Fordított áfát javasol az IT-szektorban a Microsoft Magyarország ügyvezetője
A fordított áfa bevezetését javasolja a magyar informatikai (IT) piacon Papp István, a Microsoft Magyarország ügyvezetője, aki szerint a már több uniós ország által alkalmazott gyakorlattal 25-30 milliárd forint plusz adóbevételhez jutna a költségvetés. Az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) elnöki posztjára pályázó szakember szerint ezzel párhuzamosan a fekete-szürke gazdaság mérete is jelentősen mérséklődne, nem veszélyeztetve több mint ezer munkahelyet a szektorban.
Papp István szerint az üzletinek egyáltalán nem mondható modell lényege, hogy több lépcsőn keresztül, export-import ügyletként feltüntetve a tranzakciókat, elbújtatják a tényleges tevékenységet, illetve az adott szereplők a láncban nem fizetik meg az adót.
Papp István az okozott károkról elmondta: sokszor a magyarországi IT-szakma fontos részét jelentő disztribútorok - akik az ágazat legjelentősebb foglalkoztatói közé tartoznak - kerülnek nehéz helyzetbe, mert a "fekete bárányok" 15-25 százalékkal alacsonyabb áron kínálják a termékeket. S ez annak ellenére is így van, hogy a kiemelt partnerek elvileg a mindenkori disztribúciós áraknál kedvezőbb árakon szerzik be a hardver és szoftver termékeket. Ráadásul a fekete kereskedelem több mint 1000 munkahelyet is veszélyeztet.
Ezen túlmenően a szürke és fekete importból származó termékek elterjedése egyformán csökkenti a fogyasztók érdekeinek védelmét és a gyártók magyarországi eredményét. Ez utóbbi azért is káros, mert ezáltal csökken a multik integrátor szerepe. Nem beszélve arról, hogy az olcsó import miatt az adókat és járulékokat megfizető hazai gyártók további, szinte behozhatatlan hátrányba kerülnek.
"Közel húszéves tapasztalat alapján állítható, hogy ilyen árelőnyt becsületes úton a hivatalos és hatályos pénzügyi szabályok maradéktalan betartásával nem lehet elérni" - mondta Papp István, a Microsoft ügyvezető igazgatója. A szakember szerint az adókerülő cégek egyre erősödő jelenlétükkel a becsületesen dolgozó és adózó cégeket hozzák nehéz, mondhatni lehetetlen helyzetbe. Éppen ezért IVSZ-elnöki szakmai programjának egyik fontos része az iparág megtisztítása, amihez szerinte erőteljes kormányzati nyomásra, egységes piaci fellépésre, szigorúbb szabályokra és a számos EU-tagállam gyakorlatában működő fordított áfa-fizetési rendszerre van szükség.
Kapcsolódó cikkek
- A Telenor áthárítja ügyfeleire az új távközlési adót
- Mobilszolgáltatók: a kormány megduplázza adóterhüket
- Már pénteken elfogadhatja a távközlési adóról szóló javaslatot az Országgyűlés
- A távközlési adó miatt az informatikai rendszert és tarifacsomagokat is át kell alakítani
- Gartner: az idén tovább nő az informatikai világpiaci forgalom
- IDC: emelkednek az idén az informatikai beruházások az Egyesült Államokban
- A NAV az internetet is figyeli
- Szemléletformáló internetes fejlesztés a mezőgazdasági adózásra
- Kedvez az informatikának az új kínai növekedési program
- Akár egymillióra is bírságolhatják a számlát nem adó Webshopot
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.