Beszélgetés Szalay Péterrel, a Motorola nyáron kinevezett magyarországi igazgatójával
A fókuszban Magyarország
- Egy világcég felelős beosztásából távozott egy világcég felelős munkakörébe. Hogyan zajlik az ilyen váltás?
- A Motorola amerikai vezetői számára nagyon sokat jelentett, hogy amikor a Westelnél dolgozni kezdtem, képes voltam a csapatépítésre, és meg tudtunk valósítani egy teljesen új projektet. Egy akkor még új mobiltávközlési céget kellett felfuttatni. Úgy érzem, ez nagy kihívás volt, aminek - Sugár András, a Westel vezérigazgatója oldalán -, azt hiszem, jól megfeleltem. Ezt támasztja alá a dinamikusan fejlődő rt. ügyfélkörének hihetetlen gyors növekedése. Az "átigazolásom" a Motorolához példaértékű volt. Először Sugár urat keresték fel, aki az egészet a tőle megszokott higgadtsággal kezelte. ő, a tulajdonosok és a teljes Westel-menedzsment elégedett velem - mondta, s hozzátette, hogy ezért neki inkább marasztalnia kellene engem a cég érdekében, ám ő mégis rám bízta a döntést. Westeles megbízatásom a munkaszerződés szerint 2003. december 31-éig tartott volna. Majd két hónapig fontolgattam a dolgot. Rengeteg érvet, ellenérvet kellett figyelembe vennem. Azt sosem gondoltam, hogy a Westeltől megyek nyugdíjba, mert nem szerettem volna, hogy az, amit már hét éve csinálok, túl rutinszerűvé váljék. Tudomásul kellett vennem, hogy nagy családom van, s ezért nem hazardírozhatok. Az járt a fejemben, hogy egy piacvezető vállalattól elmenni talán őrültség lenne. Be kell vallanom, nem volt könnyű otthagyni a Westelt. Akárhogy is nézzük, hét év alatt rengeteg pozitív élmény ért a munkám során, és nem akartam, vagy talán nem tudtam, kiszakadni abból a közegből. Egyszer majdnem nemet mondtam a Motorola felkérésének, ám az "eredményt" ismerjük... Hogy miért döntöttem így? Talán azért, mert így legalább újból ki tudom próbálni magam, ismét bizonyíthatok. Visszatérve a távozásomra, az utolsó munkanapomra búcsúestet szerveztek számomra, ahol - ismerve a szivarozás iránti szenvedélyemet - különböző kedves ajándékokkal, például egy díszes humidorral kedveskedtek nekem. Azt a kellemes estét, az egykori munkatársaim őszinte kedvességét nem felejtem el soha.
- Hétéves szakasz zárult le az életében, hisz a Westel 1993-as alapítása óta dolgozott a piacvezető magyar GSM-szolgáltatónál. Mennyiben más most, hogy érzi magát az új helyen, hogy éli meg a változást?
- Teljesen más lett minden. A Westel egy "távközlési óriás" közel egymillió-háromszázezer ügyféllel, s ezáltal piacvezető. Ezzel szemben a Motorola Hungary egy kis létszámú, néhány tucatnyi embert foglalkoztató kft. A Motorola magyar munkatársainak - így nekem is - elsősorban a piackeresés, a kutatás a feladatuk. Hol az ideális terep, ahol az anyacég termékeit alkalmazhatják? Nekünk tehát nem vevőt kell találnunk, hanem felhasználót. Épp ezért nekem másfajta vezetői stílust kellett felvennem. Hogy egy újságírói példával éljek: eddig a Westel média- és PR-igazgatójaként amolyan "kulturális rovatvezető" voltam, most azonban rám szakadt az egész "szerkesztőség" munkája. Vagyis eddig többnyire egy területen kellett jártasnak lennem, most azonban mindenhez értenem kell, össze kell fognom az egész vállalatot. Visszatérve a szerkesztőségi példára, az újság nem jelenhet meg, ha a rovatvezetők rosszul végzik a dolgukat, azaz rájuk is nagy teher nehezedik, ám a főszerkesztőnek mindez halmozottan kijár, s a hátát is neki kell tartania, ha valamilyen bonyodalom akad a lap elkészítésekor. Azt kell mondanom tehát, hogy jól érzem magam, de teljesen más, mint amit eddig megszoktam.
