Egyszer használatos honlap
A Tv2 sztárjait teszi az ablakba
Arra már most is fogadhatunk, hogy a kérdésekre nem Magyarországon kapjuk meg a választ, mindenesetre szépen lassan minden nyomtatott és elektronikus sajtótermékünk felkapaszkodott a hálóra. Egy lendülettel végigfutva a kínálaton szembetűnő lehet, hogy a készítőknek nincs sok illúziójuk a magyar internetfogyasztást illetően, nyoma sincs az amerikai interaktivitásnak, percenként változó információáradatnak, és nem feltételezhetünk mindezek mögött egy 24 órás ügyeletet tartó méretes szerkesztőséget. Persze nem mindegy, hogy egy csatornát netán egymilliárdnyian vagy csupán néhány millióan követnek figyelemmel naponta, és hány százalékuk rendelkezik internet-hozzáféréssel.
A médiasztár mosolya
Jelen esetben a Tv2 (www.tv2.hu) internetes megjelenését vizsgáljuk, és lehet, hogy almát a körtével hasonlítunk össze, de érdemes közben figyelemmel kísérni a nyugati kereskedelmi televíziók weboldalait. Így hát máris szembetűnő, hogy míg az amerikai csatornák oldalait az események és a napi információk, addig a Tv2 honlapját a tévéműsorok és azok sztárjai próbálják vonzóvá tenni. A készítők nem vállalkoznak a tisztelt közönség információéhségének csillapítására, már ami nem a saját gyártású vagy csak itt látható műsorokra vonatkozik. Még mielőtt túl szigorúnak tűnnénk, érdemes megjegyezni, hogy mindez hajaz a német kereskedelmi televíziók (lásd például a SAT1-et) internetes megjelenésére, vagyis ebben is, nemcsak a műsorstruktúrában szembeötlő a hasonlóság. Nagy kérdés egyébként, hogy miért nézzen meg valaki egynél többször egy ilyen honlapot. A műsorkészítők iskolai végzettsége és családi állapota nem változik túl gyakran, az esti film tartalmát pedig a heti ötven forintért vásárolt műsorújságból is megtudhatjuk.
Szórakozás sárgában
A design világos, már ami a megértést illeti, hiszen a háttér első klikkre fekete, a többire pedig sokszínű, de erről később. Ahogy az utcai óriásplakátokon, itt is a legváratlanabb pillanatokban mosolygó médiasztárok bukkannak elő. Frissesség elsősorban az éppen sugárzott műsor ismertetésében tapasztalható, a címlap a Tények híranyagára épül. Persze már a címlap is mindent megtesz azért, hogy aznap az általuk adott filmet válasszák az éppen erre barangolók. És vissza a színességre: a rovatok, vagyis a műsorokat csoportosító témakörök más-más háttérrel jelennek meg. A színválasztás a legtöbb esetben logikus: a "Szórakozás" sárgában, a "Vetélkedők" kékben, a "Junior" narancsban, a "Telenovellák" pedig mi másban, mint rózsaszínben tündököl. A műsoronként, kedvcsináló gyanánt összeállított, egy kép - húsz sor ismertetőtől lényegében egyszer sem tértek el a készítők, és ezen sokszor akkor sem változtatnak, ha az abban leírtak már nem aktuálisak. Példának okáért érdemes idecitálni Stahl Judit Páratlanját, itt ugyanis a már adásba került beszélgetésekkel kecsegtetik a nézőket/olvasókat.
Gyárlátogatás
Hogyan és kik készítik a hírműsorokat? A Tények arcai közül egyedül a férfiak mutatkoznak meg. Miért? Mítoszteremtés, vagy elég, amit a női és pletykalapokban olvashatunk a többiekről? Persze az is lehet, - gondoljuk -, hogy mivel Stahl Judit és Máté Krisztina saját műsort is készít, róluk ott bővebben olvashatunk. De nem. Érdekes viszont a Newsroom, a szinte naponta látható riporterek és örökké láthatatlan szerkesztők megnyilatkozása. Egyesek terjengős, mesélős bemutatkozása, mások rideg adatokra szorítkozó közlése sokat sejttet a háttérben dolgozók személyiségéről. E sorok írója azóta máshogy néz némelyikre...
