Idén még jobban megkérik az árukat az informatikusok
Az informatikusok kétharmada számít idén is fizetésemelésre, a munkáltatók a legkeményebb bértárgyalásokra a 26-35 év közötti korosztály kapcsán számíthatnak – derült ki a NetAcademia friss kutatásából. Az éves szinten 15 000 informatikust továbbképző oktatócég tapasztalatai alapján bár még mindig alacsony, de tavaly megduplázódott a más területről érkező „szakmaváltó” résztvevők aránya.
A tavalyi (2017-es) év elején az informatikusok közel kétharmada kapott fizetésemelést, nemek szerint vizsgálva azonban az is látszik, hogy a szakmán belül a nők ritkábban részesültek ebben, mint a férfiak – derült ki a NetAcademia Oktatóközpont januárban végzett online felméréséből.
A kutatásban részt vevők tapasztalatait összegezve a munkaadók fő motivációját az emelés során a piaci elvárásoknak való megfelelés adja. „A bértárgyalásoknál, még akkor is, ha konkrétan nem kerül szóba, ott van a levegőben a 25 ezres informatikushiány. A munkáltató ezért az egyre jobb fizetéssel, játszószobával, jóléti szolgáltatások bevezetésével igyekszik megtartani az IT-szakembereket. Nem véletlen, hogy az olyan klasszikus bérnövelők, mint például az előléptetéshez, kitűzött cél eléréséhez kötött emelések nem igazán jellemzőek” – mondta Litkei Péter, a NetAcademia Oktatóközpont ügyvezetője.
Az informatikusoknak mindössze 3 százaléka maradéktalanul, 13 százaléka alapvetően, míg 31 százalékuk inkább elégedett jelenlegi fizetésével. Mindezek ismeretében az sem véletlen, hogy az IT-szakemberek kétharmada idén is számít arra, hogy növekszik a bére: 40 százalékuk legalább 5 százalékos, harmaduk 10-15 százalékos, ugyancsak harmaduk pedig 15 százalék feletti emelést remél, vagy már meg is kapta azt. „Az elvárások tekintetében a munkáltatók a legkeményebb bértárgyalásokra a 26-35 év közötti korosztály tagjaival számíthatnak. A kor előrehaladtával a fizetésemeléssel kapcsolatos várakozások és elvárások némileg visszafogottabbá válnak” – tette hozzá Litkei Péter.
Elindult a nagy szakmaváltások kora?
Az IT-területen dolgozók kétharmada maximálisan elégedett szakmaválasztásával. Persze a többség azzal is tisztában van, hogy értéke megőrzésének kulcsa, tudásának naprakészen tartása. Ennek leggyakoribb formája a munkáltató által finanszírozott külsős képzés, ugyanakkor minden ötödik IT-szakember saját költségén vesz részt szakmai fejtágítón. „2017-ben összesen 28 000-en, köztük 15 000 szakmabeli informatikus tanult nálunk online tanfolyamainkon. A korábbi évhez képest megduplázódott azok aránya, akik egy másik szakmából átnyergelve kezdték el informatikussá képezni magukat. Ők gyakorlatilag nulláról vágtak bele, s helyezkedtek el IT-területen sikerrel” – mondta Litkei Péter.
A kutatás keretében azt is vizsgálta a NetAcademia, hogy mi az, ami saját bevallásuk szerint meghatározó az informatikusok motiválásában, és az adott munkahelyen tartásában. A válaszok összegzése alapján a kellemes munkahelyi légkör végzett az élen, amit a kompenzációs csomag (bér, juttatások), illetve a megfelelő, innovatív technikai háttér követ. A szempontok között a negyedik helyen szerepel a képzési, tanulási lehetőség, míg az ötödiken a kihívásokkal teli, izgalmas projektek. „A kellemes munkahelyi légkör megteremtésének egyik eredménye, hogy informatikusokat nagyobb létszámban foglalkoztató vállalatoknál már alap a csocsóasztalt, konzolt és egyéb »munkahelyi lazítókat« tartalmazó játszószoba. Emellett előretört a home office és a rugalmas munkaidő támogatása is, amelyek révén a vállalatok hatékonyabb munkavégzést várnak” – kommentálta az eredményeket a NetAcademia ügyvezetője.
Az informatikusok top 5 munkahelyi elvárása
- Kellemes munkahelyi légkör.
- Kompenzációs csomag (bér, juttatások).
- Megfelelő technikai háttér.
- Elérhető képzések.
- Kihívásokkal teli, izgalmas projektek.
A kutatás háttere
A sajtóközleményben szereplő adatok a NetAcademia online célcsoport-kutatásán alapulnak, melyben összesen 864, 18-55 éves informatikai területen dolgozó, magyar munkavállaló vett részt. Az adatfelvételre 2018. január 3. és január 15. között került sor.
Kapcsolódó cikkek
- A tudatosság hiánya okozza az egyik legnagyobb veszélyt a vállalkozások számára
- Átalakulóban az autópálya matrica vásárlási szokásaink
- A zokni-szandál a múlté, az inkognitó-mód nem
- Jobb ügyfélélmény, magasabb elvárások
- Négy európai ország legnépszerűbb tabletes applikáció
- A gyenge jelszóvédelem a gamereknek veszedelem
- Egyre többen és egyre gyakrabban használunk mobilnetet külföldön is
- eNET - Telekom kutatás az okostelefon- és mobilinternethasználati szokásokról
- Nem zsenikre, csak „informatikus-kőművesekre” lenne szükség
- Jánosi Marcell táblaavató
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.