- A Westelnél a hét év során nyilván milliárdok sorsát döntötte el, amikor a PR- és reklámtevékenységet tervezte. A Motorola nagyságrendekkel kevesebbet hirdette magát, ritkábban indított nagyobb reklámkampányokat. Várható, hogy ezután többet szán majd a magyar részleg reklámra?
- Igen. Egyre többet. Leginkább a fiatalok által kedvelt rádiókban hirdettünk mostanában, de a figyelmesebbek azt is tapasztalhatták, hogy már tévés kampányt is indítottunk az utóbbi időkben. Az elmúlt másfél hónapban talán több reklámunk volt, mint korábban 10-12 hónap alatt. De vigyáznom kell, mert itt nem lehet akkora büdzsével gazdálkodni, mint a Westelnél.
- Az Ön nevét néhány éve még a barcelonai olimpiáról szóló cikkek szerzői között láthattuk, s azóta is gyakorta látott el sajtófőnöki munkákat, de emellett pl. az Öttusaszövetségben és Magyar Atlétikai Szövetségben is tevékenykedett. Nem beszélve a Magyar Olimpiai Bizottságban betöltött szerepéről. Ezeket a tisztségeket ezután is el fogja látni?
- A Motorola, ahogy annak idején Sugár András is tette, arra biztatott, hogy ne hagyjak fel ezekkel a feladatokkal. A Westeltől eljöttem ugyan, de Sugár úrral aláírtunk egy szerződést, hogy az őszi olimpián részt veszek, s megpróbálom segíteni a cég pozitív jelenlétét a versenyeken. A Motorola olyannyira megértő volt velem szemben, hogy annak ellenére, hogy júliusban léptem be, máris háromhetes "munkaszabadságot" kaptam szeptemberre, hogy ott lehessek az ötkarikás játékokon. Az a megtiszteltetés ért, hogy immáron kilencedszer lehetek ott az olimpián sporttudósítóként. Emellett megtarthatom MOB-tagságomat, s folytathatom a munkát a Nemzetközi Atlétikai Szövetség Sajtóbizottságában. Sőt úgy néz ki, hogy 2001-ben Debrecenben szintén segédkezek a Westel által szponzorált ifjúsági atlétikai világbajnokságon.
- Az elmúlt napokban munkaúton volt Wiesbadenben és Vancouverben. Kanadában részt vett a MotOlimpics nevű rendezvényen. Voltaképpen mi volt ez az esemény, és milyen tapasztalatokat szerzett a Motorola nemzetközi csapatáról?
- Kapcsolatfelvétel és informálódás volt a célom ezekkel a látogatásokkal. Wiesbadenben megismerkedtem a németországi kollégákkal, akik igen jó munkakapcsolatot alakítottak ki a Deutsche Telekommal (DT), azzal a céggel, amely tulajdonosként nagyon komoly szerepet játszik a magyar távközlési piacon is, hisz a német telefonóriás a Matáv és a Westel befolyásos részvényese. A Motorola tagja egy "mobilbaráti háromszögnek". Ez azt jelenti, hogy három távközlési cég, a Deutsche Telekom, a szintén német T-mobil és a Motorola a lehető legjobb együttműködésre törekszik. A Motorola a DT kiemelt partnere, egyik legfőbb beszállítója Németországban. Szeretnénk, ha vállalatunk ehhez a jó kapcsolathoz hasonlót építhetne ki Magyarországon is a Matávval és a Westel Mobil Rt.-vel.
