Abból nem lesz jó fejlesztő, aki nem tud szépirodalmat olvasni
Az automatizáció terjedésével ugyan egyre több programozóra van szükség, viszont ahhoz, hogy valaki sikeres legyen, az alapkompetenciáit is fejlesztenie kell. A Green Fox Academy ‘The bootcamp generation’ című meetupján Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ divízióvezetője a munkaerőpiac átalakuló igényei kapcsán arra is rámutatott, hogy a felnőtt lakosság jelentős része nem éri el Siri vagy a Google szövegértési szintjét. A bootcampek oktatási módszertana ugyanakkor hatékonyan segíti a kritikus szemlélet és problémamegoldási készségek fejlesztését.
A programozó bootcampek 2015-ös indulásuk óta már közel 2000 juniort bocsátottak a magyar munkaerőpiacra. Hogyan tudnak beilleszkedni a képzésről kikerülő fejlesztők az IT cégeknél, mire van szüksége valójában a piacnak - ezeket a kérdéseket járta körül a Green Fox Academy ‘The bootcamp generation’ című meetupja.
IT szektortól függetlenül általános trend, hogy újfajta készségekre van szükség - kezdte az estét Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ divízióvezetője. Az ATM-ek és banki ügyintézők példáján mutatta be az átalakulást. “Ahogy terjdeni kezdtek a bankautomaták, visszaesett az ügyintézők száma, majd egy ponton megfordult ez a folyamat. Ezek az új banki ügyintézők ugyanakkor már teljesen mást csinálnak: ‘pénzszámlálás’ helyett ügyféllel beszélgetnek, megértik, milyen pénzügyi termékre van szükségük, majd ennek megfelelő termékeket ajánlanak nekik.”
A PwC Magyarország friss tanulmánya szerint az automatizáció 2030-ig hullámokban körülbelül 1 millió embert fog érinteni Magyarországon. Egyrészt a rutinszerű, fizikai tevékenységek esetében folytatódik a robotizáció, emellett a rutinszerű, kognitív feladatoknál is elindul egy automatizálási folyamat. “Azok, akik nem beszélik az angol, illetve a programozás ‘nyelvét’, perifériára fognak szorulni - emelte ki Horváth Ádám. - Egy sikeres önéletrajz kötelező elemei lesznek az információmenedzsment, kritikus szemlélet, elemzés, mintázatfelismerés, algoritmizálás, információk rendezése és bemutatása, optimális elérése.” Horváth Ádám arra is rámutatott, hogy a bootcampek oktatási módszertana erre az új munkaerőpiaci környezetre készít azáltal, hogy frontális oktatás helyett problémamegoldásra tanít. A szakember szerint azt is fontos látni, hogy bizonyos szint alatt a programozás is automatizálható: “A felnőtt lakosság mindössze 10%-ának van 4-es, 5-ös olvasási, illetve szövegértési készsége, miközben a Google és Siri már 3-as szint fölött jár. A 3-as szint alatti tevékenységek könnyen helyettesíthetők algoritmussal. Így ahhoz, hogy valaki jó programozó legyen, ezeket az alapkompetenciákat - matematika, olvasás, szövegértés - is fejleszteni kell. Abból nem lesz jó fejlesztő, aki nem tud szépirodalmat olvasni.”
Azt keressük egy jelöltben, hogy képes-e adaptálni a kapott információt
A magyar alapítású szoftverfejlesztő cég, a Loxon két HR Business Partnere, Péczka Fatime és Fehér Vanda is egyetértettek abban Horváth Ádámmal, hogy hosszú távon a jó képességek a legfontosabbak ahhoz, hogy valaki sikeres fejlesztő legyen. Ugyanakkor felhívták rá a figyelmet, hogy a bootcampből kikerülő programozók esetében is van egy minimálisan elvárt tudásszint, ami ahhoz kell, hogy valaki elinduljon a pályán. A HR szakemberek javaslata szerint a szerteágazó, de felületes ismeretek helyett a kezdőknek érdemes egy szűkebb területre fókuszálni, és ott mélyebb tudást szerezni. “Két jelölt között sok esetben a szorgalom dönt. Az interjún gyakran előfordul, hogy az egyik senior fejlesztőnk egy kódsorról beszélget a jelöltekkel. Azt tapasztaltuk, hogy aki már a képzés alatt fordított időt arra, hogy az elméletnek is utánanézzen, az a kollégánktól kapott információk alapján sokkal könnyebben el fog jutni arra a következtetésre, amire kíváncsiak vagyunk. Mi pedig pont azt keressük egy jelöltben, hogy képes-e adaptálni a kapott információkat” - meséli Fehér Vanda.
