Tévézés az okoseszközök korában

forrás: Prím Online, 2015. március 23. 16:33

Az online tartalmak és az okoseszközök véget vetnek a hagyományos tévézésnek. Nem csupán valós időben nézzük a televízióban sugárzott műsorokat, hanem rögzítjük és visszanézzük azokat, online kölcsönzünk filmeket és videómegosztó oldalakat látogatunk. A tévézéshez már tévére sincs szükség, hiszen az okoseszközök bárhol és bármikor lehetővé teszik azt.

Okostelevízió: egyre többen használják


Az eNET 2014. december vége és 2015. január eleje között végzett okoseszközök használatával kapcsolatos kutatása szerint az okostelevíziók elterjedtsége hazánkban jelenleg 17%-os a felnőtt netezők körében. Ez egyelőre még alacsony a hagyományos televíziókéhoz képest, a jövőben azonban jelentős mértékű bővülés várható, ugyanis 12% tervezi a következő egy év során ilyen készülék vásárlását.


Az interaktív tévészolgáltatások és az okostelevíziók hasonló funkciói a hagyományos tévézéshez képest számos extra lehetőséget nyújtanak a felhasználói élmény javítása érdekében. Az okostévével rendelkező netezőknek már több mint kétharmada legalább részben ki is használja készüléke többletfunkcióit, melyek közül a más eszközökről történő saját médiatartalmak megtekintése (84%), a videónézés (83%) és a böngészés (73%) jár az élen. Alkalmazásokat már a válaszadók kétharmada szokott futtatni smart TV-jén.

 



Míg korábban a távirányító csak az éppen sugárzott műsorok közti választást, illetve a reklámok elkerülését biztosította, addig az okostévék és az interaktív tévészolgáltatások terjedésével az aktív választás lehetőségének kulcsává vált, mellyel igényeinknek megfelelően mi maguk dönthetünk a fogyasztani kívánt tartalmakról.

A képernyők harca


A hagyományos tévénézés mellett egyre nagyobb teret hódít az egyéb képernyőkön történő mozgóképes tartalomfogyasztás, és az ehhez szükséges eszközök már a felnőtt magyar internetezők többségének rendelkezésére is állnak: laptopot 66%, okostelefont 62%, asztali számítógépet 60%, tabletet pedig 34% használ.

 

Mind a négy eszköz esetében az online videónézés dominál a mozgóképes tartalomfogyasztást tekintve. A laptoppal és az asztali számítógéppel rendelkezők háromnegyede, a tablet és az okostelefon tulajdonosoknak pedig már több mint kétharmada szokta készülékét legalább időnként videónézésre (is) használni. Az élő tévéműsor megtekintése, valamint a tévéműsor visszanézése egyelőre kevésbé jellemző, bár mindkettő a laptopot használók körében a legnagyobb arányú, még esetükben sem éri el a 20%, illetve a 40%-ot.

 

Már nem csak az tehát a kérdés, hogy milyen tartalmat fogyasztunk, hanem az is, hogy milyen képernyőn tesszük azt. Bár a tévé szerepe továbbra is sokak számára meghatározó, kizárólagossága megszűnőben van, mivel már a felnőtt netezők 80%-a legalább egy másik eszközt is használ a tévé mellett vagy helyett mozgóképes tartalmak fogyasztáshoz. A tévének így folyamatosan meg kell küzdenie a figyelemért a többi képernyővel. A tabletek és az okostelefonok mobilitásuknak és könnyű használhatóságuknak köszönhetően a tartalomtípusok mindegyikénél egyre meghatározóbbá válnak, hiszen segítségükkel bárhol és bármikor, akár hagyományos tévénézés helyett, akár közben is tudunk tartalmakat fogyasztani. A fogyasztás módját is megváltoztatták, mivel ezeket jellemzően egyedül, míg a tévét inkább közösen használjuk.

A filmek forrása


Az eNET friss felmérése alapján a streaming, vagyis az online filmnézési lehetőséget nyújtó és videómegosztó oldalak jelentik a legnagyobb kihívást a hagyományos tévénézés számára, ugyanis már a felnőtt internetezők 42%-a szerez be filmeket ezekből a forrásokból. Fájlcserélő oldalakat 39% használ rendszeresen. A válaszadók közel ötöde rögzíti a televízióban sugárzott műsorokat, és több mint tizedük szokott online videótékából kölcsönözni.

 




A videómegosztó oldalak közül továbbra is a YouTube az abszolút favorit, az internetezők 95%-a szokta valamilyen rendszerességgel látogatni, míg az Indavideo és a Videa esetében ez az arány mindössze 54%, illetve 45%. Gyakoriságot tekintve is tarol a YouTube: a válaszadók több mint negyede naponta látogatja, harmada pedig hetente többször.

 

Az online tartalmak elérhetőségének bővülése nem csak a lehetőséget, de az igényt is megteremtette a tartalmak típusának, és a fogyasztás módjának aktív alakítására. Bár ezek kihasználása még főként a fiatalabb korosztályokra jellemző, azonban már az idősebbek körében is megkezdte hódítását, amit az okoseszközök dinamikus terjedése szükségképpen tovább erősít majd.

 

Tévézés bárhol és bármikor


Az elmúlt évek változást hoztak a mozgóképes tartalomfogyasztásban: a tartalmak a televíziós műsorszolgáltatók által sugárzott programok mellett számos más forrásból beszerezhetővé váltak, és gyarapodott az ezek megtekintését lehetővé tévő képernyők száma is. Többé már nem vagyunk a nappalihoz kötve, ha mozgóképes tartalomról vagy tévénézésről van szó, hiszen az okostelefonok és tabletek a mobilinternet révén kiszabadítják a televíziót a lakásból. Segítségükkel bárhol és bármikor nézhetünk tévét, ahol és amikor csak kedvünk tartja. Mindezek a felhasználók igényeit is átalakították, megteremtve a tudatos fogyasztót, aki maga dönti el, hogy milyen tartalmakat mikor és hogyan fogyaszt.
 

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05