- Wiesbaden után jött Vancouver
- Vancouverben negyven ország hatszáz szakmabelijének részvételével csúcstalálkozót tartottak. Az esemény négy napig, reggeltől estig folyamatosan zajlott. Napirenden volt többek között a két és fél generációs technológia, a GPRS (General Packet Radio System), a harmadik generációs UMTS és az Aspira, valamint az ezekre épülő alkalmazások. Azt tapasztaltam, hogy a Motorola egyre inkább felhasználóbaráttá kíván válni. A felhasználói igényekhez mostantól úgy próbál alkalmazkodni, hogy az egyén, a csoport, a vállalkozói réteg is elégedett legyen a Motorola készülékeivel, szolgáltatásaival. Hazánkban néhány hónapon belül olyan készülékek értékesítését kezdjük meg, amelyek egyedülálló módon már GPRS-képességgel bírnak. A még inkább felhasználóbaráttá válás szellemében a jövőben sok pozitív változást lehet majd érzékelni a Motorola szolgáltatásait figyelve. Az első lépés mindenképpen a GPRS, amely a már kiépített GSM-hálózatokon működik, de a már sokkal fejlettebb csomagkapcsolt megoldást alkalmazza. A GPRS-nek köszönhetően lehetőség nyílik emelt szintű szolgáltatások bevezetésére is. A több időrés összefogásával nagyságrendekkel nagyobb adatátviteli sebességet lehet elérni, "szuperszonikus gyorsasággal" lehet adatokat forgalmazni. Akár 171,2 kbps nagyságú is lehet az adatátviteli sebesség, ám az átlagos felhasználó számára a 64-100 kbps is óriási változást okoz. Az internetre való kapcsolódás is lerövidül a csomagkapcsolt adatátviteli módnak köszönhetően. A WAP esetében, ha valaki információt keresett az interneten, egy adathívással minden alkalommal be kellett jelentkezni a mobilszolgáltató telefonszámára, s azért díjat kellett fizetni. A GPRS nyújtotta előny, hogy szinte azonnal hozzá lehet férni bármilyen adathoz. A mobilfelhasználó jelentős költségmegtakarítást érhet el azáltal, hogy nincs bejelentkezés, és az internetezés díjának kiszámlázása nem időarányosan, hanem a letöltött tartalomtól függően történik. Büszkeséggel tölt el, hogy a Motorola lehetett az első a GPRS megvalósításában, 1999-ben. Az első "élő" rendszert a BT Cellnet brit mobilszolgáltató hálózatán kezdték el használni, s azóta már a német T-mobil szolgáltató is nyújt GPRS-szolgáltatást. Csehországban és Spanyolországban szintén közel a rajt. A GPRS "ugródeszka" lehet a harmadik generációs telekommunikáció világába. Ilyen harmadik generációs eszköz lesz az Aspira, amelyet az internetes routereiről híres Cisco Systemsszel közös fejlesztésben már be is mutattak a Motorola szakemberei Genfben, a Telecom világkiállításon.
- A Motorola a világon szinte mindenütt, de főképp az Egyesült Államokban piacvezető a mobiltelefónia területén. Ugyanezt azonban nem lehet elmondani hazánkban. A Motorola magyarországi első emberének nyilván a piacépítés az egyik legfontosabb feladata
- Szinte biztosak vagyunk abban, hogy az év végére 15-17%-os részesedést sikerül elérnünk a maroktelefonok értékesítésében. A magam részéről tehát bizakodó vagyok, mivel a Motorola Timeport és V.2288-as típusú mobiljaink nagy népszerűségnek örvendenek. A Timeport ráadásul WAP-funkciós, eléggé egyedülálló módon háromnormás, ami azt jelenti, hogy egyaránt működik 900, 1800 és 1900 MHz-en, így az előfizető azonosításához használt SIM kártya s a készülék cseréje nélkül lehet barangolni akár Amerikában is. A másik készülék olcsó, fiatalos, szintén WAP-os, de fő jellemzője, hogy FM-rádióadókat is lehet vele hallgatni. "Berobbantunk" vele a piacra, úgy viszik, mint a cukrot! Korábban említettem, hogy a hazai közönségnek már csak néhány hónapot kell várnia a GPRS-re. Nos, a Motorola Multiwriter, más néven Accompli készülékeinktől szintén nagy eredményeket várunk, hiszen az országban mi leszünk az elsők, akik megjelenhetnek a GPRS-szel, ami nem kis dicsőség. Ezek a rádiótelefonok színes kijelzővel működnek, ami lehetővé teszi például mobil internetezés során a képek színes megjelenítését, letöltését, tárolását s továbbítását az interneten.
