A Fujitsu kutatása szerint átlagosan 330 ezer euró veszteséget okoztak a kiskereskedelmi cégeknek a bukott digitalizálási projektek
A digitális átalakulás előrehaladott folyamat a kiskereskedelemben, de miközben saját bevallása szerint a kiskereskedelmi szervezetek 93%-a rendelkezik világosan meghatározott digitális stratégiával, az ágazat nem jeleskedik a tényleges eredményekkel járó projektek végrehajtásában – állapította meg a Fujitsu „A digitális átalakulás kulcstényezői” (The Digital Transformation PACT) című globális kutatása.
A Fujitsu kutatásában 189 kiskereskedelmi szektorban működő cégvezető vett részt. A kutatás része volt annak a tágabb felmérésnek, amelynek keretében azt vizsgálták, milyen percepciókkal rendelkezik 1625 vezető a sikeres digitális átalakulás négy fő sikertényezőjéről – emberek, intézkedések, együttműködés és technológia (angol betűszóval PACT). A kutatásból kiderült, hogy a kudarctól való félelem komolyan hátráltatja a kiskereskedelmi vállalatok digitális átalakulását: 70% számolt be a félelem miatti lassulásról. A megkérdezettek egyötödénél (19%) volt legalább egy meghiúsult digitalizálási projekt az utóbbi két évben, átlagosan 337 381 euró költséggel. Ezenkívül a résztvevő kiskereskedők közel egynegyede (23%) törölt digitális projekteket, 182 321 euró átlagos veszteséggel.
E negatívumok ellenére a kiskereskedők többsége pénzügyi megtérülést és operatív előnyöket vár a digitalizálási projektektől a következő másfél évben. Az optimista várakozással összhangban, a túlnyomó többség (86%) úgy véli, hogy szervezeténél már jelen van az innováció kultúrája. 34% szerint a folyamatok és a viselkedési minták a legfontosabbak a digitális stratégia megvalósítása szempontjából, míg 24% úgy gondolja, hogy az emberek jelentik a fő sikertényezőt.
A kiskereskedelmi ágazatban általános a digitális készségek hiánya
Több fontos területen is komoly fejlődésre van szükség. A kiskereskedelmi cégek 71%-a számol be a digitális készségek egyértelmű hiányáról szervezeténél. 69% aggódik amiatt, hogy az átalakulás során túl nagy figyelmet fordítanak a technológiai változásra, a szükséges készségeket, folyamatokat és viselkedési mintákat pedig elhanyagolják. Miközben a kutatásban részt vevők közel fele vásárol IoT-rendszereket, 73%-uknak kétségei vannak afelől, hogy vajon képesek lesznek-e alkalmazkodni az új digitális technológiák, köztük például a mesterséges intelligencia támasztotta követelményekhez.
Sok kiskereskedelmi vállalat már hozzáfogott a hiányosságok megszüntetéséhez. 87% intézkedett a digitális készségek és szakértelem hozzáférésének javítása érdekében, és kezdett kialakítani e célból együttműködést külső technológiai szakértőkkel, ügyfelekkel és start-upokkal. Más iparágakkal összehasonlítva a kiskereskedelmi vállalatok vonakodnak a leginkább attól, hogy közös (co-creation) projekteket indítsanak partnereikkel a digitális innováció terén. Mintegy felük nem hajlandó erre, ami később hátrányos helyzetbe hozhatja őket.
„A digitális változások komoly hatást gyakorolnak a kiskereskedelmi működésre, és a felismerhetetlenségig átalakítják a versenykörnyezetet. Sok szervezet számára nagy kihívást jelent az ügyféligények és a piaci dinamika egyidejű követése, és ezt a kihívást csak újszerű gondolkodásmód elsajátításával tudják legyőzni. A digitális átalakulás sikere jóval többön múlik a technológiánál. A megfelelő eszközök persze nélkülözhetetlenek, de csak a megfelelő készségek és partnerek mellett. Ha a kiskereskedők sikerrel akarnak járni, és szeretnék digitalizálni működésüket, meg kell találniuk a négy kulcstényező helyes egyensúlyát” – nyilatkozta Richard Clarke, a Fujitsu kiskereskedelmi ügyfelekért felelős globális üzletágának igazgatója.
A digitalizálás érinti a folyamatokat, az árbevételt és az üzleti modelleket
A kutatási eredmények alapján a kiskereskedelmi vállalatok 35%-a már valósított meg digitális projektet, további 38%-nál pedig jelenleg van folyamatban ilyen kezdeményezés. A megkérdezettek több mint fele (54%) digitalizálja a meglévő üzleti folyamatokat és funkciókat. A minta egyharmada (31%) esetében a digitális átalakulás a szervezet üzleti modelljének és árbevétel-szerkezetének átalakításával jár, míg 58% hoz létre új digitális üzleti folyamatokat. Az árnyék IT azonban továbbra is problémát jelent – 70% érzi úgy, hogy szervezete bizonyos része csak árnyékprojektek keretében képes érdemi innovációt végrehajtani.
Az ügyfelek hajtják a digitális átalakulás motorját
Nem meglepő, hogy a kiskereskedelmi cégek kétharmadánál (66%) elsősorban az ügyfelek hajtják a digitális átalakulás motorját. 91% esetében jelentkezik elvárásként az ügyfelek részéről a digitálisabb működés, míg 69% véli úgy, hogy a digitális átalakulás élénkíti a versenyt. A digitalizálódás jobban felrázza a kiskereskedelmet más ágazatokhoz képest. A megkérdezettek 75%-a ért egyet azzal az állítással, hogy lehetetlen előre jelezni, kik lesznek a versenytársai tíz év múlva. 86% pedig úgy gondolja, hogy a változásra való képesség kulcsfontosságú lesz a vállalat túlélése szempontjából a következő öt évben.
Kapcsolódó cikkek
- A tudatosság hiánya okozza az egyik legnagyobb veszélyt a vállalkozások számára
- A nemek közötti egyenlőség megteremtéséhez megfelelő vállalati kultúrára van szükség
- A webáruházak körében az online marketing az abszolút győztes
- A netezők digitális trendekkel kapcsolatos elképzelései
- 1,2 milliárd euró felett a hazai online kiskereskedelem
- Felkészültek a KKV-k az online számlázásra?
- A Fujitsu bemutatja a kvantumalapú számítástechnika legújabb vívmányait
- A Fujitsu Lifebook U938 támogatja a PalmSecure hitelesítési rendszert
- Az ügyfélélményt sem hagyja érintetlenül a munkaerőhiány
- Hogyan ünnepli a magyar a Valentin-napot?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.