Év végi összefoglaló: 30 határozat, ebből 19 büntetés
Kapott 30 milliós büntetést a Sziget, 3 millióst a Budapest Környéki Törvényszék, volt 500 000 Ft-os bírság mert nem adták ki a videó felvételt, és szintén 500 000 Ft mert egy e-mail címre kommunikáltak, pedig az ügyfél már jelezte, hogy nem kéri.
Elkezdődött a GDPR második hulláma – kezdte Sándor Zsolt András a Gill & Murry adatvédelmi partnere – már találkoztunk olyan esettel, hogy a cég lecserélte a korábban bejelentett adatvédelmi tisztviselőjét, és akik már többször vizsgálták GDPR rendszerüket, módosították az adatkezelési tájékoztatót.
Vannak azonban olyan cégek, akik még mindig nem tettek egy lépést sem a GDPR megfelelés érdekében. A legtöbben tévesen azt gondolják, hogy a megtett tevékenységek elegendőek, de ha egy kicsit megkapargatjuk a szervezetek működését azt látjuk, hogy a tájékoztatóhoz képest szinte minden szervezetben a valós adatkezelési folyamatokat máshogy hajtják végre és más adatokat kezelnek.
A legtöbb szervezetnél nincs azonosítva az összes adatkezelési tevékenység és erről nem tájékoztatják az ügyfeleket.
A leggyakoribb hiba az, hogy csak a weboldal adatkezelési folyamatairól tájékoztatják az ügyfeleket, üzletben, oktatóteremben, kereskedelmi folyamatban tárolt adatokról nincs adatkezelési tájékoztatás.
2019-ben nem robbant fel a NIS bomba – tette hozzá Sándor Zsolt András a Gill & Murry adatvédelmi partnere – a webáruházzal vagy elektronikus piactérrel rendelkező cégek jelentős része csak az adminisztratív bejelentést tette meg a hatóság felé. A szabályozások a tesztelések mind az információbiztonság, mind pedig az üzletmenet folytonosság területén hiányoznak. A GDPR továbbra sem hatolt be az informatika információbiztonság területére, nagyon kevesen vették észre, hogy az adataikat és az adatkezelési folyamatokat az informatikai rendszerük biztonsága határozza meg.
2020-ban továbbra is ketyeg a NIS bomba, és a GDPR területén az alvállalkozók adatfeldolgozó kockázata lesz a legnagyobb kezelendő feladat minden adatkezelő számára. A legtöbb adatfeldolgozó gondolkodás nélkül írta alá az elé tett szerződést. Az adatkezelő tévesen azt hiszi, hogy ezzel megoldotta a problémát – fejtette ki Sándor Zsolt András a Gill & Murry adatvédelmi partnere – Ezzel szemben a valóság az az, hogy az adatkezelő a felelős az adatfeldolgozó által elkövetett hibáért. Az adatkezelők legfontosabb feladata 2020-ban az általuk alkalmazott adatfeldolgozók tevékenységének kontrollálása lesz.
Kapcsolódó cikkek
- Mi fel vagyunk készülve a GDPR-ra – avagy a tévedések vígjátéka
- Mit tanuljunk mások hibáiból – avagy a GDPR büntetés tanulságai
- A GDPR nem gyerekjáték: egyre fontosabb a sandboxing technológia
- Az alvállalkozó megfelelése, avagy a megrendelő ellenőrzi információbiztonsági szintjét!
- A kvantumfölény IT biztonsági és GDPR kockázatai
- Legyűrűzik a GDPR a mikro- és kisvállalatokhoz is!
- Nincs több türelem GDPR ügyekben
- Mi van az Adatkezelési tájékoztató után?
- Hamis biztonságérzet a GDPR-ral kapcsolatosan
- Sláger a hibrid, de nehéz kezelni
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.