A HR szakemberek szerint a sikeres elhelyezkedéshez ezen kívül nagyon fontos a hozzáállás, legfontosabb szempontként az alázat, tanulási vágy és önfejlesztés iránti igény meglétét emelték ki.
Christopher Roy Turner, a DXC Technology Digital Transformation Unit Leadje hozzátette, hogy IT területen is egyre fontosabb, hogy valaki jól bánjon az emberekkel, erősek legyenek a soft skilljei. A beilleszkedés kapcsán arról is mesélt, hogy a szervezeteknek is felelőssége van abban, hogy fenntartsák a pályakezdő fejlesztők motivációját. “A bootcampből érkező fejlesztőknél azt látom, hogy amikor megérkeznek hozzánk, hihetetlenül motiváltak, majd ez a motiváció gyorsan zuhanni kezd, amikor rátesszük őket projektekre, és a hirtelen mélyvíz azt érzik, nem elegendő a tudásuk.” A Bain & Company tanácsadó cég, Time, talent, energy című könyvében szereplő tanulmánnyal mutatta be a motiváció fontosságát: “Kutatással igazolták, hogy egy elégedetlen munkavállalóhoz képest 40%-kal produktívabb egy elégedett kolléga. Egy elkötelezett munkavállaló még ehhez képest is további 44%-kal, míg az, akit inspirál a munkahelye, 125%-kal termelékenyebb.”
Az estét Czabai Tamás, a Green Fox 2017 februárjában végzett hallgatója zárta, aki vegyész pályáját hagyta ott a programozásért, ma pedig már az Oracle Senior UI Engineer-eként dolgozik, ezzel is bizonyítva, hogy a bootcampekből is lehet nagyot ugrani néhány év alatt.
Kapcsolódó cikkek
- Öt menő ajándékötlet karácsonyra, hogy a gyerek játszva megtanuljon programozni!
- Új megoldás a senior szűkében lévő szoftverfejlesztő cégeknek
- Intelligens adatmozgatás - Ericsson Programozó Bajnokság 9.0
- Három szakma, ami 10 év múlva is sokat fizet majd
- Nőket hív programozni nyitási ösztöndíjával a Wild Code School
- Túllépnének a pedagógusok az iskolai kereteken a műszaki pályaorientációban
- Nemzetközi programozó iskola érkezik Magyarországra
- Az egyetem nem csak az egyetemről szól
- Elstartolt a Green Fox Academy részidős programozóképzése
- Hogyan lesz egy háromgyerekes fizikusból programozó egy innovatív ITC-cégnél?
Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Pályaorientációs nap volt a Széchenyi-egyetemen
Pályaorientációs nap keretében érkeztek általános iskolások a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol laborlátogatásokon, előadásokon, kreatív foglalkozásokon, sőt kínai nyelvórán is részt vehettek. A jelentős érdeklődés miatt az intézmény komplex szolgáltatáscsomagot állított össze, amelyre iskolai csoportok jelentkezhetnek, akár egy osztálykirándulás tartalmas programjaként.
Nemzetközi oktatásfejlesztési program indul az ELTE vezetésével
Az ELTE és még négy európai egyetem alkotta konzorcium 250 ezer eurós támogatást kapott az Erasmus+ felsőoktatási együttműködési partnerségek programban megvalósuló, oktatási és módszertani fejlesztéseket célzó, 2026 végéig tartó REDINEST projektre.