Tovább növekszik a telefonos mobilnetet használók száma
Hatból öt ember hozzáfér valamilyen internetezési lehetőséghez az otthonában mobil- vagy vezetékes interneten keresztül – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság friss piackutatásából. Az előzetes eredmények szerint a járvány idején 63 százalékról 67 százalékra nőtt a telefonos mobilinternetes előfizetések aránya, ahogy egy háztartáson belül a családtagoknak több internetes forgalmat kellett lebonyolítaniuk egyidőben, de a fogyasztók otthon összességében még így is a vezetékes hozzáférést részesítik előnyben a mobilnethez képest.
A hatóság legfrissebb, idén ősszel több mint háromezer háztartásról készült reprezentatív felmérése alapján a középiskolás korú és felnőtt népesség háromnegyedének van vezetékes internete otthon, kétharmaduknak pedig mobilinternet-előfizetése van a telefonján. A népesség közel hattizede mindkettőre előfizet, bő egynegyedük viszont csak egyféle hozzáférést vásárolt: minden tizedik ember csak telefonos mobilinternetet, majdnem minden ötödik pedig csak vezetékes internetet használ. Minden hatodik embernek semmilyen internetes hozzáférése nincs otthon.
A járvány ideje alatt azonban jóval többen lettek azok – 63 helyett 67 százalék –, akiknek telefonos mobilnet-előfizetésük van, és közöttük is leginkább azok aránya nőtt – 7-ről 9 százalékra –, akiknek semmilyen más internetezési lehetőségük nincs otthon. A vezetékesinternet-ellátottság nem változott tavaly óta.
Otthoni vezetékes és telefonos mobilinternettel való ellátottság a 14 éves és idősebb népesség körében
Miért jó a vezetékes internet a mobilnettel szemben?
Azok, akiknek mobil- és vezetékesinternet-előfizetése is van, mindazonáltal a vezetékest preferálják, kétharmaduk kizárólag vagy túlnyomórészt ezen netezik, és csak minden huszadik mondta, hogy ő nagyrészt a telefonos mobilnetjét használja otthon. További közel 30 százalék azonos arányban használja a kétféle lehetőséget, és ezek az adatok nem is változtak tavaly óta. A mindkétféle hozzáféréssel rendelkezők azt tartják a vezetékes internet legnagyobb versenyelőnyének a mobillal szemben, hogy több családtag tudja használni (41 százalék) és több telefonnal egyszerre (34 százalék) egy havidíjért egy előfizetést, hogy nincs adatkorlátja (36 százalék), megbízhatóbb a mobilkapcsolatnál (35 százalék), illetve hogy olcsóbb, mint a mobilinternet (33 százalék).
Internetes tevékenységek elterjedtsége azok körében, akik mobil- és vezetékes internetet is használnak otthon, 2019–2020, %
Ki milyen netet használ?
Akik csak mobilnettel neteznek otthon, jellemzően Észak-Magyarországon élő, a legalsó jövedelmi csoportba tartozó fiatal, képzelten férfiak, akiknek gyerekeik is vannak vagy ők maguk még gyerekek (14 és 39 év közöttiek), dolgoznak vagy fiatal inaktívak (például mert még iskolába járnak, gyesen/gyeden vannak vagy munkanélküliek) és általában községekben, falvakban laknak.
A csak vezetékes internetet használók csoportjába szintén a kevésbé tehetős rétegek tartoznak, de általában olyanok, akik valaha jobb életet éltek, de idős korukra nehezebb helyzetbe kerültek. Jellemzően nyugdíjas nők, szintén Észak-Magyarországon, általában falusias környezetben, alacsonyabb iskolai végzettséggel, akik a legalsó jövedelmi csoportba, de már a középső vagyoni harmadba tartoznak, és háztartásukban általában két idős ember él együtt gyerek nélkül. A csak mobilnetezőkhöz hasonlóan kezdő netezőnek vallják magukat és nem nagy az adatforgalmuk.
A mindkét hozzáféréssel rendelkezők minden szempontból magasabb státusúak, jobb helyzetben élő emberek. Ők leginkább az ország középső részén, Nyugat- és Dél-Dunántúlon nagyvárosi környezetben (Budapesten vagy megyeszékhelyen) élnek, városi kertes házban vagy újépítésű lakóparkban, esetleg lakótelepen, felső és középső vagyoni csoportokba tartoznak, képzett fiatalok és középkorúak, akik gyerekkel élnek együtt. Közülük sokan haladó vagy profi nethasználóként tekintenek magukra és nagy adatforgalmat generálnak a hálózatokon, sok internetes filmet néznek, videótelefonálnak, nagyméretű file-okat küldenek.
A kutatás háttere
A felmérés 2020. augusztus 11. és szeptember 11. között készült országosan reprezentatív mintavétellel 3244 háztartásban, személyes kérdezéssel. Az interjú két részből állt: egy egész háztartásra vonatkozó, valamint egy személyre vonatkozó (legalább 14 évessel felvett) interjúból. A minta esetleges torzulásait a kutatók súlyozással korrigálták. A felmérést az Ariosz Kft. készítette az NMHH-nak.
Kapcsolódó cikkek
- Kik használnak mobilinternetet hazánkban?
- Hamarosan több mint 560 filmet lehet megnézni a Mecenatúra Mozival
- Többet telefonáltunk és interneteztünk a koronavírus hatására
- Hazánkban elsőként továbbított röntgenfelvételt egy diák 5G-n keresztül
- Így vásároljunk mobiltelefont idős hozzátartozóinknak karácsonyra
- Médiatanács: Összesen 440 millió forintot kaphatnak a televíziók és rádiók működési költségeikre
- Médiatanács: Jövőre 1,44 milliárd forintot nyerhetnek el a médiaszolgáltatók különböző támogatásokra
- A bíróság szerint is jogszerű volt a DIGI kizárása az 5G-s frekvenciák értékesítési eljárásából
- Hamarosan lehet pályázni a Budapest 92,9 MHz frekvenciára
- Ötezer eurós bírságot kapott az RTL II a Showder Klub miatt
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.