Telenor kutatás az otthoni internethasználatról

forrás: Prím Online, 2020. április 23. 15:48

Home office, otthoni tanulás, videómegosztás, aktív közösségimédia-használat, elmaradt sorozatok bepótlása. Mire használjuk karanténban az internetet, mi mennyit fogyaszt és mire elég 5, 10 vagy 100 gigabájt? A Telenor kutatása szerint a megkérdezettek 73%-a többet internetezik. Ahol van tanuló a háztartásban, ott napi átlagban a legtöbben 4-6 órát töltenek online tanulással, míg az otthon dolgozók többsége 4-8 órát használja munkához a netet, mióta otthoni munkára és tanulásra kényszerült az ország.

Aki a karantén idején otthonról dolgozik vagy tanul, az azt megelőző időszakhoz képest sokkal több hírt olvas, aktívabb a közösségi médiában, chatel, videóhívást bonyolít, filmeket néz, streamingel. A Telenor friss, Ipsos által 550 fős mintán végzett, a 18-65 éves magyar lakosság körében végzett, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív kutatása szerint a napi munka és tanulás mellett, illetve azzal párhuzamosan a megkérdezettek közel 78%-a napi 2 óránál többet tölt valamilyen digitális tevékenységgel. A híroldalak felületeinek folyamatos frissítése, az otthoni munka, az online tanórák, a kapcsolattartás a rég nem látott családtagokkal, barátokkal és az online filmnézés nem kíméli az adatkeretet. A Telenor hálózatán az előző héten generált adatforgalom körülbelül 50%-át a streamingből származó adatforgalom tette ki. 

 

Naponta átlagosan mennyivel többet használja Ön otthon az internetet amióta otthoni munkára/ otthoni tanulásra kényszerült az ország? 

 

Forrás: 2020. április, Ipsos Instant Research által végzett kutatás a Telenor részére (n=550 fő) 

 

Mobilon netezünk, telefonon tartjuk a kapcsolatot 

A Telenor friss kutatása* szerint a megkérdezettek 73%-a többet használja a netet, jellemzően legalább 1-2 órával többet, mint a karantént megelőző időszakban. A megkérdezettek közel 90%-a a mobilján netezik, de laptopot is több mint 80%, asztali számítógépet pedig a megkérdezettek nagyjából fele használ ilyen célra. 

 

Milyen eszközön / vagy eszközökön használnak internetet a háztartásban (Ön és az Önnel egy háztartásban élők)? 

 

Forrás: 2020. április, Ipsos Instant Research által végzett kutatás a Telenor részére (n=550 fő) 

 

A legtöbben kapcsolattartáshoz veszik igénybe otthon az internetet és átlagosan napi 1-2 órát töltenek ilyen jellegű tevékenységgel. A megkérdezettek közel 80%-a mondta, hogy a családdal, barátokkal való kapcsolattartás, míg 70% szórakozás és pihenés céljából van fenn a világhálón. Előbbi most sok olyan háztartásban is az online térben történik, ahol korábban ez nem volt jellemző: a megkérdezettek 55%-a az írásbeli chatelést választja, 50%-a pedig valamelyik alkalmazás videóchat funkcióját használja. A legtöbben - 66% - azonban telefonbeszélgetés formájában tartják leginkább a kapcsolatot.  

 

A mostani helyzetben mire használja Ön otthon az internetet? 

Forrás: 2020. április, Ipsos Instant Research által végzett kutatás a Telenor részére (n=550 fő) 

 

Napi átlagban 2-4 órát töltünk szórakozással, kikapcsolódással a neten. A legnépszerűbb a YouTube használata, közel azonos arányban szerepel második helyen a hírek olvasása és social tevékenységek, mint a szórakozás, kikapcsolódás valamilyen formája az interneten. Harmadik helyen a streaming szolgáltatások, filmek letöltése áll. 

 

Milyen online szolgáltatások a home office kultúra élharcosai? 

Otthoni munkára jelenleg a megkérdezettek kétharmada használja az internetet; a 36-44 év közöttiek körében ez az arány magasabb, közel 70%.  A megkérdezettek negyede naponta 4 óránál is többet használja munka céljából az internetet.  

 

Ha munkára használja Ön otthon az internetet, az alábbi tevékenységek közül melyekre használja Ön a leggyakrabban? 

Forrás: 2020. április, Ipsos Instant Research által végzett kutatás a Telenor részére (n=374 fő) 

 

A legtöbben (több mint 75%) emaileznek, de sokan (közel 67%) fájlokat töltenek le, illetve fel, vagy a neten böngésznek (közel 60%). A megkérdezettek harmada (37%) videó-meetingeket tart, és közel ilyen arányban (33%) vannak azok, akik rendszeresen chatelnek a kollégáikkal.  

 

Online tanulás: Bejön a diákoknak? És a szülőknek? 

A megkérdezettek nagyjából harmada nyilatkozott úgy, hogy online tanuláshoz van szüksége az otthoni internetre, de a fiatal felnőttek (18-26 évesek) körében ez az arány majdnem 60%.  A diákok több mint egyharmada akár négy, vagy több online platformot is használ az otthoni tanuláshoz.  

 

Hányféle online platformot (weboldalt, applikációt) használnak otthon a diákok az online tanuláshoz? 

