A Fujitsu és az UNICEF közösen küzd a gyermekek jogaiért
A Fujitsu részt vesz a UNICEF globális kísérleti projektjében, amelynek célja a gyermekek jogainak védelmét és érvényesítését szolgáló szemléletek megismerése és finomítása egy olyan a világban, ahol egyre általánosabbá válik a mesterséges intelligencia használata. A Fujitsu egy Finnországban már működő MI-rendszerben alkalmazza a UNICEF mesterséges intelligenciára vonatkozó iránymutatását, és osztja meg első kézből szerzett gyakorlati tapasztalatait az iránymutatás jövőbeni verzióinak tökéletesítéséhez. A projekt célja, hogy segítséget nyújtson a vállalkozásoknak és a kormányoknak a gyermekek érdekeit lehető legjobban szolgáló jövőbeni MI-megoldások bevezetéséhez.
A mesterséges intelligencia ösztönzi az innovációt, és értéket teremt minden szektor vállalatai számára. Ez az ütőképes technológia azonban potenciális kockázatokat is rejt a gyermekekre és jogaikra, például személyes adataik védelmére, valamint személyi és adatbiztonságukra nézve. Egyre gyakrabban használják az MI-t a gyermekek jóllétét befolyásoló döntések meghozatalához, az oktatásügytől kezdve a családok lakhatásáig, számos területen. Napjaink MI-vel kapcsolatos szabályai, stratégiái és iránymutatásai azonban nem veszik figyelembe a gyermekek szükségleteit.
A súlyosbodó problémára reagálva a UNICEF iránymutatást dolgozott ki a gyermekek jogainak védelmére és érvényesítésére. Ennek a folyamatnak az utolsó szakaszában 13 nemzetközi kormányzati és vállalati „kísérleti partnerrel” dolgozik együtt, köztük a Fujitsuval. A partnerek mindegyike vállalta, hogy gyermekközpontú szemlélettel egészíti ki a mesterséges intelligencia alkalmazása terén általánosan elfogadott szabályokat és gyakorlatot.
A Fujitsu a Nuora elnevezésű MI-megoldáson teszteli az iránymutatást. A megoldást a vállalat a Dél-Karéliai Szociális és Közegészségügyi Hivatallal (Eksote) közösen dolgozta ki. A Nuora a Fujitsu XpressWay for AI nevű megoldásával készített prediktív elemzések alapján azonosítja a társadalmi kirekesztést okozó tényezőket. Jelenleg a társadalmi kirekesztés kockázatának kitett fiatalok mintegy 90%-át képes azonosítani, megjelölve a veszélyeztetett személyeket, javítva a korai, célzott beavatkozás hatását, és csökkentve az egészségügyi és kapcsolódó költségeket.
„Egyre gyakrabban használják a mesterséges intelligenciát hagyományos és interaktív játékokban, mobileszközökben, és az algoritmusok befolyásolják a gyerekek döntéseit például azzal kapcsolatban, mit néznek meg, vagy kivel veszik fel a kapcsolatot. Az MI számos gyerekeket érintő döntésre is hatással van. A Fujitsu több évtizedes MI-tapasztalatával szerettük volna mi is hozzájárulni ehhez az értékes projekthez, hogy a vállalatok és a kormányok stabil alapokra támaszkodva, a gyermekek személyes adatainak védelmét, személyi és adatbiztonságát tiszteletben tartva gondoskodjanak a mesterséges intelligencia bevezetéséről. Ha sikerül bizalmat teremtenünk az MI e kiszolgáltatott csoportot érintő döntései iránt, elérhetjük, hogy a technológia az egyéneken túlmutatva a társadalom egészére pozitív hatással legyen” – mutatott rá Ilona Ylinampa, a Fujitsu Finland információmenedzsmentért felelős vezetője.
„A mesterséges intelligencia széles körű alkalmazása rengeteg új lehetőséget biztosít a gyerekek jóllétének javítására, de a kapcsolódó kockázatokat is növeli. Sürgősen iránymutatásra van szükség, hiszen az MI már beágyazódott a gyerekek mindennapi életébe. Kísérleti partnereink segítenek a UNICEF-nek azzal, hogy a következő szintre lépve, saját működésükben biztonságos és felelős módon alkalmazzák ezt az iránymutatást. Ezután pedig nyíltan meg fogják osztani tapasztalataikat arról, hogyan használták a szabályokat, mi működött, és mi nem” – nyilatkozta Jussi Kivipuro, a UNICEF Finland fejlesztési igazgatója.
