Mi a különbség az AMR-ek és AGV-k között?
A belső logisztika automatizálása egy visszatérő kérdés a nagy- és kisvállalkozások számára egyaránt. Az anyagmozgatás automatizálásával a vállalatok optimalizálhatják termelékenységüket és hatékonyabban ütemezhetik szállításaikat a gyártás során előforduló torlódások csökkentése érdekében.
A közelmúltig csak a hagyományos automata vezérlésű járművek (AGV-k) és a szállítószalagok jöhettek szóba a belső szállítási feladatok automatizálása kapcsán. Ma már azonban az AGV-k helyét átveszi az autonóm mobil robotok (AMR-ek) fejlett, rugalmas és költséghatékony technológiája. Az AGV-k és az AMR-ek is különböző anyagokat szállítanak A-ból B-be, a hasonlóság azonban itt véget is ér. A két intralogisztikai technológia között fennálló legfőbb különbségek az alábbi tényezők mentén szemléltethetőek:
Automata vs. autonóm
Az AGV-k rögzített úton haladnak, amely során vezetékekre, mágnesszalagokra, QR kódokra, reflektorokra, stb. van szükségük ahhoz, hogy tájékozódjanak. Amennyiben akadállyal találják szembe magukat, meg kell, hogy álljanak, és addig várakoznak, amíg az el nem mozdul az útjukból. Az AMR-ek viszont sokoldalúbbak és nincs szükségük további infrastruktúra kiépítésére a tájékozódáshoz, így telepítésük problémamentes és nagyon egyszerűen skálázható. Az AMR-ek fedélzeti intelligenciája képes döntést hozni, amikor a robotok akadállyal néznek szembe, megállás nélkül lehet újratervezni útvonalukat, valamint biztonságos fékezést is végrehajtanak, amikor valaki véletlenül az útjukba kerül.
Áttelepíthető
Egy AGV teljes élettartama alatt ugyanazt a szállítási feladatot képes ellátni. Bármiféle változtatás ugyanazt jelenti, mintha egy új AGV rendszert kellene telepíteni, ami egyszerűen túl körülményes ahhoz, hogy költséghatékony legyen. Az AMR-ek ellenben különböző feladatokra, útvonalakra és létesítmény-elrendezésekre telepíthetők bármikor, ehhez mindössze pár módosításra van szükség küldetésükben. Akár más helyszínre is szállíthatóak, ahol pár órán belül már munkába is tudnak állni.
Felhasználóbarát
Az AGV-ket arra tervezték, hogy egyszerű feladatokat lássanak el, üzembe helyezésük és működtetésük azonban komplikált és költséges. Az AMR-ek telepítése könnyen elvégezhető, hiszen a terület egyszeri feltérképezése szükséges, valamint a kiemelt zónák és pontok beállítása sem kíván meg többszöri módosítást. Az AMR-ek egy egyszerű és intuitív felhasználói felületen keresztül vezérelhetők, amihez nincs szükség programozói ismeretekre. Amikor az üzemterület megváltozik, az AMR-ek belső térképei könnyedén frissíthetők.
Rugalmas
A rugalmasság nem jellemzi sem az AGV-k közlekedését, sem az alkalmazhatóságukat. Emiatt a vállalatoknak gyakran egy egész flottányi AGV-re van szükségük, hogy egyszerű szállítási feladatokat végezzenek el. Az AMR-ek minden szinten rugalmasak, emellett különféle fedélzeti modulokkal láthatók el a végfelhasználó igényei szerint.
A hagyományos üzleti modellekhez alkalmas vs. az agilis üzleti tevékenységre tervezték
Az AMR-ek alkalmazkodóképessége létfontosságú azon modern gyártási környezetekben, ahol agilitásra és rugalmasságra van szükség, olyan esetben, amikor a terméken vagy a gyártósoron változtatni kell. Ahelyett, hogy egy korlátolt AGV infrastruktúrához lennének kötve, a tulajdonosok saját maguk könnyedén áttelepíthetik a robotot a pillanatnyi üzleti igényeknek megfelelően, aminek köszönhetően még rendkívül dinamikus környezetekben is képesek lesznek optimalizálni a tevékenységeiket.
