Gondolkodom tehát…? – jubileumi konferencia egy új korszak kezdetéről

forrás: Prím Online, 2016. december 2. 11:09

Teltház volt a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) tizedik, jubileumi Digitális Esélyegyenlőség konferenciáján, a Hotel Gellértben.

A bekészített kétszázötven szék sem volt elég, a késve érkezők már csak állva követhették az eseményeket. Így is nagy élmény volt a konferencia a jelenlévőknek – és azoknak is, akik online követték a közvetítést.

 

Ritka, hogy tíz évig azonos tématerületről (az információs társadalom aktuális kérdéseiről) rendeznek meg egy tanácskozást – mondta Friedler Ferenc, az NJSZT elnöke, aki külön megköszönte a konferenciasorozatot megálmodó és minden évben megszervező Alföldi István, az NJSZT ügyvezető igazgatója munkáját. Alföldi István idén egy olyan nagyon aktuális és összefüggő témacsoportot tett a konferencia fókuszába, amely végig fenntartotta az érdeklődést.

 

 

„Gondolkodom, tehát: örülök a fejlődésnek. Gondolkodom, mégis lassan képtelen vagyok felfogni azt a sebességet, mellyel az infokommunikációs terület fejlődik. Gondolkodom, tehát látom a veszélyeket.” – mondta bevezetőjében Alföldi István, aki a tudás által generált felelősségre hívta fel a figyelmet, melyet minden írástudónak érezni kell. 

 

„Gondolkodom, tehát…?” – tették fel a kérdést az előadások is, amelyek robotokról, önvezető autókról, drónokról, mesterséges intelligenciáról, de mindenekelőtt társadalmi hatásukról és az emberi tényezőről szóltak.

 

Az első előadó, Bőgel György is „csodákról és feszültségekről” beszélt a robotika térhódítása kapcsán. A mezőgazdaságból hozott fel példát „okos gépre” – hiszen egy gép okos, ha lát, tanul és cselekedik. Ilyen például az a speciális salátaritkító gép, amely egy brigád tíznapi munkáját két óra alatt végzi el. Csupa csoda: az emberiség megszabadul egy monoton, kellemetlen munkától. A gép feltalálója, alkalmazója és finanszírozója számára is remek szituáció. De mi lesz azokkal az emberekkel, akik tíz napon át dolgoztak abban a bizonyos brigádban? Az újabb technikai forradalom bizony erősen átrendezi a társadalmat: a 80-as évek elejéig egy-egy recesszió után rövid idő alatt visszaállt a foglalkoztatottság mértéke – de a legutóbbi válság után már hat év kellett ugyanehhez.

 

A legnagyobb baj a középfokú végzettségű emberek elhelyezkedésével – és általában, a „középső kategóriával” van. Polarizálódik a világ – és az egyenlőtlenség nő. A világ „Tedekre és Billekre” szakad, Tedekre, az új technikai forradalom haszonélvezőire, az értelmiség krémjére – és Billekre, a kiszolgáló, adminisztratív munkát végzőkre, akiknek a helyzete drámai. Mi a megoldás a felgyorsuló innováció és a növekvő egyenlőtlenség keltette feszültségre? Oktatás? Progresszív adózás? Erősebb állami beavatkozás? Állandó, stabil alapjövedelem? Még több innováció?  - ezekkel a szándékosan nyitva hagyott kérdésekkel zárult az előadás.

 

A konferencia Bőgel György értő moderálásával folytatódott.

Mit üzen az 500 év múlva élő embereknek? – tették fel a kérdést egyszer Nagy Lászlónak. „Ha lesz emberi arcuk egyáltalán, akkor csókolom őket” – válaszolta a költő. Ezt a jelenetet már Csepeli György idézte fel az ember, mint biológiai egység helyét és jövőbeli szerepét felvázoló előadásában, melyben a Ropolyi László által, a filozófiában úttörő módon leírt „harmadik valóságról”, továbbá a szingularitásról, az embert érő jövőbeni biztonsági kockázatokról és a Robot sapiensről is hallhattunk. Az előadásban az ember által létrehozott, korábban ember által ellátott funkciók végzésére képes működések tömeges megjelenésének társadalmi következményeit tárgyalta. A fő kérdés az, hogy a mesterséges intelligencia megjelenése, az önfejlesztő robotok munkálkodása kiszorítja-e vagy kiegészíti az embert, aki eleve befejezetlenül, meghatározatlanul, genetikai programokkal összehangolt környezet nélkül érkezett a világba, melynek alakítójaként meg kellett határoznia magát.