MI-vállalási dokumentumában* a Fujitsu ismertette az együttműködő, emberközpontú etikus mesterséges intelligencia iránti elkötelezettségét. Ennek részeként a Fujitsu a következő öt kritikus alappillérre támaszkodva építi be a felelősséget a mesterséges intelligencia terén végzett tevékenységébe: értékteremtés az ügyfelek számára; emberközpontú MI; törekvés a fenntartható társadalom megteremtésére az MI segítségével; a döntéshozást tiszteletben tartó és támogató MI; a technológia átláthatóságának és elszámoltathatóságának hangsúlyozása. A UNICEF kísérleti projektjében való részvétel a legújabb lehetőség arra, hogy a vállalat a gyakorlatban is valóra váltsa vállalásait.
A Fujitsu emellett az AI4People globális fórum alapító tagja. Ez a kezdeményezés az MI alakításában érintett különböző szereplők számára kíván platformot teremteni a társadalmi és etikai szempontok megvitatására. A vállalat részt vesz az EU által nemrég megalapított MI-szövetség (AI Alliance) munkájában is, ami közvetlenül hozzájárul az MI szerepéről folytatott uniós vitához és a megalapozott szabályozás kidolgozásához. A gyermekek emberi jogainak érvényesítése és az MI etikus megvalósítása a Fujitsu felelős üzleti működés iránti tágabb elkötelezettségének is része**.
___________________
* A Fujitsu 2019 márciusában jelentette be csoportszintű MI-vállalását, amelyben érthetően és konkrétan ismertette 30 év K+F eredményeire és MI-rendszerbevezetéseire épülő szemléletét az etikus mesterséges intelligencia megvalósítása terén.
** A Fujitsu Csoport fenntarthatósági tevékenysége a Fujitsu Way filozófiára épül, amelynek célja a társadalomban az innováción keresztül bizalmat kiépítve fenntarthatóbb hellyé tenni a világot: https://www.fujitsu.com/global/about/csr/.
Kapcsolódó cikkek
- A Fujitsu különleges módon támogatja az ENSZ fenntartható fejlődési céljait
- A mesterséges intelligencia a hazai gazdaság egyik kulcságazata
- A Fujitsu 10 petaflop teljesítményű szuperszámítógépet szállít Portugáliába
- Másképp viszonyulunk a pénzhez: eljött a mesterséges intelligencia ideje
- A frissített Fujitsu LIFEBOOK modellek magasabb szintre emelik a produktivitást
- A mesterséges intelligencia a világjárvány egyik nagy nyertese
- MLOps: úton az iparosított mesterséges intelligencia felé
- Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák
- Praktikus fejlesztések a LIFEBOOK modelleknél
- A Fujitsu szerint jönnek a dezinformációs támadások
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A NIS2 megfelelés és a MI-megoldások is megnehezítik a magyar cégek digitális átállását
Az informatika minden eddiginél gyorsabban fejlődik, így nem csoda, hogy ezt sokszor a cégek sem győzik követni. A felhőtechnológia néhány éve még modern kuriózumnak számított, ma már azonban elvárás, hogy bárhol is vagyunk, minden adat azonnal elérhető legyen. Ez a technológiai ugrás azonban nemcsak a rugalmas együttműködést és a munkavégzés szabadságát hozta el a cégek életébe. Ha nem szakszerű módon történik meg egy új IT rendszerre való átállás, az komoly kiberbiztonsági kockázatnak teszi ki a vállalatot. Egy rendszergazdának nemcsak az a feladata, hogy fejlessze a vállalat informatikai hátterét, a cég dolgozóit is oktatnia kell az új rendszerek használatára.
Huawei: Az intelligens technológiák 2030-ra 16 billió dollárral növelhetik a globális GDP-t
A Huawei több mint tíz intelligens hálózati terméket és megoldást mutatott be az idei, müncheni Huawei Network Summiton. Az új Xinghe hálózati megoldások lehetővé teszik a rendkívül gyors adatátvitelt és a nagy teljesítményű hálózati környezetek kiszolgálását, ezzel elősegítve Európa digitális és intelligens fejlődését. Az eseményen több mint ezeregyszáz iparági szakértő, technológiai vezető és partner vett részt több mint 30 országból, köztük Németországból, Franciaországból, Olaszországból, Svájcból, Spanyolországból, Törökországból és Magyarországról is.