A Bosch mesterséges intelligenciával ötvözi a dolgok internetét
Az emberek egészsége és a bolygónk védelme érdekében a Bosch számos AIoT-megoldást is alkalmaz. Ez azt jelenti, hogy a vállalatcsoport a mesterséges intelligencia (artificial intelligence, MI) és a dolgok internete (IoT) által kínált lehetőségeket ötvözi, hogy technikai újdonságaival segítse az embert és a környezetet.
„Az AIoT alkalmazásával növeljük az energiahatékonyságot és felvesszük a küzdelmet a koronavírussal szemben” – hangsúlyozta Michael Bolle, a Bosch igazgatótanácsának tagja. „Az AIoT számos új lehetőséget kínál, amelyeket már jelenleg is használunk, de a jövőben további más területeken is szeretnénk alkalmazni. A „Fenntartható #LikeABosch” mottó jegyében a vállalat a 2021-es CES virtuális technológiai kiállításon és vásáron újabb fenntartható megoldásokat mutat be az egészségvédelem, az otthon használható eszközök és a mobilitás területén.”
A Bosch újdonságai között szerepel a világ első, a testen és a fülön viselhető okoseszközök számára fejlesztett, öntanuló, mesterségesintelligencia-alapú érzékelője, amellyel testre szabható az edzéskövetés. A mesterséges intelligencia ez esetben az érzékelőn fut, így edzés közben nincs szükség internetkapcsolatra, ez pedig növeli az energiahatékonyságot és az adatbiztonságot is. A vállalatcsoport emellett bemutatja egy másik érzékelőjét is, amely többek között a levegő minőségét és a relatív páratartalmat is méri, vagyis megmutatja a levegő aeroszolkoncentrációját. Ez olyan adat, amely a koronavírus elleni küzdelem során különösen fontos manapság.
Szintén hatékonyan segíthetik a vírus elleni küzdelmet a Bosch biztonsági kamerái, amelyek a mesterséges intelligenciának köszönhetően számos ügyfélspecifikus alkalmazást kínálnak. Egy új kamerarendszer például integrált intelligens videóelemzéssel, érintés nélkül, anonim módon és legfeljebb fél fok eltéréssel méri a testhőmérsékletet. Ezek a kamerák a Bosch Security and Safety Things start-up vállalkozásának nyílt kameraplatformjához fejlesztett szoftveres megoldás segítségével – az aktuális koronavírus-szabályozásnak megfelelően – ellenőrizni tudják az üzletek eladóterében egyszerre tartózkodó személyek számát. Ezt a platformot – négy, az idei évben elismert Bosch-megoldás egyikeként – a 2021-es CES Innovációs Díjjal (2021 CES Innovation Award Honoree) is jutalmazták. Szintén most debütál a vállalat új hordozható hemoglobinmérő eszköze, amely ujjszkenneléssel állapítja meg a vérszegénységet. Ez a készülék azokban a régiókban lehet különösen hasznos, ahol az orvosi ellátás gondot jelenthet. A mesterséges intelligenciával rendelkező hemoglobin-monitor 30 másodpercen belül ad eredményt, laborvizsgálat és vérvétel nélkül.
A Bosch Vivalytic készülék koronavírus PCR-tesztje az egyik legjobb példa arra, hogyan segíti az innovatív Bosch-technológia az egészségügyet. A készülék gyors eredményt képes adni: a laboratóriumok, orvosi rendelők, idősotthonok és kórházak egyidejűleg akár öt mintát is kiértékelhetnek, – a technológia ékes példájaként, a vállalatcsoport szlogenjének: „Életre tervezve”. A továbbfejlesztett szoftvernek köszönhetően a készülék kevesebb, mint 30 perc alatt megmutatja a koronavírus PCR-tesztjének pozitív eredményét. Az elemzőkészülékből és tesztkazettákból álló Vivalytic-rendszer a Bosch kutatás-fejlesztéssel foglalkozó mérnökeinek, a Bosch Healthcare Solutions szakértőinek és a Robert Bosch Kórház hosszú távú és kiváló együttműködésének eredménye.
Fenntartható #LikeABosch – a Bosch a klímavédelem úttörője
Egy Németországban nemrég megjelent tanulmány szerint az AIoT nemcsak az egészség, hanem a klíma védelmét is támogathatja. Eszerint a mobilitás, a gyártás és az épülettechnológia szakterületeinek átfogó digitalizálása is nagymértékben segítheti az országot a Párizsi Klímaegyezményben rögzített károsanyag-kibocsátási célértékek csaknem 50 százalékos teljesítésében (forrás: Accenture).
A cél elérésében a Boschnak is fontos szerepe van, amely az idei CES mottóját - „Fenntartható #LikeABosch”-t – a vállalati felelősségvállalás szerves részének tekinti. A #LikeABosch digitális imázskampány folytatása megmutatja, hogy a fenntartható termékek használatával hogyan tehetünk még többet a klímavédelemért. A Bosch csoport ebben úttörő szerepet vállalt, hiszen a számítások szerint mind a 400 telephelye világszerte már 2020 óta szén-dioxid-semlegesen működik. A Bosch így az első globális iparvállalat, amely már nem hagy szén-dioxid lábnyomot saját energiaelőállítása során. „Következő lépésként a Bosch a teljes értékláncában, a beszerzéstől egészen a termékek felhasználásáig figyelni fogja a károsanyag-kibocsátást” – fejtette ki Michael Bolle. Ennek jegyében a Bosch az első autóipari beszállítóként csatlakozott a Science-Based Targets kezdeményezéshez, azzal a konkrét céllal, hogy 2030-ig 15 százalékkal mérsékelje az upstream- és downstream kibocsátásokat. A Bosch klímavédelmi eredményeit külső szervezetek is elismerik, a nonprofit Carbon Disclosure Project (CDP) például már felvette „A-listájára” a vállalatot.
