áthárított adó adott ÁFA időszakban eléri vagy meghaladja a 2 millió forintot, kötelező feltüntetni a partner adószámának első 8 számjegyét. Az Iroda++ minden, a partner adatlapján található beállítást automatikusan alkalmaz az összes számlára, így nem kell attól tartanunk, hogy valamely kötelező elem lemarad. A rendszer figyelmeztet arra, ha nincs kitöltve az adószám a partner adatlapján, és lehetővé teszi a tételes listázást a 2 milliós értékhatár feletti számlák, illetve az összes forgalom esetén is.

Az új törvények alapján két vállalkozás között egy naptári hónapon belül a készpénzforgalom nem haladhatja meg a másfél millió forintot. Az esetleges limitátlépés miatt érdemes rendszeresen ellenőrizni a készpénzmozgást, de ha a partner mégis átlépné ezt az összeghatárt, a rendszer automatikusan figyelmeztet.

A pénzforgalmi ÁFA elszámolás követelményei számos elemet érintenek a vállalatirányítási rendszerekben, így ez jelentős fejlesztéseket vont maga után. A szállítóknál meg kell jelölni, ki él a pénzforgalmi elszámolással, mert egyrészt ezt a számlán is fel kell tüntetni, másrészt csak akkor igényelhetjük vissza az áfát, ha a kifizetés megtörtént, így az áfa-bevallás rendszere is megváltozik. Ezen kívül a pénzforgalmi áfások számláit könyveléstechnikailag is másként kell kezelni kifizetés előtt és kifizetés után.

Ha egy számlához több módosítás is tartozik, akkor az egész számlasorozatot fel kell tűntetni a jelentésben, melyek jelölésére külön kódokat határoztak meg. A rendszer a módosítások láncolatát pontosan jegyzi, így azok visszakövethetők, az egyes számlák és korrekciói összekapcsolhatók.

„Az Iroda++ rendszerhez alapvetően évente két verziófrissítést szoktunk kiadni – egyet tavasszal és egyet ősszel – de ez természetesen a jogszabályváltozások függvényében módosulhat. Amint elfogadnak egy új törvénymódosítást, azonnal megkezdjük a fejlesztéseket, hogy minél hamarabb naprakész verziót tudjunk felhasználóinknak szolgáltatni. Ezen kívül ügyfélszolgálatunk bármikor ügyfeleink rendelkezésére áll, ha valami nem világos a változtatásokkal kapcsolatban, így felhasználóink gyorsan és könnyen megszokhatják az új rendszert” – mondta Szalóki László.
 

Kulcsszavak: iroda Revolution

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06