A klímaváltozás megváltoztatta az internetes keresési és vásárlási szokásokat

forrás: Prím Online, 2018. november 1. 08:39

Az időjárás tartós változása mérhetően kihat az online vásárlási szokásokra is. A vállalkozásoknak fel kell ismerni a jeleket, és alkalmazkodniuk kell a klímaváltozáshoz.

Számos termék, szolgáltatás esetében a kereslet együtt mozog a hőmérő higanyszálával. Tipikusan ilyen a klímaberendezés, a medence vagy éppen a téli autógumi. Az ehhez hasonló termékek iránt kiugróan megnő a kereslet, amint a hőmérő szélsőséges értéket mutat. 

 

Fotó: GrowwwDigital.com

„Ebben még nincs is semmi különös. Azonban, ha összehasonlítjuk az elmúlt évek keresési adatait, akkor látható, hogy az időjárás megváltozása megváltoztatta az internetes keresési és vásárlási szokásokat. Szépen lassan eltolódnak a vásárlási szezonok” - mondta Szabó László, a Growww Digital online növekedési szakértője. 

 

A változás a legszemléletesebben a téli autógumi keresések alakulásán érhető tetten. A téli guminak akkor van csúcsszezonja, ha tartósan hidegre fordul az idő. Ez pedig évről évre egyre későbbre tolódik.

 

1. ábra: a téligumi Google keresési csúcsának alakulása 2009 és 2017 között

 

A Google Trends keresési adatai alapján látható, hogy míg 2009-ben és 2010-ben a 41. héten volt a keresési csúcs, addig az elmúlt két évben ez a 45. hétre tolódott (1. ábra). Vagyis 2017-ben csaknem egy teljes hónappal később indult a szezon, mint 2009-ben. Érdekességként: ha ezt a változást összevetjük az országos évi középhőmérsékletek alakulásával (2. ábra), hasonló tendencia látható.

 

2. ábra: Az országos évi középhőmérsékletek 1901 és 2017 között
(Forrás: https://www.met.hu/eghajlat/magyarorszag_eghajlata/eghajlati_visszatekinto/elmult_evek_idojarasa/)

 

Szabó László szerint ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy éppen ennyivel később kell hirdetni az interneten. Ha hidegben vesznek téli autógumit az emberek, akkor hidegben kell reklámozni is. A nem megfelelő időzítés azt jelenti, hogy idejekorán ellőjük a puskaport. Ezért napi szinten figyelni kell az időjárást, és amint leesik a hőmérséklet, a hirdetéseket is ennek megfelelően kell optimalizálni.

 

A változás lassú és láthatatlan

A téli gumi piacéhoz hasonló változás lassan megy végbe; eleinte többnyire észrevétlen, vagy nem tűnik jelentősnek. A változás számos piacra kihatással lehet: a turizmusra, a kereskedelemre vagy éppen az építőiparra. Aki időben reagál, jelentős piaci előnyhöz juthat.

 

Ezért a vállalatoknak érdemes megnézni, hogy van-e olyan terméke vagy szolgáltatása, amire mérhetően kihat a klímaváltozás, például a szezon eltolódásával. Ezt a tendenciát a felhasználók internetes keresései, valamint a vásárlási és piaci információk - például a konkurencia hirdetéseinek, szezonális akcióinak - elemzése pontosan jelzik. Csak olvasni kell a jelekből. Ha a változás tetten érhető, akkor változtatni kell az értékesítési és a hirdetési stratégián.

 

Az online növekedési szakértő szerint ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a példában említett téli autógumik piacán egy jó ajánlatot kombinálva a várható - hideg - időjárással, optimalizáltan lehet megjelenni a keresőben hirdetésként, maximalizálva a hatékonyságot. Nincs elpazarolt költség, akkor fut a hirdetés, amikor a vevők keresni fognak. Ráadásul mindezt automatizálni is lehet.

 

Bízd a munkát a mesterséges intelligenciára

Már léteznek olyan automatizált hirdetéskezelő megoldások, amelyek az időjárás-előrejelzés alapján módosítják a hirdetéseket. Ilyen például a Growww Digital által fejlesztett ROIminer szoftver is. 

 

Persze mindez kézi irányítással is működtethető. Lehet figyelni az időjárás-előrejelzéseket és bekapcsolni a hirdetést a megfelelő időben, azonban hosszú távon mindenképpen hatékonyabb automatizálni a folyamatot.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az európai közönség számára is debütált az LG legkisebb 4K projektora

Az LG Electronics (LG) a berlini IFA kiállításon mutatta be CineBeam Q (HU710PB) projektorát az európai közönségnek. A CineBeam Q egyedülálló, minimalista kialakításával, kiemelkedő képminőségével és izgalmas funkcióival valódi moziteremmé változtatja a nappalit – vagy éppen azt a helyiséget, amiben elhelyezzük.

2024. szeptember 13. 20:01

Fókuszban az adatközpontok energiafogyasztásának visszafogása

Idén szeptember 15., jövő évtől pedig május 15. a határidő, amikor a legalább 500 kW teljesítményigényű informatikai berendezésekkel rendelkező adatközpontok tulajdonosainak és üzemeltetőiknek nyilatkozniuk kell az energiahatékonyságukról. 

2024. szeptember 13. 18:17

NFC adatokat továbbító Androidos kártevőt fedezett fel az ESET kutatócsoportja

Az ESET kutatói felfedtek egy vadonatúj számítógépes kártevő programmal végrehajtott, úgynevezett crimeware kampányt, amely három cseh bank ügyfeleit vette célba. Az ESET által NGate-nek elnevezett Android alapú kártékony szoftver újszerű módon képes az áldozatok bankkártyáinak adatait a támadók telefonjára továbbítani. A támadók elsődleges célja az volt, hogy ATM-eken keresztül készpénzt vegyenek fel az áldozatok bankszámláiról. Ezt úgy érték el, hogy a fizikai bankkártyák NFC-adatait a támadó készülékére továbbították az NGate malware segítségével. Amennyiben ez a módszer sikertelen volt, a tettesnek még arra is volt egy tartalék terve, hogy az áldozatok számláiról más bankszámlákra utaljon át pénzösszegeket.

2024. szeptember 13. 13:01

Magyarország legjobb munkáltatói között a Yettel

Mit jelent a céges kultúra vagy a munkavállói jóllét, hogyan lehet a jelölteket bevonzani, miként lehet hatékony a munkatársak hosszú távú elköteleződése és hol a helye a fenntarthatóságnak? Többek közt ezeket a szempontokat vizsgálta egy független nemzetközi intézet, a TOP Employer Institute. Az eredmények alapján a Yettel hazánk legjobb munkáltatói közé került – az elismeréssel Magyarországon mindössze 17 cég rendelkezik.

2024. szeptember 13. 11:59

Ismét tévesen klasszifikált több médiaszolgáltató

Újabb két médiatartalom ügyében fordult a joghatósággal rendelkező külföldi társhatóságokhoz az NMHH. A Médiatanács e heti ülésén műsorkvóta-kötelezettséggel kapcsolatban fennálló adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítését is vizsgálta.

2024. szeptember 13. 10:22

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Techóriások özönlöttek a Városligetbe

2024. szeptember 13. 17:00

Belföldön az elmúlt 2 évben megduplázódott a nyári adatforgalom

2024. szeptember 9. 13:10

Megújult fizetési felülettel erősíti tovább pozícióját az online fizetési piacon a Barion

2024. augusztus 25. 15:34

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

2024. augusztus 14. 10:27