Dübörög a barkácspiac – és vele együtt a logisztika
A 2020-as év az internetes kiskereskedelem valaha volt legnagyobb mértékű éves növekedését hozta. A webáruházak térhódítása az eladókat, valamint az őket a vevőikkel összekapcsoló logisztikai szolgáltatókat is új feladatok elé állítja. A virtuális térben újonnan megjelenő vállalkozások mellett a szektor régebbi szereplőinek is új megoldásokra van szükségük, különösen akkor, ha a termékeik jó részét nem hagyományos csomagként kézbesítik.
Mindent megvehetünk az interneten…
A világjárvány miatti korlátozások nyomán mind több kereskedő indított webáruházat, a házhoz szállítás soha nem látott szinten pörög, sok esetben kényelmi megoldásból kényszer lett a fotelből vásárlás. A kivételek közé tartoznak a barkácspiac szereplői, amelyek áruházai a lezárások alatt is nyitva tarthattak. Ráadásul a lakosság felfutó építkezési, felújítási kedvének köszönhetően a forgalmuk is megugrott. Mivel az utóbbi években ezen a területen is egyre népszerűbbé vált a webshopban történő vásárlás, a barkácsáruházak teljes kínálata megtalálható az interneten. Így, miután a vásárlónak a szállításról sem kell gondoskodnia, néhány nap alatt akár egy ház felépítéséhez szükséges valamennyi anyagot házhoz rendelhet. Emögött azonban igen összetett munka, folyamatos informatikai fejlesztések – és mindenekelőtt profi szakemberek állnak.
…de nem minden fér el egy furgonban
A hagyományos csomagként kézbesíthető kisebb termékek mellett számos olyan áru is gazdára talál, amelyeket méretüknél vagy tömegüknél fogva kizárólag raklapon lehet szállítani, amihez speciális járművek, eszközök és képzett személyzet szükséges. Ebbe a körbe tartoznak kimondottan az építőipari, lakberendezési és barkácstermékek, amelyek egyik legnagyobb hazai forgalmazója a Praktiker. Az országszerte húsz áruházat működtető lánc 2009-ben indította el webshopját, és a forgalom fokozatosan futott fel. 2014 és 2017 között 1,6-ről csaknem 6 százalékra növekedett, 2020-ban pedig már a 10 százalékot is elérte az internetes értékesítés aránya.
Új megoldások a palettán
Ahhoz, hogy a cég lépést tudjon tartani a gyorsuló ütemben növekvő internetes kereslettel, a nagycsomagos kiszállításra szakosodott partnerre volt szüksége. Ennek érdekében már 2010-ben tendert írt ki a raklapos áruk házhoz szállítására és a kapcsolódó logisztikai feladatok ellátására. A felhívás nyertese a Raben frissen megalapított magyarországi leányvállalata lett, amellyel azóta is folyamatos az együttműködésük – tájékoztatott Szuha Nikolett, a Raben Trans European Hungary Kft. belföldi ügyfélszolgálati csoportvezetője. Ehhez azonban az alapvetően B2B, azaz business-to-business kiszolgálásra kialakított megoldásokat újra kellett gondolni. A barkácsáruházlánc vásárlói ugyanis az esetek jelentős részében magánszemélyek, az ő kiszolgálásukban pedig a szakmai ismérvek mellett nagy szerepe van az emberi tényezőnek, a vásárlás élményének is.
A kezdetben naponta néhány raklapnyi megrendelés folyamatosan bővült, 2020-ban hetente átlagosan 2500–2600 palettányi áru szállításáról gondoskodott a Raben a Praktiker megbízásából. A különleges paraméterekkel bíró küldemények hatékonyabb kezelését szolgálja, hogy a rendelt mennyiség jelentős részének kiszállítását dedikált flotta végzi. A szolgáltatás kulcsfontosságú eleme az úgynevezett avizálás, amikor a szolgáltató előre egyezteti a kézbesítés napját a vevőkkel – akik közül sokan igénylik a termékek ingatlanba történő behordását is.
Így zajlik a gyakorlatban
Az áruházakból nem közvetlenül a felhasználókhoz kerülnek a megrendelt termékek. Először a helyi depók egyikébe, majd egy központi átrakó raktárba (cross-dock) szállítják az árut. Innen a címzésnek megfelelő szortírozást követően az úgynevezett gerincjáratok viszik tovább a kiszállítási terület depójába, ahonnan újabb átrakás után jut el a címzettekhez.
A dedikált flotta ügyfélszolgálata a kiszállítás előtti napon telefonon egyeztet időpontot a címzettekkel. A nyomon követhetőség és a személyes kapcsolattartás jelentősége meghatározó, mivel egy magánszemélynek gyakran szabadságot kell kivennie vagy egyéb teendőit elhalasztania, hogy a megbeszélt időben otthon tudjon tartózkodni.
Szuha Nikolett elmondta: az előzetes egyeztetés gyakorlatához képest további jelentős előrelépést jelent a myDelivery funkció, amellyel a vásárlók az előzetes értesítő e-mailben szereplő tervezett kiszállítási dátumot szükség esetén egy vagy két munkanappal későbbre is módosíthatják. A szolgáltatás bevezetését megkönnyítette a barkácslánc és a logisztikai szolgáltató huzamosabb együttműködése, a Praktiker nem először vállalta a Raben informatikai megoldásainak tesztelését.
A két vállalat szoros együttműködésének egyszerre feltétele és eredménye az információáramlás nagyfokú automatizálása, amelynek érdekében 2018-ban EDI (electronic data interchange – elektronikus adatcsere) kapcsolatot is kiépítettek. A Praktiker és a Raben informatikai rendszereinek közvetlen összeköttetése révén a szállítmánymegbízások már automatikusan érkeznek, és minden, a megbízás teljesítéséhez szükséges adat azonnal rendelkezésre áll.
A több mint tízéves közös munka során szerzett tapasztalatokat és a kidolgozott gyakorlatokat a Raben fokozatosan ülteti át sztenderd szolgáltatási kínálatába is.
A Raben Trans European Hungary Kft. és a Praktiker Kft. együttműködéséről szóló esettanulmány teljes terjedelmében elérhető ezen a linken.
Kapcsolódó cikkek
- Már Budapesten is elérhetők a Webfleet Solutions szolgáltatásai
- Online divatcikk-vásárlási szokások 2020 és 2021 áprilisa között
- Minden várakozást felülmúlt a hazai e-kereskedelem növekedése
- A világjárvány jelentősen felgyorsítja a technológiai beruházási terveket
- Ezek a trendek határozzák meg a logisztika jövőjét
- Webinárium az e-kereskedelemről
- Kilencvenéves fennállását ünnepli a Raben Európában
- Zen.com: sajátos fogyasztótípust hozott létre az online kereskedelem robbanásszerű növekedése
- Webinárium az e-kereskedelem jogi keretrendszerének jövőjéről
- Magyar webshopok is átvehetik az e-kereskedelmi óriás módszerét!
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.