Kevesebben, kevesebbet olvasnak, az e-könyvek viszont egyre népszerűbbek

forrás: Prím Online, 2014. április 28. 14:18

Miközben sajnos kevesebben és egyre kevesebbet olvasnak könyvet, a digitális világban soha nem látott mértékben nő a szöveges tartalomfogyasztás. Ezt az ellentmondást az e-könyvpiac oldhatja fel, amely előtt szakemberek szerint komoly jövő áll.

Az elmúlt évtizedekben drasztikusan csökkent Magyarországon a könyvolvasók száma és a könyvek olvasásával töltött idő – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal 2013-ban az olvasási szokásokat felmérő kutatásából. Míg 1986/87-ben még minden második megkérdezett olvasott a megkeresés előtti napon, addig 2009/2010-re ez már csak minden negyedik emberre igaz – áll az anyagban. A lakosság olvasással töltött átlagos ideje 1986/87-hez képest 2009/2010-re (az internetezést is az olvasáshoz sorolták) a szabadidő jelentős emelkedése ellenére is átlagosan napi 13 perccel rövidült. A számok lesújtónak tűnhetnének, ám árnyalja a képet, hogy Magyarországon is egyre többen olvasnak e-könyvet.

 

Az eNET és a Magyar Telekom friss kutatásából az derült ki, hogy a rendszeresen internetező felnőttek csaknem 40 százaléka ebbe a csoportba sorolható. A digitális könyvek megjelenése és fokozatos térnyerése korszakváltást hozhat az olvasási szokásokban – hangzott el egy a Magyar Telekom által szervezett kerekasztal-beszélgetésen.

 

Hammer Ferenc szociológus-médiakutató is arra hívta fel a figyelmet, hogy miközben sokan keseregnek az olvasás visszaesésén, a mai fiatal generációk nagyságrendekkel több szöveget olvasnak és állítanak elő, mint a szüleik korosztálya. A könyv és a „nem könyv” közti határvonalak pedig elmosódnak.

 

 

Meg kell fordítanunk a kedvezőtlen tendenciákat, ez közös felelőssége az e-könyvek területén érdekelt szereplőknek – jelentette ki Pataki Róbert, a Magyar Telekom üzletfejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettese. Feladatunk, hogy megtaláljuk azokat a digitális eszközöket és tartalmakat, amelyek hozzájárulnak az olvasás népszerűségének növekedéséhez. Ennek jegyében hívta életre a Telekom és a txtr partnerségben a kiadókkal a Telekom txtr e-könyv áruházat, amely lendületet adhat az e-tartalomgyártásnak – tette hozzá a vezérigazgató-helyettes, aki szerint az e-könyv olvasók a mobiltelefonokéhoz hasonló technológiai robbanás előtt állnak.

 

Nyáry Krisztián irodalomtörténész, kommunikációs szakember szerint elmozdulás figyelhető meg a nyomtatott és a digitális betű között, ehhez pedig új formákat kell találni. Azok a fiatalok, akik digitális szövegek között szocializálódtak, könnyebben fogják megtalálni a szövegeket a digitális térben; a tankönyvek világa is a digitalizáció felé fog elmozdulni. A kiadóknak azt is fel kell ismerniük, hogy adott élethelyzetünktől is függ, hogy milyen felületen olvasunk. Akkor lehet sikeres egy tartalom – véli Nyáry – ha az is előre ki van találva, hogyan lesz fogyasztva.

 

Fejős Éva írónő, az Erawan kiadó tulajdonosa olvasóinak egyre nagyobb százaléka e-könyv formában találkozik először a regényeivel. Fejős szerint az e-könyv lojalitást épít, mert ha olcsóbban jutnak a digitális változathoz, akkor a felhasználók több címet is elolvasnak egy adott szerzőtől, aki mellett aztán hosszú távon is kitartanak, és papír formában is vásárolnak a könyveiből. Az írónő azt tapasztalja tehát, hogy papír és elektronikus könyv egymás mellett is megfér. Az Egyesült Államokban gyakran az e-könyves megjelenés után csak hónapokkal később és nem túl magas példányszámban jön ki a nyomtatott verzió – emlékeztetett Fejős.

 

 

Farkas István e-könyv blogger a technológia megjelenése óta tekinti missziójának az e-könyv olvasók kultúrájának terjesztését, amely – véleménye szerint – még ma is a kezdeteknél jár Magyarországon. Ha könyvszagot nem is áraszt, de maga az eszköz egyszerű és kényelmes tárgy. Nem rontja a szemet, könnyen kezelhető és akár egy hónapig is bírja árammal. Használhatóságában egyedül a tartalom a kérdés. Hol veszem meg? Milyen tartalmat találok meg digitális formában? – teszi fel a kérdést a blogger.

 

A nyolcvanas évekhez képest Magyarországon ma már sokkal több cím jelenik meg, ám a korábbiaknál jóval alacsonyabb példányszámban. Míg korábban a könyvtár és más intézményrendszerek segítették a tisztánlátást a könyvek között, ma sokkal nehezebb szűrni, hogy mely tartalmak fontosak. A végtelen számú digitális szöveg esetében ez még nehezebb – állítja Nyáry Krisztián. Ugyanakkor szemben a nyomtatott könyvvel, az e-könyv „nem kerül le a polcokról”, nem fogy el, így hosszú évekkel a megjelenés után is fellelhető – hangsúlyozza Farkas István.

