Pozitívan látják helyzetüket a középvállalatok
A hazai, feltörekvő középvállalatok közel 90 százaléka kedvezően ítéli meg a helyzetét – többek között ezt állapította meg a Deloitte Magyarország Versenyképességi Indikátor Jelentése. A legnagyobb kihívást az ügyfélszerzés és a képzett munkaerő elérése jelenti a felmérés során megkérdezett cégeknél, a családi vállalkozások körében pedig minden eddiginél hangsúlyosabban jelentkezik az utódlás kérdésköre.
Nagyjából minden hetedik hazai középvállalat (13%) nagyon kedvezően ítéli meg saját helyzetét a pénzügyek, a fejlődési lehetőségek, és a nyereségesség szempontjából, az 1-15 milliárd forint közötti éves árbevétellel rendelkező cégek (feltörekvő középvállalatok) háromnegyede pedig inkább kedvezően látja helyzetét ezeken a területeken – derül ki a Deloitte Magyarország Versenyképességi Indikátor Jelentéséből.
Az ügyfélszerzés a legnagyobb kihívás
A legfrissebb jelentés szerint növekedett a stabil működést várók aránya (a 2016-os 45 százalékról 49 százalékra), ezzel párhuzamosan minimális mértékben csökkent a fejlődést várók köre (összesen 44 százalék, ami 3 százalékpontos visszaesést jelent az előző kutatáshoz képest), és csökkent a cégük bezárására számítók aránya is.
Az alkalmazott piacbővítési módszerekben mért visszaesés alátámasztja, hogy többen készültek stabil működésre 2017 során, mint 2015 végén. Új piacokat főként a nyugat-magyarországi székhellyel rendelkező vállalkozások keresnek.
„A válaszadók közül a legtöbben a piacbővítést, a munkaerő biztosítását és fejlesztését, az adózási kérdéseket, illetve a folyamatok szabályozását emelik ki, mint fontos területeket az eredményesség szempontjából. Az elemzés alapján Magyarországon – az EU 28 adatokhoz hasonlóan – a legnagyobb kihívást a tavalyi évvel összhangban az ügyfélszerzés jelenti, a cégek közel 30 százaléka jelölte ezt meg, míg 23 százalék számára a képzett munkaerő megszerzése jelenti a legnagyobb feladatot” – mondta el Pádár Péter, a Deloitte könyvvizsgálati üzletágának partnere.
Tervek a jövőre
A felmérés során megkérdezett cégek 77 százaléka rendelkezik előre meghatározott üzleti célokkal a következő évekre, ez leginkább a 100 főt meghaladó, nagyobb árbevételű (4-15 milliárd forint évente) vállalkozásokra jellemző. A cégek fele tervez a hazai piacon terjeszkedni, a külföldi piacszerzést pedig a társaságok 23 százaléka gondolja biztosra, leginkább azon cégek, ahol az árbevétel legalább fele már jelenleg is exportból származik.
A cégek érzékelték, hogy az utóbbi időszakban a forrásbevonás könnyebbé vált: a megkérdezettek mindössze 5 százaléka jelezte, hogy a finanszírozás kisebb vagy nagyobb kihívást jelent számára, és 10 százalékuk tart szükségesnek forrásbevonást a közeljövőben. A felmérés alapján a finanszírozási helyzetre panaszkodó cégek számára sem a források elérhetősége tűnik leginkább problémának, hanem inkább a költségek, a rugalmasság és a finanszírozhatóság mértéke.
Utódlási kérdések
A legújabb Deloitte Versenyképességi Indikátor Jelentésben szereplő vállalkozások körében 41 százalék a családi tulajdonú cégek aránya. A korábbi felméréshez hasonlóan 2017-ben is elmondható, hogy a családi vállalkozások jövőjét tekintve az utódlás számít a legmeghatározóbb témakörnek: minden tizedik társaság esetében foglalkoznak a kérdéssel, és további 16 százalékuknál várható, hogy az utódlás rövid időn belül előkerül.
„A rendszerváltás idején alapított hazai családi vállalkozások közül egyre többnek kell szembesülnie az utódlással, mint a cég jövőjére legnagyobb hatással bíró döntéssel. A hazai piacon jellemző trend szerint a visszavonulás előtt álló tulajdonosok többsége lassan vonul ki teljesen a cégvezetésből, a vállalkozás irányításának operatív feladatait és a napi ügyvitelt fokozatosan igyekeznek a következő generációra bízni. Az utódlás során felmerülő tranzakció számos üzleti, jogi és adózási kockázatot is rejt magában. Ezek mérséklése érdekében javasolt egy, a vállalat belső viszonyaira szabott, hosszú távú utódlási terv, keretrendszer elkészítése” – mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private magyarországi vezető partnere.
A jelenleg utódlás kérdésével foglalkozó vállalkozások háromnegyede családi körben történő utódlási alternatívát képzel el. A válaszadók 21 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a vezetői feladatokat külső fél kezébe adná a tulajdonosi pozíciók megtartása mellett.
A kutatásról
A Deloitte Versenyképességi Indikátor Jelentéséhez a GfK Piackutató Intézet végzett telefonos felmérést az 1 és 15 milliárd forint közötti éves árbevétellel rendelkező hazai vállalkozások körében. A felmérés és az adatgyűjtés 2017-ben zajlott, összesen 350 cég vezetőinek, tulajdonosainak, pénzügyi vezetőinek a bevonásával.
Kapcsolódó cikkek
- Európa új tigrisei
- Új partner vezeti a Deloitte Technológiai tanácsadás üzletágát
- Optimizmus és digitális szemléletmód jellemzi a régió legnagyobb vállalatait
- Itt a költségcsökkentési stratégiák új generációja
- GDPR: Üzleti előnyöket is hoz az adatkezelési gyakorlat változása
- Izmos Smart City felhozatallal jön a 2018-as CES
- Új vezető a Deloitte-nál
- Az energiavállalatoknak új vetélytársakkal kell szembenézniük
- Tovább terjeszkednek a hazai szolgáltató központok
- Az önkéntességből a munkáltatók és a munkavállalók is profitálnak
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Harmadik negyedéves árbevételével a Xiaomi túlszárnyalta a piaci várakozásokat
A Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet of Things („IoT”) platform által összekapcsolt okostelefonokra és okoshardverekre épül, bejelentette a 2024. szeptember 30. napján lezárult három hónapos periódusra („2024 Q3,” vagy „az Időszak”) vonatkozó nem auditált, konszolidált eredményét.