Program indult a középiskolások tudatosabb internethasználata érdekében
Az internet nem felejt címmel a világháló veszélyeinek tudatosítására, a gyerekeket ért iskolai és internetes zaklatás jelenségének csökkentése érdekében indított programot a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM). Az első, fiataloknak szóló előadás hétfőn volt a fővárosi Gundel Károly Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakképző Iskolában.
A legnagyobb felelősség a kormányzatot terheli: javítani kell a gyermekvédelmi jelzőrendszeren, és fel kel hívni a fiatalok figyelmét arra, hogy nem "ciki", ha egy fiatal párbeszédet folytat egy hozzá közel álló bizalmi emberrel arról, hogy őt zaklatják. Az esetek 90 százalékában a fiatalok nem mernek beszélni arról, hogy kiközösítik, bántalmazzák őket, és csak a brutális cselekedeteknél veszi észre a család, pedagógus, hogy komoly probléma van - mondta. Kifejtette: az internetes zaklatásnál az áldozat hiába vált osztályközösséget, iskolát, költözik más városba, a zaklatás folyamatosan követi. A felmérések szerint a 10 éves gyerekek 97 százaléka naponta használja az internetet ma Magyarországon, ők a korukból fakadóan fel sem fogják, egy-egy intimebb kérdés mire irányul. A nagyobbak 99 százaléka pedig naponta több órán át használja a közösségi oldalakat. Mint mondta, a programra azért van szükség, mert a fiatalok, akik már naponta több órán át használják az internetet, fel sem mérik, hogy az egymással megosztott információk, személyes adatok, fotók nem csak általuk elérhetőek, és nincsenek tisztában azzal, hogy amit az internetre feltöltöttek, az "örökre megmarad", nem lehet törölni, és az információkkal, amiket megosztanak egymásról, vissza is lehet élni. Emlékeztetett rá: gyakori a középiskolásoknál, hogy szeretik egymást névtelenül, arctalanul posztokkal szekálni, cikizni, kiközösíteni, a valótlanságig fokozni a különböző helyzeteket, amik ellen fiatalok már nem tudnak védekezni.
A felmérések szerint gyakori, hogy az érintettek azért nem beszélnek a zaklatásról, mert nem tartják megfelelő partnernek ebben a szülőt, pedagógus, mert úgy vélik, nem értenék meg, miről is van szó. Kiemelte: ma Magyarországon minden negyedik gyerek állította, hogy már molesztálták vagy zaklatták az interneten, miközben a szülők 87 százaléka azt gondolja, a gyerekére semmifajta veszélyt nem rejt a világháló.
A másfél órás program során három moderátor segítségével a középiskolás diákok játékos formában kipróbálják, milyen következményei vannak a posztolásoknak, és kiderül, hányszor követnek el például jogsértést másik személy ellen, amikor jogtalanul használják fel fotójukat vagy megsértik a magántitkukat. Március közepéig 30 szakiskola és középiskola mintegy háromezer diákja vesz részt a programban.
Balatoni Monika reményét fejezte ki, hogy a programban résztvevők óvatosabban és toleránsabban fognak majd internetezni a hallottak hatására. Az MTI kérdésére elmondta: a felnőttképzési intézettel együttműködve szeptembertől a pedagógusok továbbképzésén is téma lesz a közösségi média, a családon belüli erőszak, a 12 éves büntethetőségi korhatár és a rablás és lopás kérdése.
Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa azt emelte ki, hogy a gyerekek a közösségi médiát nem eszközként használják, hanem abban élnek, az a vágyuk, hogy állandóan legyenek bekapcsolva, és ezért rettenetes dolog számukra a kiközösítés a virtuális térben, "mert olyan, mintha meghalnának". Felhívta a figyelmet arra, hogy a gyerekek sokszor azért nem kérnek segítséget a szüleiktől, mert egy esetleges internetes zaklatásnál a szülő pont úgy reagál, ahogyan az internetes közösség: különböző módszerekkel "elvágja" a gyereket az internettől.
Kóbor Zoltán, az iskola igazgatója úgy fogalmazott, a program nagyszerű, és elmozdulást jelent az internetes zaklatás területén.
Kapcsolódó cikkek
- Okostelefonozni tudnak, cipőfűzőt kötni nem
- Két magyarországi weboldal versenyez a legjobb gyermekbarát tartalom díjért
- Az internet nem felejt - oktatóprogram fiataloknak
- Az interneten is lehet csatlakozni az önkéntes mesedoktorok programhoz
- Okostelefon Akadémia: Fókuszban a keresés
- Önkéntességért Díjat nyert a Telekom Mobilsulija
- Új irányelveket tettek közzé a gyerekek médiahasználatáról
- Létrejött a Szalay Annamária Média Alapítvány
- Még lehet jelentkezni a netes gyermekbarát tartalmak közötti versenyre
- Több ezer gyereket oktattak a biztonságosabb internethasználatra
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tökéletes pillanatok, egyetlen kattintással – Ballagási fotók mesterséges intelligenciával
Ahogy közeleg a ballagás időszaka, a végzős diákok életében egy sor felejthetetlen pillanat következik, amelyek megörökítése különösen nagy jelentőséggel bír. Mi lenne, ha ezek az emlékek nemcsak dokumentálva, hanem kreatívan, művészi formában is megőrzésre kerülnének? A vadonatúj HONOR 400 Lite ezt teszi lehetővé – egy zsebméretű, mesterséges intelligenciával támogatott kreatív stúdió, amellyel egyetlen gombnyomással életre keltheted a ballagás minden fontos mozzanatát.
Forradalmi kép- és hangélmény: itt az új LG QNED evo termékcsalád
Az LG Electronics (LG) hivatalosan is leleplezte legújabb, 2025-ös QNED evo tévékínálatát. Az új modellek áttörést jelentenek az LCD technológiában, és számos olyan fejlett funkcióval érkeznek, amelyeket eddig főként az LG prémium OLED készülékeiben láthattunk.
A Google újra feltérképezi Magyarországot
Május 6-tól ismét magyarországi közutakon közlekednek a Google Utcakép – vagyis Street View – speciális kamerás járművei. Céljuk, hogy friss, 360 fokos felvételekkel bővítsék a Google Térkép kínálatát. A kamerarendszerrel felszerelt autók bejárják az ország számos pontját: főként városokat és azok környékét, de vidéki térségeket is, többek között Budapest, Debrecen, Szeged, Miskolc és Pécs környékét.
Változó szabályozás, növekvő bizonytalanság a munkaerő-kölcsönző piacon
Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató ügyvezetője és a VOSZ Minősített HR Szolgáltatók Szekciójának elnöke arról számolt be, hogy a VOSZ-szal közösen végzett kutatásuk szerint a minősített munkaerő-kölcsönző cégek közel fele úgy érzi, a jogszabályváltozások bizonytalanságot okoztak a munkáltatók körében. A legtöbb cég jelenleg nehezebbnek tartja a munkaerő-tervezést az új szabályozási környezetben.
Új termékcsaláddal és arculattal újít a Decathlon
A Decathlon, Magyarország piacvezető sportszerkereskedője, 2024-ben 86,2 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 6%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A pénzügyi eredmények mellett az elmúlt év a megújulásról és a stratégiai irányváltásról is szólt: a vállalat tavasszal hazánkban is elindította a globális márkaidentitásához illeszkedő arculatváltást, miközben kiemelt figyelmet kapott a fenntartható, körforgásos üzleti modell fejlesztése.