 

Hammer Ferenc szerint a film és zeneipar után a könyviparnak is meg kell értenie, hogy a digitális térben új üzleti modell lesz szükséges. A zeneipar már nem él meg az albumokból, de fellendült a klubélet, a koncertek világa. Az irodalomban is le kell mászni a Parnasszusról. Az írók már médiára szabott közéleti hősök, nem csak a szövegükben, személyiségükben is élnek, hanem közöttünk járnak, velünk beszélgetnek.

 

Pataki Róbert szerint a Telekom txtr e-könyv áruház kínálata a fogyasztói igények és a közgazdasági racionalitás mentén bővül tovább. A felületen jelenleg is több, mint 100 magyar könyvkiadó mintegy 4000 címe érhető el és további 1 millió idegen nyelvű e-könyv.

 

Olvasd ki a várost! Hotspot

 

A Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál alkalmából a Telekom a városlakóknak ajándékozza az “Olvasd ki a várost” programot, amelyben a járókelők digitális eszközeiken olvashatnak az adott helyhez kötődő szépirodalmi művekből részleteket. A wifi hálózaton egy microsite-on érhetőek el az idézetek, és erről az oldalról könnyedén átnavigálhatnak az olvasók a txtr.hu-ra, ahol a Telekom txtr e-könyv áruház teljes kínálatával megismerkedhetnek.

Az Akváriumban Klubban,  Réti László: A parfümőr című művének egy részletét olvashatják el. A Millenárison lévő Mille Caféban pedig Ottlik Géza: Buda című regényéből olvashatóak részletek.

 

A Telekom az év során további hotspotokat tervez indítani, amelyek helyéről folyamatosan tájékoztatást nyújt.

 

 

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Felforgatja a munkaerőpiacot a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (MI) által érintett ágazatokban ugrásszerűen nőtt a termelékenység, az MI-t használó állások egyre nagyobb számban jelennek meg és akár 25%-os bérprémiumot kínálnak – derül ki a PwC Global AI Jobs Barometer felméréséből, mely 15 ország több mint félmilliárd álláshirdetését elemezte.

2024. május 28. 14:40

Megbízható Munkaadó 2024-26 címet kapott az SAP

Az SAP Hungary Kft. elnyerte a "Megbízható Munkaadó 2024-26" címet a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) éves taggyűlésén. A díjat olyan cégek kapják, amelyek kiemelkedő HR-gyakorlatot folytatnak, és példaértékű módon gondoskodnak munkatársaik munka- és életkörülményeiről.

2024. május 28. 13:07

Példátlan fitness élményt nyújt a vadonatúj HONOR Band 9

A HONOR bejelentette a HONOR Band 9-et, egy modern dizájnnal és fejlett fitnesz- és egészségfigyelő funkciókkal büszkélkedő kiegészítőt. Az 1,57”-os AMOLED kijelző akár 60 Hz-es frissítési frekvenciát kínál. 96 edzési lehetőséggel a HONOR Band 9 felülmúlja elődeit, míg a trendi Always-on Display kialakítással és a lenyűgöző, akár 14 napos akkumulátor-üzemidővel kivételes fitness-társként szolgál, amely a felhasználókat egy egészségesebb és aktívabb életmód felé vezeti.

2024. május 28. 11:39

Megjelent az első magyar kiberbiztonsági labor az IECEE CB séma alatt

A CCLab Kft. sikeresen teljesített a CBTL auditon és a nemzetközi IECEE CB Rendszerben CB Testing Laboratory (CBTL) jogosultságot szerzett. A magyarországi székhelyű CCLab hivatalosan 2024. május 24-én sikeresen kiterjesztette kiberbiztonsági tesztelői, értékelői és tanúsítási képességét a fogyasztói IoT eszközökre készült ETSI EN 303 645 és az ipari automatizálási és vezérlőrendszerekre szakosodott IEC 62443-4-1 / -4-2 szabványokra az IECEE CB séma keretén belül. A CB séma alatt kiadott tanúsítványokat jelenleg több mint 50 országban fogadják el. 

2024. május 28. 10:13

Különleges kedvezményekkel indítja a nyarat a Samsung

A nyár beköszöntével több sportesemény is elrajtol, itt az ideje a közös szurkolásnak. Ezzel párhuzamosan, 2024. június 3-án 10 órakor indul a Samsung fesztivál, a vállalat háromhetes promóciója, amely során a felhasználók 2024. június 24-én 9 óráig kedvezményekkel válogathatnak a Samsung legújabb zászlóshajó mobilkészülékei, tévéi és csatlakoztatható háztartási gépei közül*, hogy az új eszközökkel még magával ragadóbb szurkolói élményt élhessenek át a nyári meccsnézések alkalmával.

2024. május 27. 20:27

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az Everguest szoftvere felforgatja a turizmus állóvizét

2024. május 27. 17:30

Minden második magyar internetező volt már áldozata kibertámadásnak

2024. május 22. 14:37

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52