Forrás: 2020. április, Ipsos Instant Research által végzett kutatás a Telenor részére (n=250 fő) 

 

A válaszadók több mint 70%-a szerint a diákok gyorsan alkalmazkodtak az új digitális oktatási rendszerhez. Közel 70% úgy véli, hogy mostanra már beállt a rendszer, olajozottabban megy az online tanulás. A szülők 62%-a szerint a gyerekek hasznos, új képességeket szereznek ezáltal, és több mint felük érzi azt, hogy szülőként a saját digitális tudása is fejlődik azáltal, hogy segíti a gyermekét az online tanulásban.  

 

Mi, mennyit fogyaszt? Így tervezzük az adathasználatot!  

Egy átlagos magyar felhasználó egyhavi mobilnet fogyasztása is jelentősen megugorhat a mostani, rendkívüli időszakban. Nem mindegy tehát, hogy hogyan kezeljük az adatunkat, hiszen egy órával több Facebookozás, egy extra csatolmány vagy a háttérben futó HD minőségű film jelentősen igénybe veszik a felhasználható adatkeretünket. A Telenor korábbi elemzése megmutatta, hogy a korlátlan adatkerettel rendelkező előfizetőinek 99%-a havi 100 GB netforgalom alatt maradt, így a szolgáltatónál most elérhető, 1+99GB kedvezményes adatjegy gyakorlatilag a korlátlan mobilnetezés élményét nyújtja. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy mire mennyi időt fordítunk, és az adott tevékenységnek mekkora az adatfogyasztása, könnyebben tudunk gazdálkodni a rendelkezésre álló kerettel. 

 

Néhány tájékoztató jellegű példa a főbb internetes tevékenységek adatigényére (1GB=1000MB): 

 

________________

* A kutatás 550 fő megkérdezésével zajlott 2020. április 9-14. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-65 éves magyar lakosság körében. (Ipsos Instant Research) 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Idén is keresik az év legjobb tech tartalmait

Fenntarthatóbb, újratölthető dezodorok, VR-szemüvegekkel végzett terápia és minimálisan invazív robotsebészet – csak néhány példa arra, hogyan alakíthatja jobbra világunkat a technológia. Az előző év Siemens Media Award díjazottjai ezekről a témákról készítettek riportokat. Most újra megnyílt a lehetőség a nevezésre a hazai és nemzetközi sajtódíjra, amelyre 2025-ben is azok az újságírók és tartalomkészítők jelentkezhetnek, akik kiemelkedő munkát végeztek a technológiai témákban.

2025. február 13. 20:21

Wolt: immár ajándékozni is tudunk az applikáción keresztül

Valentin-napra időzítve vezeti be új “Ajándékozás” funkcióját a Wolt. A szolgáltatás lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy néhány kattintással olyan személyes ajándékokat küldjenek, amelyek igazán különlegessé teszik a pillanatokat, miközben az ajándék kényelmesen, gyorsan meg is érkezik. Olyan felhasználót is megajándékozhatunk, aki nem rendelkezik Woltos felhasználói fiókkal.

2025. február 13. 18:43

A legnépszerűbb felújított ajándékok Valentin-napra

A férfiak nagyobb valószínűséggel ajándékoznának felújított készüléket a partnerüknek Valentin-napra, mint a nők. Ugyanakkor több nő dönt úgy, hogy saját magukat lepik meg egy ilyen eszközzel a közelgő ünnepen. A Rejoy.hu – amely bevizsgált, garanciális felújított eszközöket kínál – felmérést végzett ügyfelei körében a Valentin-napi vásárlási tervekről.

2025. február 13. 17:20

Új AI kurzus a Debreceni Egyetemen

Egyedülálló és hiánypótló szabadon választható kurzust indít a Debreceni Egyetem Informatikai Kara Korszerű mesterséges intelligencia címmel. A tizenhárom héten át tartó képzésben résztvevők átfogó képet kaphatnak az MI alapvető fogalmairól, működési elveiről és gyakorlati alkalmazásairól.

2025. február 13. 16:08

Zöldenergiával a jövő felé: A Bosch fenntarthatósági megoldásai

A környezetvédelem és a fenntarthatóság napjaink egyik legfontosabb és legbonyolultabb kihívása, amelyhez még sokat kell tanulnunk. A téma különösen égetővé vált, ahogy egyre inkább szembesülünk a problémák valóságával. Mennyire súlyos a helyzet valójában? Vajon tehetünk valamit a környezetpusztítással szemben? Milyen szerepük van a vállalatoknak, és milyen megoldásokat kínálnak az innovatív technológiák? A Bosch Magyarország Podcast legújabb epizódja számos elgondolkodtató ténnyel és megoldási lehetőséggel várja a hallgatókat, belemerülve a fenntarthatóság rejtett dimenzióiba.

2025. február 13. 14:42

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ESET nyerte az AV-Comparatives 2024-es Év Terméke díját

2025. február 13. 10:03

Tudatos és biztonságos online jelenlét a fiataloknak

2025. február 10. 14:59

Szoboszlai Dominik és a Liverpool: Hogyan követhetjük nyomon a mérkőzéseiket?

2025. február 7. 15:20

IAB Hungary kihirdette az Év videós hirdetése 2024 versenyének győzteseit

2025. február 7. 09:54