Egészségügyi dolgozónak állt a hazai fejlesztésű, humanoid robot

forrás: Prím Online, 2020. május 3. 15:39

Szokatlan kép fogadja a budai rendelőbe belépő pácienseket: egy közel másfél méter magas, emberszerű robot üdvözli elsőként az orvosi ellátásra érkezőket. A Pepper névre hallgató, gesztikuláló robot azonnal köszönti a pácienst, bemutatkozik, és elmondja, hogy a koronavírus helyzet miatt néhány kérdést szeretne feltenni. 

Amennyiben a páciens ezt elfogadja, “szóba elegyedik” a robottal, Pepper az ilyenkor szokásos kérdezési protokollt követi: többek közt megkérdezi, hogy van-e a páciensnek láza, köhög-e, került-e kapcsolatba koronavírus fertőzött személlyel. Ha a robot minden, öt kérdésére nemleges választ kapott vissza, Pepper közli, hogy nem merült fel koronavírus fertőzés gyanúja, és megkéri a pácienst, hogy fáradjon a recepcióhoz, ahol az orvoshoz való bejelentkezést megteheti, immár a hús-vér személyzet segítségével. Amennyiben az egészségügyi kérdések közül egyre is igen válasz hangzik el, Pepper akkor azt tanácsolja a páciensnek, hogy forduljon a saját háziorvosához, aki dönt a szükséges további lépésekről.

 

 

Peppernek nem kell szájmaszk, gumikesztyű

Magyarország első, egészségügyi kisegítői feladatot ellátó humanoid robotját azért vetették be, hogy segítse, biztonságosabbá tegye a munkavégzést a rendelőben. “Úgy tapasztaltuk, a pácienseknek tetszik az első, nem hagyományos üdvözlés, és szívesen együttműködnek a robottal. Kollégáinknak pedig könnyebbség, hogy a robot átveszi ezt az egyszerű, mégis megterhelő, ismétlődő munkafolyamatot”- mondta el az intézet orvosigazgatója. Dr. Pácz Alexandra szerint bár itthon még egyedinek számít az ember formájú robot alkalmazása, világszerte számos példa van ezek kihasználására. Pepper társai recepciósként dolgoznak belga, ausztrál, kanadai kórházakban, ahol szintén a rutinfeladatokban segítenek, vagy éppen játszani lehet velük. A koronavírus elleni küzdelemben is szerepet kapnak a robotok: például egy kínai “okoskórházban” ezek segítségével vettek le számos feladatot az ápolószemélyzet válláról, vagy kísérleteznek azzal, hogy robotok UV-fénnyel fertőtlenítsenek kórházi egységeket. 

 

„A koronavírus az egészségügyi szolgáltatókat is új helyzet elé állítja, a szaktudásunk, a rugalmasságunk mellett mi a technológiát is segítségül hívtuk ennek kezeléséhez. Az új, robot kolléga nem várt hatása, hogy az előszűrési protokollunk automatizálása mellett elősegíti a jó hangulat megteremtését, mely a gyógyulás fontos része. Ha továbbra is pozitívan értékelik az ügyfeleink Peppert, megfontoljuk, hogy a koronavírus jelezte időszak után is alkalmazzuk” - összegezte a Budai Magánorvosi Centrum orvosigazgatója.

 

 

Így működik a robot

A robotot egy hazai fejlesztőcsapat tanította ki arra, hogy magyarul kommunikáljon, mindössze 2 hét alatt. Pepper a mesterséges intelligencia technológiájának segítségével tudja ellátni feladatát. E technológia sajátossága, hogy nem csupán az előre megadott kérdéseket ismeri fel, ad válaszokat, hanem egy-egy új helyzethez alkalmazkodva próbál meg reagálni, választ alkotni a korábbi minták alapján. Ezért is terjed e technológia jellemzően telefonos ügyfélszolgálatokon, chateken. A közeljövőben várható, hogy egyre több helyen, így információs pontoknál, személyes ügyfélszolgálatokon, boltokban jelennek meg a Pepperhez hasonló robotok. Itt a fizikai kontaktust nem feltétlenül igénylő, alacsonyabb hozzáadott értékű feladatok átvállalásában tudnak segíteni az embereknek- fejtette ki Bartha Levente, a robotot fejlesztő Netlife Robotics ügyvezető igazgatója.