 

 

Istenes Zoltán, az NJSZT Robotika szakosztályának elnöke a robot megismerésére biztatott. Fontos, hogy tudjuk, hogyan működnek eszközeink – a robot-ember együttműködés tudatos javítása a későbbi robotok minőségét is javítja. Ezért is nagyon fontos a robotika oktatása – melyre brit példát, a programozást, vezérlést oktató BBC Micro:bit terjesztését említette – és ezért is nélkülözhetetlen a tudatos felhasználói magatartás kiadása. Az ECDL, azaz az Európai Számítógép-használói Jogosítvány mintájára most már az ERDL, azaz a robothasználói jogosítvány is időszerű – érzékeltette a téma aktualitását.

 

A konferencia további előadásai a területek kiemelkedő szakembereinek hiteles nézőpontjából tárták fel az ember-gép kapcsolat különböző rétegeit.

 

Charaf Hassan a mobileszközök, az okos megoldások kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy ezen folyamatok mozgató ereje a jó minőségű, integrált rendszerekben, a szoftvervezérelt megoldásokban rejlik, ezért nagyon fontos az oktatók, kutatók, fejlesztők felelőssége a tudásáramlás körforgásában.

 

Haidegger Tamás az orvosi robotikát, elsősorban a Da Vinci sebészrobotikai berendezést és egyéb, alternatív robotrendszereket mutatott be, de a jövőbe, a mikro- és nanorobotok világába is bepillantást nyerhettünk. A Da Vinci robot a világ számos országában már működik, a gép az előadásból megismert nagyszerűsége miatt különösen sajnálatos, hogy hazánkban egyetlen példányát sem használják az egészségügyben.

 

Haidegger Tamás megállapítása szerint a robotok társadalmi elfogadottsága általában is meredeken nő, egész addig, amíg nincs valamilyen negatív hír, amely visszaesést okoz.

 

Takács Árpád előadásában az önvezető autók, Zsedrovits Tamáséban a drónok, Paplógó Zoltánnál az emberrel közvetlen együttműködésben dolgozó YuMi robotok, Sepp Nobertnél az IBM Watson mesterséges intelligencia működéséről tudhattunk meg fontos információkat. Rengeteg példát láthattunk arra, hogy mely területeken könnyítik meg életünket, válnak hasznos segítőtársainkká: miért hasznos például a mezőgazdaságban és a régészetben is a drón, hogyan forradalmasítja a mobiltelefonok összeszerelését a YuMi – vagy hogyan segíti a szakértelemhez való könnyebb hozzáférést, de akár a gyerekeket kikérdező játékot is egy kognitív rendszer.

 

Mivel az eszközök tudatos használata és az erre való oktatás több előadás szerint is kulcsfontosságú, a YuMi kapcsán az is felcsigázta az érdeklődésünket, hogy a berendezést akár egy tízéves gyerek is meg tudja tanítani különböző feladatok elvégzésére.

 

Az előadások arra is kitértek, hogy adott esetben mi gátolja a fentebb említett eszközök terjedését, miben van szükség szemléletváltásra.

 

Hagyományainkhoz híven az előadások videóit hamarosan közzétesszük! Úgy érezzük, hogy az NJSZT konferenciája gondolatébresztő volt. A jelenlévők egybehangzó véleménye szerint: ez a konferencia nemcsak a teltházzal, de a korszerű, izgalmas problémafelvetésekkel is igazolta létjogosultságát, s így egy új korszak kezdetét jelzi.

 

A feladatunk az, hogy a változásoknak minél kevesebb kárvallottja és minél több haszonélvezője legyen. „Ha a Billek lennének többségben, az a Tedeknek is baj lenne” – fogalmazott zárszavában Alföldi István ügyvezető igazgató. Nem az 500 év múlva élő, hanem a mai embereknek üzent: „Bár egy kvízjátékban Watson, a mesterséges intelligencia legyőzte az embert, mi nem vagyunk butábbak, csak mások: emberi módon gondolkodunk. És ennek örüljünk”. Számunkra a címben sugallt, nyugtalanítóan lezáratlan kérdés pozitívra váltott. „Vagyok, tehát gondolkodom.”

 Képes Gábor

 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01