A jövő munkahelye: Robotként vagy velük együtt fogunk dolgozni?
Az iparosodás kezdete óta az emberi munkaerő szinte egyenlő volt egy gyártósori gép alkatrészével. A feladatok egyhangúak és bénítóak, a munka unalmas, mintha emberi robotokról beszélnénk. Az iparosodás fő ismérvei a hatékonyság, az állandóság, a megbízhatóság és a pontosság. Ezek nem mellékesen a gépek jellemzői is, amelyekkel az embereket szembeállítják: ki a jobb, gyorsabb, pontosabb és kitartóbb? A társadalom mára elhagyta e korszakot, és eljutott a tudáson alapuló digitalizálásig. Az ipari közösség hatékonyságot és egységességet megkövetelő kívánalmai bizonyos mértékben továbbra is érvényben maradnak, ha egy vállalat versenyképes szeretne lenni. Ez azonban ma kevésnek bizonyul. A vásárlói kereslet egyre inkább a személyre szabott termékekre és megoldásokra irányul.
Ebből kifolyólag a gyártó cégeknek új kihívásokkal kell szembenézniük. Már nem elég az, ha egy hatékony gyártóüzemmel rendelkeznek, amely napról napra nagy mennyiségben állítja elő az egyforma termékeket. Az üzemeknek rugalmassá kell válniuk, tudniuk kell alkalmazkodni az új dolgokhoz, mint például a kisebb volumenű sorozatgyártás vagy a változó vásárlói szükségletek. Fontos, hogy nemcsak az üzem, hanem a folyamatban résztvevő emberi szerep is hasonlóan igazodjon.
Az amerikai Scott Fetzer Electrical Group egyik legnagyobb kihívása pontosan ez volt: megőrizni versenyképességét úgy, hogy változatos termékeit különböző folyamatok által, jellemzően kis mennyiségben gyártja. (Számos gyártósoruk például nem is működik állandóan.) A megoldást a Universal Robots együttműködő robotjaiban találták meg, amelyek készenlétben állnak a dolgozók számára: a reggeli eligazítást követően az alkalmazottak az adott napi munkaállomáson az épp aktuális feladatra programozzák be őket, egyszerűen, rövid idő alatt.
„Szükség van arra, hogy elfelejtsük az embert és a robotot egymással szembeállító, régimódi szemléletet, és e helyett az emberek és a robotok együttműködésében gondolkodjunk. Jelenleg még csak a jéghegy csúcsát látjuk, amikor az emberek és a robotok közti együttműködés megszámlálhatatlan lehetőségeinek kiaknázásáról beszélünk. Ez a két tényező együtt egy erős csapatot alkot, amely hatalmas előnyt képes adni azoknak a gyártóknak, akik úgy döntenek, hogy kihasználják ezeket a lehetőségeket.” – mondta Slavoj Musilek, a piacevezető kobot gyártó vállalat, a Universal Robots közép-kelet-európai igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- Tökéletesen légkondicionált áriák a Chemnitzi Operaházban
- Nulladik típusú találkozás az irodában
- A Fujitsu szerint a mesterséges intelligencia határozza meg a jövő munkahelyét
- Két magyar egyedülálló technológiát fejlesztett az okosotthonok vezérlésére
- Elstartolt a jövő innovátorainak bajnoksága
- A KPMG a 7. legjobb munkahely a Consulting magazin listáján
- UBTECH elhozza otthonodba a játékok új generációját
- Az együttműködő robotok gyorsítják a robotika elterjedését
- Azok vagyunk, amit megveszünk?
- Portrét is rajzol a legmodernebb robot
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.