Rémhírek, a járvánnyal visszaélő vásárlási műsorok és rádiózavarok – egyre több bejelentést kap az NMHH
Az elmúlt egy hónapban közel háromnegyedével nőtt a műsorfelügyelethez érkező beadványok száma, de a bejelentett rádiófrekvenciás zavarok és az Internet Hotline-hoz érkező bejelentések száma is a másfélszeresére emelkedett a tavalyi év hasonló időszakához képest. Új elem, hogy egyre több álhírt és kifogásolható televíziós műsorablakot jeleznek a bejelentők. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei azonban a megváltozott munkakörülmények és a megnövekedett terhelés ellenére is tartják a határidőket.
Több a bejelentés a mobilszolgáltatóktól, és zavaróvá váltak a televíziós vásárlási műsorablakok
A koronavírus alatt az NMHH-hoz bejelentett rádiófrekvenciás zavarok száma másfélszer annyira emelkedett az előző év hasonló időszakához képest, ami a februári adathoz viszonyítva is 29 százalékkal magasabb. Nemcsak a zavarok száma nőhetett meg, de tényező lehet az is, hogy a mobilszolgáltatók a leterheltségre való tekintettel kiemelten figyelik az általuk nyújtott szolgáltatások problémamentességét és gyakrabban tesznek bejelentéseket. A növekedéshez leginkább a mobilszolgáltatóktól érkező bejelentések járultak hozzá.
A hatóság a műsorfelügyelet terén 72 százalékkal több beadványt kapott a járvány alatt, mint az azt megelőző egy hónapban vagy a tavalyi év azonos szakaszában. A járvány idején a bejelentések főként a televíziós vásárlási műsorablakokkal és a kiskorúak védelmével kapcsolatban érkeztek, egyes kérelmek pedig a nem kiegyensúlyozott tájékoztatást kifogásolták leginkább.
Ugrásszerűen nő az igény az NMHH-s e-szolgáltatások iránt
A hatóság március 16-ától csak a személyes érintkezést nem igénylő csatornákat használja ügyfélszolgálatán, a személyes ügyfélfogadást a járvány miatt felfüggesztette. Valószínűleg ez is közrejátszott abban, hogy a tavalyi év ugyanezen időszakához képest negyedével kevesebb hatósági ügy indult az elmúlt egy hónapban az ügyfélszolgálatról. Ugyanakkor – a kötelező előírások miatt is – egyre többen veszik igénybe az e-szolgáltatásokat, az NMHH Adatkapuját: idén márciusban már 77 százalékkal több volt az ilyen jellegű ügyintézés az előző év hasonló időszakához képest. A hírközlési építésügyi bejelentések száma viszont – vélhetően a beruházások megtorpanása miatt – közel a töredékére, egynegyedére esett.
Az NMHH égisze alatt működő média- és hírközlési biztoshoz 25 százalékkal több panasz érkezett az elmúlt egy hónapban, mint tavaly ilyenkor. Az esetek jelentős része a hírközléshez kapcsolódott, és ötödükben az ügyfelek nevesítették is a koronavírust. A bejelentők például kerülnék a szolgáltató személyes munkavégzését az otthonaikban, vagy a szerződésmódosítást nem személyesen intéznék. Más esetekben az internetszolgáltatás bekötését sürgette a panaszos, vagy a szolgáltatás szüneteltetése díjának elengedését kérte, amíg rokonaihoz költözik a járvány idejére. A koronavírus inkább felnagyította a sérelmeket, arányaikon nem módosított: a panaszok jelenlegi megoszlása megegyezik a járvány előttivel.
A rémhírterjesztéssel kapcsolatban is érkeztek bejelentések
Az NMHH nem hatósági eljárásban intézkedő jogsegélyszolgálata, az Internet Hotline másfélszer annyi bejelentést fogadott március közepe és április közepe között, mint a korábbi hónapokban. Újdonság, hogy a járvány ideje alatt már több álhírrel kapcsolatos jelzést is regisztráltak a munkatársak – idén korábban csak egyetlen ilyet kapott a szolgálat –, bár sem a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak, sem a hatóságon belül működtett forródrótnak, az Internet Hotline-nak nincs hatásköre a megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására. Azokat a járványhoz kapcsolódó álhírekről szóló bejelentéseket, amelyekkel kapcsolatban felmerülhet a rémhírterjesztés gyanúja, az Internet Hotline a rendőrségnek küldi további vizsgálatra: az esetek több mint felét továbbították. Idén emellett az adathalász és a kiskorúakra káros tartalmakkal kapcsolatos bejelentések száma is a többszörösére nőtt: az előbbi kategóriából a tavalyi azonos időszakhoz, utóbbiból pedig az egész évhez képest is több mint kétszer annyi érkezett.
Bár az NMHH munkatársainak jelentős része távmunkából dolgozik, a hatóság kollégái a megváltozott helyzetben is rugalmasan, gördülékenyen, az eljárási határidőket betartva dolgozzák fel a beadványokat.
Kapcsolódó cikkek
- Az otthoni internetezést segíti tanácsaival az NMHH
- Tizenkilenc televízió és rádió kap több mint 115 millió forintos támogatást
- Médiatanács: A járvány miatt könnyítést kapnak a testület által támogatott médiaszolgáltatók
- A Gyerekaneten áprilisi témája Jocó bácsitól
- Postára csak akkor menjünk, ha muszáj
- Közös európai nyilatkozat a megnövekedett hírközlési hálózati igények teljesítéséről
- Az NMHH öt tanácsa internetezőknek koronavírus idején
- A tantermen kívüli médiaoktatáshoz nyújt segítséget az NMHH Médiaszertár csoportja
- Médiatanács: Nyolcszáz millió forint rádió- és tévéműsorok készítésére
- Új tagok a Közszolgálati Testületben
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.