A tavaly alapított Bosch Climate Solutions tanácsadó cégén keresztül a Bosch csoport az éghajlatvédelmi intézkedések kapcsán más társaságokkal is megosztja tapasztalatait. A Bosch startup vállalkozása többek között a vállalat saját, felhőalapú energiaplatformját is értékesíti, amely intelligens algoritmusokkal csökkenti a gépek energiafelhasználását, növelve a gyártási folyamatok hatékonyságát. A platformot már a Bosch több mint száz telephelyén alkalmazzák, jelentős mértékben hozzájárulva a vállalat szén-dioxid kibocsátás törekvéseihez.
Digitális és fenntartható jövő – a Bosch vezető szerepet kíván betölteni az ipari gyártás során használt mesterségesintelligencia-alapú fejlesztésekben
„Minden területünkön vezető AIoT-vállalattá kívánunk válni” – jelentette ki Michael Bolle. Ennek a legfontosabb előfeltétele a mesterséges intelligenciába vetett bizalom megteremtése, azért, hogy javíthassuk az emberek életminőségét és klímabarát megoldásokat használhassunk. A Bosch csoport etikai határvonalakat húzott a mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatban. Belső etikai kódexet fogalmazott meg, amelynek alapelve, hogy a mesterségesintelligencia-alapú döntéseket mindig az emberek ellenőrzik.
A Bosch hálózatba kapcsolja épületgépészeti és mobilitási termékeit is, hogy növeljük a termelés energiahatékonyságát. A vállalatcsoport háztartások számára is kínál olyan rendszert, amely hőszivattyúval és napelem-rendszerrel kombinálva akár 60 százalékos elektromosáram-megtakarítást biztosít. Az elektromos gépjárművek tulajdonosai pedig olyan mobilitásalapú szolgáltatásokat érnek el, mint például az „akkumulátor a felhőben”, amely intelligens szoftverelemzés segítségével akár 20 százalékkal is mérsékelheti az akkumulátorok elhasználódását.
Az elektromossá alakított hajtásrendszerek és az automatizált vezetés, valamint a személyre szabott és hálózatba kapcsolt szolgáltatások kombinációja a szoftveralkalmazásokat is bővíti. A járműszámítógépek központi szerepet töltenek be, erősítve a vállalatcsoport vezető szerepét a szoftveres elektronikai rendszerek területén. Az év elején 17 ezer munkatárssal kezdte meg tevékenységét az új Cross-Domain Computing Solutions üzletág, amely a Bosch minden járművel kapcsolatos szakterület számítógépeinek, érzékelőinek és szabályzóegységeinek hardver- és szoftverfejlesztését egyesíti. Ezzel csökken a járműfejlesztés komplexitása, így az új funkciók a jövőben gyorsabban juthatnak el a felhasználókhoz.
Szakértelem a Hold felfedezéséhez –mesterséges intelligencia az űrkutatásban
A tavalyi CES-en a vállalat bemutatta a Nemzetközi Űrállomás (ISS) számára készített SoundSee mesterségesintelligencia-szenzorrendszerét, az új fejlesztés pedig a Hold felszínén zajló kutatásokat segíti. A NASA Tipping Point projektjében a Bosch az Astrobotic és a WiBotic vállalatokkal, valamint a Washingtoni Egyetemmel közösen dolgozik egy olyan technológia fejlesztésén, amely kisebb robotok Holdon történő működését intelligens navigálással és vezeték nélküli töltéssel segíti. A Bosch Pittsburghben és a Szilícium-völgyben dolgozó kutatói a mesterségesintelligencia-alapú, intelligens adatelemzés és a vezeték nélküli hálózati megoldások szakterületein szerzett tapasztalataikkal vesznek részt a projektben, és a projektben szerzett ismereteiket a Bosch „földi” AIoT-megoldásainak további fejlesztésében is használják majd.
Mindez jól mutatja, hogy mennyi lehetőséget kínál az AIoT és ebben a fenntarthatóságnak milyen fontos szerepe van. „Csak azok a vállalatok lehetnek sikeresek a jövőben, amelyek már ma a fenntarthatóságra összpontosítanak és használják az AIoT-t” – hangsúlyozta Michael Bolle, a Bosch igazgatótanácsának tagja.
Kapcsolódó cikkek
- Egyénre szabott megoldások a mesterséges intelligencia segítségével
- Bosch: Akár 25 százalékkal is növelhető a gyártás termelékenysége az Ipar 4.0 megoldásokkal
- Az autókat, a munkagépeket és a babakocsikat is hálózatba kapcsolja a Bosch
- Így alkalmazza a mesterséges intelligenciát a Bosch
- Az infokommunikációs szakemberek a mesterséges intelligenciában bíznak
- Mesterséges intelligenciával a cégek 80 százalékkal gyorsabban növelik nyereségüket
- Bosch - Éves pénzügyi eredmények 2019
- Az Oracle TOP 10 felhőtechnológiai előrejelzése 2025-re
- A Bosch mesterséges intelligenciával segíti az orvosi diagnosztikát
- Önmagában az IoT nem elég
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.