Óriási az igény a nyári IT-táborok iránt
Dübörög az iskolán kívüli nyári oktatás. A HelloWorld nyári táborok egy év alatt megnégyszerezték a forgalmukat.
Sokan azt hiszik, hogy a programozás egy rendkívül összetett tudomány, amely csak matekzseniknek és számítógépguruknak való. Ez nem igaz, valójában bárki megtanulhatja a programozás alapjait, és akár egy délután alatt összeállíthatja a saját számítógépes játékát. Sajnos az informatika szélvészgyors fejlődésével a közoktatás nehezen tud lépést tartani, így fordulhat elő, hogy sok iskolában még mindig a számítógép perifériáira, az Office alapismeretekre korlátozódik az IT-oktatás, a programozás alapismeretekre pedig mindössze nyolc tanórát ír elő a Nemzeti Alaptanterv. Annak ellenére, hogy az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) kutatása szerint 22 ezer betöltetlen informatikus állás van Magyarországon, amely jelentős nemzetgazdasági kiesést okoz országuknak. Ráadásul a legutóbbi PISA-felmérés alapján jelenleg a 15 éves korosztály 60 százaléka digitális írástudatlan.
A közoktatás hiányosságait látva Magyarországon elszaporodtak a modern informatikai oktatásra fókuszáló szervezetek, és az elmúlt egy évben jelentősen felértékelődött a programozás iskolán kívüli oktatásának fontossága. Reneszánszukat élik a nyári informatikai táborok is, ahol a gyermekek játékos módon tanulhatják meg a kódolás alapjait, szinte játszva programozhatnak. Az IVSZ ernyőszervezetként saját felületein lehetőséget teremtett ezeknek a táboroknak a promócióra, ahol több mint 10 különböző szervezet (például HelloWorld, Skool és az IVSZ által szervezett Robot tábor) regisztrálta a saját nyári rendezvényeit. A listában 18 helyszín és 75 különböző turnus található meg, jellemzően napközis formában, ám a nyári IT-táborok valós száma még vélhetően ennél is népesebb.
A PC World szerkesztősége által szervezett, a bentlakásos táboroztatást előtérbe helyező HelloWorld táborok iránt is megugrott az érdeklődés az elmúlt egy évben, hiszen míg tavaly 45 gyermek részvételével zajlott a rendezvény, idén nyáron már 194 fő lépte át a táborok kapuit, amit több mint négyszeres növekedésnek felel meg. Míg 2015-ben csak egyetlen HelloWorld tábor volt, idén már négy esemény közül választhattak a táborozók és két eltérő tematikából. A Robotprogramozó táborban a megfogható tárgyak és robotok vezérlésén, az Arduino mikrovezérlő-fejlesztésen volt a fő hangsúly, a Minecraft táborban pedig a gyermekek a kedvenc játékukon belül tanulhatták meg az algoritmikus gondolkodás és a programozás alapjait.
"Te hogyan tanítanád az informatikát? Folyamatosan ezt kérdezzük egymástól, mikor új HelloWorld tananyagok kidolgozásán dolgozunk. Rengeteg ötletünk van, naponta találkozunk új technológiákkal amelyek mindig egy újabb és újabb ötletet szülnek. Azt tudjuk, hogy nem akarjuk a gyermekekkel bemagoltatni a számítógép felépítését és az operációs rendszerek fő működési elvét. Csak olyan megoldásokkal és kompetenciákkal akarunk foglalkozni, amelyekre vélhetően 10-15 év múlva is nagy szükség lesz" - nyilatkozta Molnár József, a PC World főszerkesztője, a HelloWorld főszervezője. "Az EPAM helyi és nemzetközi szinten, az eKids program keretében évek óta számos kezdeményezésben aktívan részt vesz azzal a céllal, hogy a gyerekek minél előbb megismerkedjenek az informatika világával, ezért is örültünk, a HelloWorld Minecraft táborok támogatási lehetőségének. A saját tapasztalataink és a résztvevő gyerekek, szülők pozitív visszajelzései mind azt mutatják, hogy amellett, hogy rengeteg élményben volt részük, nagyon jó irány játékokon keresztül megtanítani a gyerekeket a programozás alapjaira" – vélte Baráth Adrienn, az EPAM Systems Kft. marketingmenedzsere.
Kapcsolódó cikkek
- Ó, io, CIO, innováció!
- Ki programoz a végén?
- Stratégiai együttműködés az Óbudai Egyetem és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság között
- Pár éven belül akár világhírű programozók is lehetnek a szegedi óvodások
- Sikersztori az oktatásban
- Bolygóközi expedíció, programozott fantáziavilág várja a gyerekeket a nyári táborokban
- Új hazai IT sikerágazat a betegszimulációs technológia
- Szülői értekezlettel az IT-szektor népszerűsítéséért
- 3 magyar kislány ledönti az évtizedes sztereotípiákat
- Ahol a szakma és az oktatás egymásra talál
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nézd élőben az Oscar gálát; technológiai forradalom Hollywoodban
Március 2-án a világ szeme ismét Hollywoodra szegeződik, aki akarja, akár élőben is nézheti a 2025-ös Oscar-gálát. Az idei esemény különösen izgalmas az informatikai és technológiai vonatkozások miatt, hiszen a filmipar egyre inkább a digitális világ eszközeire támaszkodik. Több jelölt is kiemelkedő technológiai megoldásokat vonultat fel, és az Akadémia már előre kihirdette azokat az innovációkat, amelyek idén technikai Oscar-díjat érdemeltek.
Digitális harmóniák: Az informatika és a zene találkozása a 2025-ös Grammy-díjátadón
Bár a legtöbb cikk most nyilvánvalóan Bianca Censori bundájáról és az alatta viselt teljesen áttetsző bodyról szól, a 2025-ös Grammy-díjátadó nemcsak róla szólt. Hozzáteszem: nem is csupán a zenei kiválóságokat ünnepelte, hanem rávilágított az informatika és a zene egyre szorosabb kapcsolatára is. Az eseményen számos technológiai újítást és digitális megoldást alkalmaztak, amelyek új dimenziót adtak a zenei élménynek.
DJ Spotify
Elindult a Spotify mesterséges intelligencián alapuló DJ szolgáltatásának beta verziója.
Majka „Csurran Cseppen” – avagy a digitális zeneipar trendjei
Majka legújabb produkciója, a „Csurran Cseppen” nemcsak zenei, hanem technológiai szempontból is figyelemre méltó. Az alkotásban a digitális streaming, az MI-alapú ajánlórendszerek és a közösségi média algoritmusok játsszák a főszerepet, amelyek meghatározzák, hogyan jut el a dal a hallgatókhoz.
Flipperakadémiát indít jövőre a világhírű budapesti kiállítás
A részben egy 80-as évekbeli játékteremben játszódó Stranger Things című tévésorozat óriási sikere, a budapesti Flippermúzeum világhíre, vagy éppen a retró játékgépek árai egyaránt jól tükrözik az egykor népszerű automaták iránt újjáéledő általános nosztalgiát, rajongást. A flipperek világa azonban mára nemcsak a kiállításokról, vagy magángyűjteményekről szól: hosszú évek óta például komoly, országos és nemzetközi pontozásos versenysorozatokat is rendeznek ezeken a villogó, zenélő, csilingelő masinákon.