Négy európai ország legnépszerűbb tabletes applikáció

forrás: Prím Online, 2018. január 25. 11:22

Négy ország kutatói – köztük Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK adjunktusa, a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője – több szempont szerint vizsgálták a legnépszerűbb gyerekeknek készült tabletes applikációkat. Eredményeiket a Journal of Early Childhood Literacy folyóiratban tették közzé.

A szakemberek a gyerekeknek szóló tabletes applikációk piacát hasonlították össze négy gazdaságilag eltérő európai országban: Hollandiában, Törökországban, Görögországban és Magyarországon. A kutatók a nyolc éven aluliak számára készült, a Google Play-ből és az iTunes App Store-ból letölthető legnépszerűbb applikácókat vették górcső alá.

 

Mivel a gyerekek körében is rohamosan nő a mobileszközökkel töltött idő, ezért ezek az appok fontos szerepet tölthetnek be a kicsik fejlődésében.

 

A kutatók éppen ezért voltak kíváncsiak a programok oktató jellegére, valamint arra, hogy mennyire igazodnak a helyi kultúrához és nyelvhez az alkalmazások azokban az országokban, ahol nem az angol az anyanyelv.

 

Az eredmények azt mutatták, hogy a legkedveltebb gyerekeknek szóló applikációk között nagy átfedés van a vizsgált négy országban, tipikusan nemzetközi fejlesztők alkalmazásai szerepelnek javarészt a toplistákon (például Toca Boca, Dr. Panda, Sago Mini, Disney). A legkelendőbb appok közül ennek megfelelően meglehetősen kevés tartalmaz szóbeli beszédet (kevesebb, mint a fele), és ezeknek is csak töredéke érhető el anyanyelven.

 

Hazánk ebben a tekintetben sereghajtó, ugyanis a népszerű appok csupán tíz százaléka volt elérhető magyarul. Ez a trend a szakértők szerint veszélyes lehet a gyerekek nyelvi fejlődésére, figyelembe véve a növekvő tablethasználatot. 

 

A kutatók az eredményekkel az appfejlesztők figyelmét szeretnék felhívni erre a problémára.

 

Ami az oktató tartalmat illeti, a kutatás arra is rávilágított, hogy a legközkedveltebb applikációk körülbelül egyharmadában található a nyelvi készségekhez, az írás-olvasáshoz, a matematikához és a természettudományokhoz köthető tartalom. Ezek nagy része az írás-olvasás technikai készségeit tanítja, így bár többségében a kisebbek számára hirdetik őket, mégis inkább az iskoláskorúaknak valók. A kutatók az anyanyelven elérhető és az írás-olvasás készségeket játékosan előkészítő, például mesekönyvappok fejlesztését szorgalmazzák az óvodáskorúak számára.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

„Mit lájkol a gyerek?” – A szülőket segíti az NMHH új kiadványa

A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra. 

2024. július 26. 16:32

Magasabb ponthatárok mellett több mint 4400 elsőéves jutott be a Széchenyi-egyetem minőségi képzéseire

Összesen 4409 elsőéves kezdheti meg tanulmányait a győri Széchenyi István Egyetemen szeptemberben. A ponthatárok a szakok jelentős részén emelkedtek a tavalyihoz képest, van olyan, amelyre 487 ponttal lehetett csak bejutni. Mindez azt mutatja, hogy felkészült hallgatók érkeznek az intézmény magas színvonalú képzéseire.

2024. július 26. 12:18

A HONOR 200 Pro és a mesteri fotózás: fejlődés a Studio Harcourt hagyatékával

Rengeteg ikonikus személyiség mögött ott rejlik egy olyan portré, amely nemcsak a személy lényegét ragadja meg, hanem az örökségét is megörökíti. A hírességektől a politikusokig a portrék alakították a történeteket és magáról az emberiségről alkotott képünket. 

2024. július 26. 10:07

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A kék halál képernyőn túl: miért ne hagyjuk figyelmen kívül a szoftverfrissítéseket?

2024. július 26. 13:59

Idén a fenntartható cégek tulajdonosait is díjazza az EY

2024. július 24. 13:59

Akár 50% időmegtakarítást jelenthet a PS szinte érintésmentes könyvelési megoldása

2024. július 16. 16:29

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55