Ezek a stabil és fejlődő iparágak a járványhelyzetben
Az YPO 2020 márciusa és áprilisa között végzett, 3500 globális vállalatvezetőt megszólaltató felmérése alapján drasztikus változás jelent meg a vállalatok jövőképében: 84 százalékban rosszabbul látja a vállalkozások helyzetét a menedzsment. A szálloda és légi közlekedés iparág mellett az autógyártás, a kiskereskedelem és az energiaszektor is további komoly leépítések előtt áll. Így a munkavállalóknak a telekommunikáció, szállítmányozás, pénzügyi szektor és a gyógyszeripar felé érdemes orientálódniuk - mind az üzleti, mind a vezetői teljesítmény és fejlődési lehetőségek alapján.
Az elmúlt évek munkaerőhiánya után a pandémia hatására a következő időszakban erőteljes munkaerő kínálati piac várható. Jelenleg 400 ezer munkanélküli van Magyarországon, amely szám a következő hónapokban tovább nőhet, akár elérheti a félmillió főt is.
„A leépítésekkel összefüggő aktív munkakeresés nem csak a nagy kitettséggel rendelkező iparágakban vált érezhetővé, hanem szinte minden foglalkozási ágban. Azoknál a munkavállalóknál is hatalmas fordulat állt be, akiknek biztos a munkahelye, de ők maguk már gondolkodtak a váltáson” – mondta Fehér Zsolt nemzetközi HR szakértő. A kialakult válsághelyzet tehát vezetői és munkavállalói oldalról egyaránt szemléletváltást és tudatosságot igényel. Aki leépítés miatt váltani kényszerül, esetleg nem érzi jól magát a munkahelyén, az most a kevesebb kitettséggel rendelkező foglalkozási ágak és szektorok felé fordul. A vállalatvezetői felmérés azt mutatja, hogy a telekommunikációs, szállítmányozási, pénzügyi szektor, valamint a gyógyszeripar az, ahol a legkisebb negatív hatást várják.
A leépítéseken túl számos, a munkavállalói motivációt elemző szakmai tanulmány szerint a dolgozók közel 70 %-a nem elkötelezett aktuális munkahelye iránt, így a LinkedInen található munkavállalók minimum 66 %-a passzív álláskereső. Sok felmérés szerint elsősorban a megfelelő vezetői személyiségjegyek, vagy azok hiánya miatt alakult ki ez a bizonytalanság, hiszen a vezetők teljesítménye és fejlődési lehetőségei is kiemelkedően fontosak a munkavállalók elkötelezettségére és motivációira. Egy, a régiós felsővezetők személyiségét elemző nagyobb kutatás szerint Magyarországon az energetikában és a gyógyszeriparban vannak különösen jól teljesítő vezetők, mig fejlődési lehetőség előtt áll a szolgáltatási és a pénzügyi szektor is, így vezetőik személyiségjegyei alapján további versenyelőnnyel rendelkezhetnek. A vállalati vezetők ezekben az iparágakban átlagon felüli mértékben rendszerezettek és kockázatkerülők, illetve átlagon felüli a stratégiai gondolkodásuk, elemzőkészségük és nyitottságuk is, ami különösen válságos időszakokban segíti a harmonikus vezetői, dolgozói együttműködést.
Kapcsolódó cikkek
- Ingyenes online munkaadói platform a COVID-19 válság idejére
- Kollégák ellenőrzése otthoni munkavégzés alatt
- Többet és többször rendelünk online
- Az informatikusok 30%-a egyáltalán nem fél attól, hogy elveszíti munkáját
- Ezek a magyarok leggyakoribb munkahelyi félelmei
- Volt már, akinek az állásába került az átgondolatlan posztolás
- A munkavállalók mellett a munkáltatók is szeretik a távmunkát
- A jó fizetés már kevés, ennél többet kell nyújtaniuk a munkaadóknak
- A mesterséges intelligencia segíthet a kulcs munkavállalók megtartásában
- A munkaerőpiacon is előnybe kerülhetnek a társadalmi ügyekben aktív cégek
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.