Mi a különbség az AMR-ek és AGV-k között?

forrás: Prím Online, 2020. június 14. 09:55

A belső logisztika automatizálása egy visszatérő kérdés a nagy- és kisvállalkozások számára egyaránt. Az anyagmozgatás automatizálásával a vállalatok optimalizálhatják termelékenységüket és hatékonyabban ütemezhetik szállításaikat a gyártás során előforduló torlódások csökkentése érdekében.

A közelmúltig csak a hagyományos automata vezérlésű járművek (AGV-k) és a szállítószalagok jöhettek szóba a belső szállítási feladatok automatizálása kapcsán. Ma már azonban az AGV-k helyét átveszi az autonóm mobil robotok (AMR-ek) fejlett, rugalmas és költséghatékony technológiája. Az AGV-k és az AMR-ek is különböző anyagokat szállítanak A-ból B-be, a hasonlóság azonban itt véget is ér. A két intralogisztikai technológia között fennálló legfőbb különbségek az alábbi tényezők mentén szemléltethetőek:

 

Automata vs. autonóm

Az AGV-k rögzített úton haladnak, amely során vezetékekre, mágnesszalagokra, QR kódokra, reflektorokra, stb. van szükségük ahhoz, hogy tájékozódjanak. Amennyiben akadállyal találják szembe magukat, meg kell, hogy álljanak, és addig várakoznak, amíg az el nem mozdul az útjukból. Az AMR-ek viszont sokoldalúbbak és nincs szükségük további infrastruktúra kiépítésére a tájékozódáshoz, így telepítésük problémamentes és nagyon egyszerűen skálázható. Az AMR-ek fedélzeti intelligenciája képes döntést hozni, amikor a robotok akadállyal néznek szembe, megállás nélkül lehet újratervezni útvonalukat, valamint biztonságos fékezést is végrehajtanak, amikor valaki véletlenül az útjukba kerül.

 

 

Áttelepíthető

Egy AGV teljes élettartama alatt ugyanazt a szállítási feladatot képes ellátni. Bármiféle változtatás ugyanazt jelenti, mintha egy új AGV rendszert kellene telepíteni, ami egyszerűen túl körülményes ahhoz, hogy költséghatékony legyen. Az AMR-ek ellenben különböző feladatokra, útvonalakra és létesítmény-elrendezésekre telepíthetők bármikor, ehhez mindössze pár módosításra van szükség küldetésükben. Akár más helyszínre is szállíthatóak, ahol pár órán belül már munkába is tudnak állni.

 

Felhasználóbarát

Az AGV-ket arra tervezték, hogy egyszerű feladatokat lássanak el, üzembe helyezésük és működtetésük azonban komplikált és költséges. Az AMR-ek telepítése könnyen elvégezhető, hiszen a terület egyszeri feltérképezése szükséges, valamint a kiemelt zónák és pontok beállítása sem kíván meg többszöri módosítást. Az AMR-ek egy egyszerű és intuitív felhasználói felületen keresztül vezérelhetők, amihez nincs szükség programozói ismeretekre. Amikor az üzemterület megváltozik, az AMR-ek belső térképei könnyedén frissíthetők. 

 

 

Rugalmas

A rugalmasság nem jellemzi sem az AGV-k közlekedését, sem az alkalmazhatóságukat. Emiatt a vállalatoknak gyakran egy egész flottányi AGV-re van szükségük, hogy egyszerű szállítási feladatokat végezzenek el. Az AMR-ek minden szinten rugalmasak, emellett különféle fedélzeti modulokkal láthatók el a végfelhasználó igényei szerint. 

 

A hagyományos üzleti modellekhez alkalmas vs. az agilis üzleti tevékenységre tervezték

Az AMR-ek alkalmazkodóképessége létfontosságú azon modern gyártási környezetekben, ahol agilitásra és rugalmasságra van szükség, olyan esetben, amikor a terméken vagy a gyártósoron változtatni kell. Ahelyett, hogy egy korlátolt AGV infrastruktúrához lennének kötve, a tulajdonosok saját maguk könnyedén áttelepíthetik a robotot a pillanatnyi üzleti igényeknek megfelelően, aminek köszönhetően még rendkívül dinamikus környezetekben is képesek lesznek optimalizálni a tevékenységeiket.  