Költséges vs. költséghatékony
Noha egy AMR sokkal fejlettebb technológiát alkalmaz, mint egy AGV, többnyire kevésbé költséges megoldásnak számít. Az alacsony kezdeti befektetés, valamint a folyamatok gyors optimalizálása rendkívül rövid - gyakran egy éven belüli- megtérülési időt eredményez.
Az AMR-ek evolúciójának következő lépése a mesterséges intelligencia (MI) hozzáadása, ami kiterjeszti a kisméretű mobil robotok képességit. Az MI ezeket a robotokat még hatékonyabbá teszi, növeli az általuk elvégezhető feladatok körét, csökkenti a munkakörnyezetben létrehozandó módosítások számát (a robotok munkába állítása érdekében). 2019-ben a piacvezető Mobile Industrial Robots új szintre emelte a robotnavigációt. A mesterséges intelligenciát használó funkciókkal ellátott szoftver, valamint a stratégiailag elhelyezett kamerák segítségével, - melyek további érzékelőként segítik a robot tájékozódását- a MiR lehetővé tette az AMR-jei számára, hogy optimalizálják az útvonaltervezésüket és vezetés közbeni magatartásukat.
Kapcsolódó cikkek
- Nemzetközi sikert ért el a HSN Lab csapata
- A robotikai gripperek segítik az automatizálást az élelmiszeriparban
- Vállalati hírek a Universal Robots-tól
- Hogyan válasszunk robotot?
- Automatizált megoldások az egészségügyi szektorban
- Mobile Industrial Robots - Fejlődés a közép- és kelet-európai piacon
- Az autóipari vállalatok autonóm mobil robotokkal optimalizálják belső logisztikájukat
- Miért van szüksége az FMCG szektornak automatizált belső logisztikára?
- MiR-diadal: a dán cég ismét új mércét állított fel egy új robottal
- A MiR kutatást végzett az AMR-ek belső logisztikában betöltött szerepéről
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Három országos informatikai verseny legjobbjait díjazták az ELTE-n
Május 8-án az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Karán tartották három országos informatikai diákverseny közös díjátadó ünnepségét. A Kovács Mihály Országos Grafikus Programozási Verseny, a Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny, valamint a Nemes Tihamér Országos Alkalmazói Tanulmányi Verseny legjobbjai vehették át elismeréseiket. A versenyeken induló általános és középiskolás diákok algoritmikus gondolkodásban, programozásban és számítógépes alkalmazások használatában mérték össze tudásukat.
Tanítás a jövő eszközeivel – már ma
Óratervezés percek alatt, egyedi feladatlapok egyetlen kattintással, prezentációk mesterséges intelligenciával – ez már nem a jövő zenéje, hanem a mindennapok része több száz magyar pedagógus számára. A Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli hatalmas érdeklődés mellett indította el első, tanároknak szóló AI-képzését, amelyen közel 500 résztvevő szerzett gyakorlati tudást arról, miként alakíthatja át a mesterséges intelligencia a tanítás világát.
Az ABB segítségével takarít meg energiát a világegyetem rejtélyeit fürkésző CERN
A világegyetem anyagának jobb megértése iránti kutatások ösztönözték a CERN – az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet – 1954-es megalapítását. A francia–svájci határon működő kutatóintézet olyan világszínvonalú létesítményeket üzemeltet, mint a Nagy Hadronütköztető, a világ legnagyobb és legerősebb részecskegyorsítója, amely 27 km hosszan húzódik a föld alatt.
Ingyenes házhoz szállítás? A Telekom most megoldja a Wolttal!
Május 12-től a Magyar Telekom ügyfelei díjmentesen aktiválhatják a Wolt+ előfizetést, amely a Wolt prémium szolgáltatása: ingyenes házhoz szállítást és exkluzív kedvezményeket kínál számos étterem, élelmiszerbolt és helyi üzlet kínálatára.
A Zyxel Networks kiemelkedő értékelést kapott a Techconsult felmérésében
A Zyxel Networks tűzfal- és VPN-termékei a rangos Techconsult (a Heise csoport független német kutató- és elemzőcége) legutóbbi Professional User Ratings (PUR) felmérésében Champion elismerést kaptak a biztonsági megoldások kategóriájában.