 

Növekvő igények

Piaci elemzők is növekvő forgalmat várnak a robotok piacán. Egy előrejelzés szerinte évente 25%-al nő a robotok globális kereslete, mely idén várhatóan eléri a 100 milliárd dollárt. Az automatizáció igénye mellett most a koronavírus kapcsán megjelenő social distancing- személyes távolságtartás jelensége is tovább hajthatja a keresletet, hiszen a robotok kontaktus nélkül, a legveszélyesebbnek számító helyszíneken is állandóan tudnak dolgozni, szükség esetén távoli, emberi irányítással.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Egész Európából érkeztek szakértői javaslatok az európai egészségügyi adattér megvalósításához

Tudatos elkötelezettség, széles körű ismertség és szoros együttműködés szükséges ahhoz, hogy a kontinens országai teljes mértékben kiaknázhassák európai egészségügyi adattérben (EHDS) rejlő lehetőségeket – vélik azok az európai szakértők, akik ajánlásokat fogalmaztak meg a kezdeményezés sikere érdekében. Az EHDS célja a polgárok egészségügyi adatainak uniós szintű rendszerben való kezelése és ezáltal a határokon átnyúló egészégügyi ellátás javítása. Az Európai Bizottság reményei szerint a rendszer a kutatási lehetőségeket is bővíteni fogja, mivel a kutatók és a piaci vállalatok számára lehetőséget nyit nagy mennyiségű egészségügyi adat elemzésére.

2024. május 29. 19:01

Új gyártóbázist nyit az Eaton Finnországban

A szünetmentes tápegységek (UPS) piacán tapasztalható erős növekedésre reagálva az Eaton egy új, korszerű üzemmel növeli gyártókapacitását Helsinkiben. Az UPS-rendszerek iránt különösen az adatközpontok ágazatában nagy a kereslet, ahol az AI-alapú alkalmazások és a digitális adatkezelés nagy feldolgozási igényei miatt létfontosságú a folyamatos áramellátás és valószínűsíthető a bővítés szükségessége. Ezeket a rendszereket széles körben használják az áramkimaradások és a feszültségingadozások ellen, mind a kereskedelmi és ipari épületekben, mind pedig az egészségügyi ágazatban egyaránt.

2024. május 29. 17:33

Kényelmet és biztonságot nyújtanak a Continental innovációi az új Mercedes-Benz E-osztályban

A Continental fontos alkatrészeket és termékeket szállít az új Mercedes-Benz E-osztályhoz. A cég intelligens eszközalapú hozzáférési megoldásával (röviden CoSmA) a technológiai vállalat olyan rendszert kínál, amely az okostelefonokat vagy az okosórákat autókulcsokká alakítja. A technológia a digitális kornak megfelelő kényelmes felhasználói élményt tesz lehetővé. A Continental most először kínál olyan teljeskörű rendszert, amely átfogó kapcsolatot biztosít a jármű digitális ökoszisztémája, az okoseszközök és a felhő között.

2024. május 29. 14:28

Együtt a korszerű oktatásért

Megújult a SIÓ-Eckes iskolásokat támogató pályázata: a 2024-től „Köszi, SIÓ!” néven futó programban a vállalat az iskolák digitális oktatásának támogatását tűzte ki célul, hogy a gyerekek és a pedagógusok még több korszerű eszközhöz juthassanak. A sikeresen pályázó intézmények összesen 150 tablettel lehetnek gazdagabbak, sőt a modernizáció mellett elfogadásra motiváló mesével és óratervvel is segíti a tanárok munkáját a vállalat. A pályázatok online leadására 2024. július 14-éig van lehetőség.

2024. május 29. 09:57

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az Everguest szoftvere felforgatja a turizmus állóvizét

2024. május 27. 17:30

Minden második magyar internetező volt már áldozata kibertámadásnak

2024. május 22. 14:37

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52