Újrahasznosítják a ritkaföldfémeket az elektronikai cikkekből Japánban
A háztartási elektronikai cikkekben található ritkaföldfémek újrahasznosítására indított programot a japán kormány, miután az elektronikai iparban kulcsfontosságú alapanyagok világszintű kitermelésének mintegy 95 százalékát ellenőrző Kína a közelmúltban megnehezítette az azokhoz való hozzájutást.
A japán környezetvédelmi minisztérium becslései szerint a szigetországban évente 650 ezer tonnányi elektronikai eszközt dobnak ki az emberek, amelyek összesen 900 millió dollárnak megfelelő értékű ritkaföldfémet tartalmaznak.
Ugyanakkor a program sikerének esélyei csökkenti, hogy a rendszerben a helyi önkormányzatok feladata az érintett elektronikai cikkek begyűjtése és feldolgozásra való továbbadása, az önkormányzati szervek viszont nem rendelkeznek a megfelelő anyagi forrással és alkalmazottal a feladat ellátásához.
Japán számára azután vált égető üggyé a ritkaföldfémek kérdése, hogy az anyagok világszintű kitermelésének mintegy 95 százalékát ellenőrző Kína 2010 őszén a két ország szigetvitája közepette egy rövid időre beszüntette az érintett elemek Japánba exportálását.
Habár 2010 végére újraindultak a szállítmányok, Peking azóta több exportkorlátozást vezetett be a 17 ritkaföldfémnek nevezett elemre, amelyek az okostelefonoktól kezdve az orvosi eszközökön át a rakétákig számos termék gyártásához elengedhetetlenek. Japán az Egyesült Államokkal és az Európai Unióval karöltve tavaly a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) elé vitte az ügyet.
A nemzetközi szervezet előtti vitarendezés jelenleg is tart, miközben a japán elektronikai cégek újrahasznosítással, a kormány pedig a napokban indított program mellett új, Kínán kívüli - például vietnami - lelőhelyekhez való hozzáférés biztosításával próbálja kezelni a helyzetet.
Kapcsolódó cikkek
- A Fujitsu Eco Track segíti a környezeti szempontból optimális működést
- E-számlával startol a Papírmentes Nap
- Ivóvizet "fakaszt" a reklámtábla
- Megtérül a fenntarthatóság
- Az év legzöldebb irodaházába költözött az XAPT
- A zöld termékek eladása már a teljes értékesítés fele a Philipsnél
- DELFIN Díjra pályázhatnak a felelősen működő magyar vállalatok
- Környezeti és pénzügyi előnyökkel is jár a "zöldebb" nyomtatás
- 490 kilotonna CO2-t bocsátott ki az SAP tavaly
- Zöld Informatika a BGF képzésein
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.