Stahlnál is Erősebb
És most vessünk néhány pillantást az interaktív megoldásokra, mert igazán ezekből látszik, hogy van-e értelme az írás elején említett könnyen hozzáférhető médiumot egy kevesek által használatos szolgáltatással összekötni. A Tv2 néhány mozgóképet pakolt fel oldalára, ezek között vezető helyet foglal el a születésnapi parti klipje. Erről nem is érdemes több szót ejteni. Érdekesebb viszont a Fórum, vagyis inkább a hozzászólások témája és tartalma. Ahol az olvasók diktálják a tempót, és választanak témát (ez az egyetlen rovat a honlapon, ahol ezt megtehetik), máris felülkerekednek a világhálót legjobban ismerő és használó, dinamikus, szókimondó fiatalok. A háziasszonyokra fókuszált műsorok innen eltűnnek, nagyobb teret kapnak a tízen- és huszonévesek lelkületéhez közelebb álló programok és nem utolsósorban azok készítői. A témáktól elvonatkoztatva is meghökkentő, hogy a hozzászólások többsége nincs valami jó véleménnyel a műsorokról, lényegesen több a kritikai észrevétel, mint a dicséret, olykor egyenesen zavarba ejtő, ahogy ledilettánsozzák (nem mocsok módon, hanem érvekkel alátámasztva) a csatorna agyonsztárolt arcait, és mindezt a demokrácia szabályai szerint meghagyják a szerkesztők. Elismerés a Tv2-nek! A Stahl és Erős topicban a konkurens tévé műsorvezetője győz kiütéssel. Amúgy a honlap is kap hideget-meleget, de hát ez egy ilyen nép, szűkmarkúan bánunk a dicsérő szavakkal. Akinek tetszik, nem érzi, hogy véleményét közölnie kellene. De akinek nem...!
Van mááásik?
A tévé arculatát megalkotó stábnak komoly információforrást jelenthet a Fórum, ahol az egyébként hallatlanul nézett Dáridó, a még mindig népszerű (?) Szerencsekerék és az ugyancsak tömegeket a képernyő elé vonzó Vad angyal lényegében nincs is jelen, miközben Jenővel teli a rovat. Vízy Andrással is, de erre biztosan nem büszke. A cég új kampánya egyébként éppen erre a rétegre koncentrál, de ez egy másik téma.
Még valami. Folyamatosan arról hallani, hogy a Tv2 stábja új honlapján dolgozik, miközben az imént ismertetett is "újként" tündököl. Ez most az, amelyen dolgoznak, vagy lesz egy még újabb?
Ébredj internettel
Az esti hírműsorok, a milliókat ígérő vetélkedők és az idősebb generációk péntek esti szórakoztatása mellett a reggeli magazinok terén folyik ádáz csata a konkurens televíziók között. A legtöbbször a Tv2 változtatta napindító adásának arculatát. Jól tudja az a tíz százalék, amelyik reggelente ezt a csatornát választja, hogy milyen komoly pozíciót foglal el az internet a Jó reggelt Magyarország! című műsorban, hiszen a két házigazda mellett két "webriporter" is helyet kap a stúdióban, akik a világhálón száguldoznak aktuális és az éppen felbukkant vendéggel kapcsolatos adatok után kutatva. Hogy mindezt menyire komolyan vették a készítők, arra remek bizonyíték, hogy még egy saját oldalt (www.jrm.hu) is kreáltak, amely egyébként szigorúan ragaszkodik az adás témáihoz. Az itt is fellelhető Fórum ugyancsak nem lép túl a webriporterek által is csak JRM-ként emlegetett magazin keretein.
A hazai tartalomkínálatot illusztrálja, hogy az aktuálpolitikai csatározások, gazdaságpolitikai kérdések aláfestéseként kizárólag a pártok lebutított honlapjait vehetik elő a webriporterek (tisztelet a kivételnek), és igazán akkor élnek, ha valami nem itthon történik. Akkor viszont nagyon.
Kapcsolódó cikkek
- RSS az NHH honlapján: Automatikusan láthatóak az újdonságok
- Elindult a T-Mobile Kapcsolat koncert honlapja
- Irodaház-honlapok - leglátogatottabb a Duna Tower
- 100 új weboldalt tervez a Yahoo
- A Rossman online áruházat nyitott
- A Sanoma üzemelteti tovább a PDAMánia internetes oldalait
- Kárpátalja a világhálón
- Túl a 200 ezren az egészségesebb életmódra koncentrálók
- Interaktív Van Gogh
- Megújult az adóhatóság internetes oldala