 

 

Költséges vs. költséghatékony

Noha egy AMR sokkal fejlettebb technológiát alkalmaz, mint egy AGV, többnyire kevésbé költséges megoldásnak számít. Az alacsony kezdeti befektetés, valamint a folyamatok gyors optimalizálása rendkívül rövid - gyakran egy éven belüli- megtérülési időt eredményez.

 

Az AMR-ek evolúciójának következő lépése a mesterséges intelligencia (MI) hozzáadása, ami kiterjeszti a kisméretű mobil robotok képességit. Az MI ezeket a robotokat még hatékonyabbá teszi, növeli az általuk elvégezhető feladatok körét, csökkenti a munkakörnyezetben létrehozandó módosítások számát (a robotok munkába állítása érdekében).  2019-ben a piacvezető Mobile Industrial Robots új szintre emelte a robotnavigációt.  A mesterséges intelligenciát használó funkciókkal ellátott szoftver, valamint a stratégiailag elhelyezett kamerák segítségével, - melyek további érzékelőként segítik a robot tájékozódását- a MiR lehetővé tette az AMR-jei számára, hogy optimalizálják az útvonaltervezésüket és vezetés közbeni magatartásukat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Bridgestone abroncsokon gurul a Maserati első teljesen elektromos SUV-ja

A prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások terén világszinten vezető Bridgestone-t választotta a Maserati, hogy egyedi 20"-os gumiabroncsokat fejlesszen első teljesen elektromos SUV-ja, a Maserati Grecale Folgore számára.

2024. április 24. 18:12

SFFA 2024 – bejelentették az International Filmmakers 30 shortlistesét

A Creo örömmel jelenti be a Sony Future Filmmaker Awards 2024 shortlisteseit. A hat kategóriában 30 filmkészítőből álló shortlisten szereplő alkotók egyedülálló élményben részesülnek, és egy héten át különleges eseményeken vehetnek részt a Sony Pictures Studios Los Angeles-i telephelyén, beleértve egy workshopot, amely páratlan hozzáférést biztosít az iparág kulisszái mögé. A 2024. május 30-i díjátadó ünnepségen pedig kihirdetik a hat kategória győztesét, akiket szakértő zsűritagok választanak ki.

2024. április 24. 16:39

Tovább terjeszkedik a belga-magyar logisztikai raktárfejlesztő-vállalat

A belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Weerts Logistics Park (WLP) HUR One Kft. közel 55 000 m2 alapterületű logisztikai csarnokot épít Debrecen szomszédságában, Ebesen. A WLP az első külföldi érdekeltséggel is rendelkező beruházó, amelyik előre, megrendelésállománnyal még nem rendelkező, spekulatív módon fejleszt a Hajdú-Bihar-Vármegyei székhely térségében. A kitűnő lokációjú beruházásra a debreceni repülőtér és az épülő BMW gyár közelében kerül sor. 

2024. április 24. 14:46

Jön a MI Expo! Kiderül, hogyan formálja át az iparágakat az AI

Vajon lesz értéke az emberi munkának az AI-korszakban? Milyen munkaerőt tud kiváltani az AI már 2024-ben? Hogyan változtatja meg a munkaköröket a technológiai forradalom? Ilyen és efféle kérdéseket fognak körbejárni a MI Expo előadói június 11-én a Lurdy Házban. A rendezvény célja, hogy betekintést engedjen a kkv-k számára az iparágukat érintő legfontosabb változásokba.

2024. április 24. 13:11

A Rakuten Viber elnyerte a SOC 2 Type 2 tanúsítványt

A Rakuten Viber, a világ egyik vezető kommunikációs platformja, amely nagy hangsúlyt fektet a biztonságos és privát kommunikációra, sikeresen teljesítette a Service Organization Control (SOC) 2 Type II tanúsítványt. A SOC 2 az American Institute of Certified Public Accounts (AICPA) által kidolgozott ellenőrzési szabvány. Szigorú keretrendszerét úgy alakították ki, hogy biztosítsa az ügyféladatok biztonságát, rendelkezésre állását, bizalmas jellegét és védelmét.

2024. április 24. 11:38

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50