Fordulóponthoz érkezett az informatikai vezetők szerepe
A Deloitte, informatikai vezetők (CIO) körében végrehajtott globális felmérése rávilágít azokra a tényezőkre, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a technológiai vezetők sikerrel feleljenek meg a digitális transzformáció által támasztott követelményeknek, és biztosan a legnagyobb értéket tudják teremteni a vállalataik számára.
A Deloitte kiemelt figyelemmel követi, és a digitális átállás szakértőjeként prognosztizálja a vállalatok digitális transzformációjával, a modern kor diktálta ügyféligények változásaival járó legfontosabb feladatokat. Ennek a törekvésnek az újabb állomásaként a Deloitte mélyinterjúk és online megkérdezés során, 48 országból és 23 iparági szegmensből, összesen több mint 1200 informatikai igazgató véleményét kérte ki a témában. A digitális technológiákkal kapcsolatos összképet ugyanis igazán az informatikai vezetők ismerik. A Deloitte ezért úgy véli, hogy az informatikai igazgató az összes felsővezető közül a legalkalmasabb arra, hogy támogassa a szervezet egészére kiterjeszteni a digitális technológiákat.
Az üzleti környezettől függően azonban más és más lehet a digitális átalakulás felé vezető út, amelyet az informatikai vezetőknek végig kell járniuk. A digitális technológia definíciója pedig alapvetően az üzleti igénytől függ, nem pedig az iparági besorolástól: egy egészségügyi szolgáltató cég számára például a digitális átalakulás olyan technológia alkalmazását jelentheti, amellyel hatékonyabbá válhat a gyógyítás, míg egy B2B piacon tevékenykedő cég esetében a digitális technológia az ellátási láncon belüli hatékonyság és a döntéshozatali folyamatok javítását szolgálhatja.
Kigyós Zsuzsa, a Deloitte Zrt. tanácsadás üzletágának igazgatója kiemelte: „A felmérésünk eredményei szerint az informatikai igazgatók egy része úgy tekint a digitális technológiára, mint tisztán az ügyfelekkel történő kapcsolattartást segítő eszközre – azonban ez csupán a „digitális jéghegy” csúcsa. A digitális technológia alapjaiban változtatja meg és alakítja át az üzleti modelleket és a bevételi forrásokat, a digitális átállás így a cégek számára a növekedés motorjává válhat. Ehhez a technológiákat az üzleti tevékenység minden területén integrálni kell, és ez a megközelítés merőben újfajta szerepet kíván meg az informatikai vezetőktől is.”
A digitális technológiára való áttéréshez gyökeres változtatásokra van szükség nem csak az ügyféllel közvetlenül érintkező rendszerek, hanem a támogató technológiák, valamint az informatikai kultúra, szaktudás és képességek terén egyaránt. Mielőtt azonban erre sor kerülhetne, az informatikai vezetőknek tovább kell fejleszteniük a digitális rendszereiket, egyben pótlólagos beruházásokat kell végrehajtaniuk.
- A megkérdezettek 28%-a digitális funkciók szempontjából az átlagosnál gyengébbnek tartotta a cége IT tevékenységét, különösen az ügyfél- és a digitális élmény, valamint az adatelemzés terén.
- Az informatikai vezetők 20%-a nyilatkozta, hogy a szükségesnél kevesebb befektetést fordítanak feltörekvő technológiákra és adatelemzésre.
Ahhoz, hogy az informatikai vezetők értéket tudjanak teremteni, olyan IT képességeket kell kialakítaniuk, amelyek összhangban vannak a legfontosabb üzleti prioritásokkal. Saját bevallásuk szerint az öt legfontosabb prioritást a vevők, a növekedés, a teljesítmény, a költséggazdálkodás és az innováció jelenti. Az üzleti prioritásokon túl azonban olyan elvárásoknak is meg kell felelniük, amelyeket a vállalkozás az IT tevékenységgel szemben támaszt: ilyenek például a kiberbiztonság, az üzleti folyamatok fejlesztése, a költségcsökkentés, illetve az informatikai rendszerek karbantartása.
A felmérés eredményei alapján azonban az IT tevékenységgel szembeni elvárások és az IT képességek több területen sincsenek összhangban, így többek között az ügyfélfókusz, a technológiaalapú növekedés és az üzleti innováció területén sem.
- A megkérdezett informatikai igazgatók 57%-a úgy nyilatkozott, hogy a vevők jelentik az első számú prioritást a cégük számára, mégis, a válaszadóknak csak kevesebb mint fele (45%) vett részt aktívan a vásárlói élmény kialakításában, illetve működött közre az ügyfélszerzésben, az ügyfelek megtartásában és az ügyfélhűség erősítésében (44%).
- Sőt, annak ellenére, hogy az informatikai igazgatók 78%-a állította, hogy az IT tevékenység és az üzleti stratégia összhangja kritikus szempont a sikeresség szempontjából, mindössze 5%-uk volt azon a véleményen, hogy mindez a saját IT osztályuk legnagyobb erősségei között szerepelt.
„Az informatikai vezetők számára a digitális átállás kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy egy IT megoldásokon alapuló stratégiai összhang megteremtésén dolgozzanak. Ahhoz, hogy az informatikai igazgatók lépést tudjanak tartani a gyorsan változó üzleti igényekkel, olyan IT képességeket kell kialakítaniuk, amelyek értéket teremtenek a vállalkozás számára: fejleszteniük kell a személyes kompetenciáikat, el kell mélyíteniük a kapcsolatukat más felsővezetőkkel, és képezniük, illetve fejleszteniük kell a szakembereiket és csapataikat” – tette hozzá Kigyós Zsuzsa.
Kapcsolódó cikkek
- Fujitsu World Tour 2017: középpontban a sikeres digitális átalakulás kulcsa, a „co-creation”
- Megbízható szállítóra vágynak az online vásárlók és eladók
- DXC Technology néven indul a CSC és a HPE szolgáltatási üzletágának összeolvadásából alakuló új vállalat
- 2017 önmagukat képző gépeket és a növekvő számú kibertámadásokat hoz
- Az elavult technológia a digitális átalakulás legfőbb akadálya
- A Mac-es felhasználók kétszer aktívabb szerelmi életet élnek
- Valentin napon is bekapcsolt telefonnal vacsorázunk gyertyafényben
- Valentin napon egy kedves ajándék vagy egy vacsora többet ér, mint bármennyi SMS
- A közép-kelet-európai régió vállalatai a digitális átalakulás útjára lépnek
- Németország és Franciaország kezében van Európa jövője