- Világjárás után újra itthon: milyen változások várhatók a magyarországi Motorola háza táján?
- Felismertük, hogy ha nincs állandó jelenlétünk a médiában, nem várhatjuk el, hogy ismerjék cégünket, s azt sem, hogy Motorola típusú telefont vagy más eszközt vásároljanak. Épp ezért indítottunk - s indítunk a jövőben is - nagy figyelemfelkeltő kampányokat. A másik nagy változásra azért van szükség, mert egyre több az általunk eladott készülék, ez azonban azzal járt, hogy az amúgy is szűk kapacitású szervizhálózatunk leterheltté vált. Nagyon sok jogos kritikát kaptunk ezért vevőinktől. Erős szándék fogalmazódott meg bennünk a probléma mihamarabbi megoldására. Biztos vagyok abban, hogy vevőink hamarosan elégedettebbek lesznek szervizeinkkel. Miként az Ericsson vagy a Nokia, a Motorola is tervbe vette egy kutatóbázis beindítását, ami lényegében egy szoftverfejlesztő központ lenne. Ez lenne a harmadik - igencsak átütő erejű - változás. A kutatóbázissal kapcsolatos terveink kapcsán Fred Kuznik elnök, a Motorola Inc. vezérigazgató-helyettese már felvette a kapcsolatot a magyar kormánnyal is.
- Mit fejlesztenének az új kutatóbázison?
- Az elképzelések megvalósításában kulcsfontosságú, hogy együtt tudjunk működni az oktatási intézményekkel, ezért nagyon szoros a kapcsolat a Magyar Tudományos Akadémiával (MTA). Vizsgáljuk az egyetemekkel már meglévő jó viszonyunk még további fokozásának lehetőségét. Ha megvalósulnak a kutatóbázissal kapcsolatos elképzeléseink, akár 500-600 mérnök számára nyújthatunk kiváló munkalehetőséget. A fejlesztőközpont exportra dolgozna, így a magyar szellemi termék is ki tudna jutni a világpiacra. A hazai kutatóbázis nem termékspecifikus lenne, hanem több Motorola-ágazat feladatait látná el. Idővel kiderül, hogy melyik ágazatban vagyunk a legjobbak, és akkor érdemes lehet fokozni, erősíteni az adott szektor fejlesztéseit. Azt kell mondanom, hogy Magyarország a Motorola figyelmének középpontjába került. Nagyra értékeli a világvállalat, hogy hazánk hivatalos programként fogalmazta meg és stratégiai fontosságúnak tartja az információs társadalom létrehozásának támogatását.
Kapcsolódó cikkek
- Michael Bayer a Motorola vállalati mobilitási üzletág EMEA-régiójának élén
- Végül is kit illet meg a világ második legnagyobb mobilgyártója cím?
- Senkinek sem kell a Motorola mobil részlege
- Egyesítené hálózati részlegeit a Motorola és a Nortel
- Mobilüzletágának leválasztását fontolgatja a Motorola
- Motorola: rossz eredmény, még rosszabb prognózis
- A technológiai vezér is elhagyja a Motorolát
- UIQ Technology: Nagy reményű k+f központ Budapesten
- A Samsung megelőzte a Motorolát mobiltelefon-értékesítésben
- Profitnövekedés a Sony Ericssonnál profitfigyelmeztetés a Motorolánál