A digitalizáció hozza helyzetbe a hazai vállalkozásokat

forrás: Prím Online, 2021. május 16. 13:28

A Vodafone Group megbízásából átfogó tanulmány készült az EU tagországok gazdaságának és társadalmának digitális fejlettségéről. Az eredmények rámutattak: a digitális fejlettség jelentős nemzetgazdasági befolyással bír. A hazai szolgáltatóknak is köszönhetően Magyarország digitális infrastruktúrája Európa élmezőnyéhez tartozik, a vállalkozásoknak azonban csak egy kis része használja ki a digitalizáció nyújtotta előnyöket. Ennek apropóján a Vodafone összegyűjtötte, mely területeken javulhat a hazai vállalkozások hatékonysága és versenyképessége, valamint hol válhatnak eredményesebbé az online tér adta lehetőségek kiaknázásában.

A Vodafone Csoport megbízásából a Deloitte által készített ’Digitalisation: An opportunity for Europe’*  című tanulmány az EU tagországok gazdaságának és társadalmának digitális fejlettségét mérő, úgynevezett DESI mutatót vizsgálva arra a következtetésre jutott, hogy a digitalizáció előmozdításával jelentős nemzetgazdasági hatások érhetők el. A 27 EU tagország és az Egyesült Királyság 2014-2019 közötti adatait vizsgáló tanulmány fő megállapítása szerint a DESI**  összpontszám 10%-os növekedése 0,65%-kal növelheti az adott tagország GDP-jét (feltételezve az egyéb változók, mint például a munkaerő, tőke, kormányzati fogyasztás és nemzetgazdasági beruházások állandóságát). Amennyiben pedig 2027-re minden tagország elérné a 90 pontot, az elemzés szerint az EU területén a GPD/fő 7,2%-kal magasabb lenne. Magyarország esetében a 90-es pontszám elérése 11,43%-os GDP növekedést és 12,9%-os termelékenységi növekedést eredményezhetne 2027-re. 

 

Annak ellenére, hogy az ország digitális infrastruktúrája Európa élmezőnyéhez tartozik, a vállalkozásoknak csak egy kis része használja ki a digitalizáció nyújtotta előnyöket. Ezt támasztja alá a 2020-as felmérés is: Magyarország összesítésben a digitális technológiák integráltsága kapcsán mindössze a 26. helyen állt. Ez utóbbi azt mutatja, hogy a vállalatok egyelőre nem aknázzák ki a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket, így a terület jelentős fejlődési potenciált jelent mind a vállalkozások termelékenysége, mint a nemzetgazdaság növekedése szempontjából. 

 

A digitális technológiák integrációja területén a Vodafone fontos szerepet játszhat a magyar vállalkozások támogatásában, ezáltal pedig a vonatkozó DESI eredmény javításában. A szolgáltató több olyan szolgáltatást, illetve terméket vezet és vezetett be, melyek segítségével javulhat a vállalatok versenyképessége és hatékonysága, továbbá eredményesebbé válhatnak az online tér adta alábbi lehetőségek kiaknázásában. 

 

 

Big Data

Magyarországon a big data elemzés kihasználtsága elmarad az uniós átlagtól (12,3%), hiszen a nagyvállalatok mindössze 6,1 százaléka használ big data analytics szolgáltatást.  Ezt az eredményt bármely forrásból származó adatelemzés alkalmazása javítani tudja. A big data analytics egyik legfontosabb területe a működési adatok elemzése. 

 

Felhőalapú szolgáltatások

Bár egyre több magyarországi vállalkozás migrálja adatait felhőalapú tárhelyre (a vállalkozások 11,5%-a használja ezt a működési modellt, szemben az EU 17,8%-os átlagával), sok kisebb vállalat nem él ezen szolgáltatások előnyeivel.

 

 

Közösségi média és e-kereskedelem

A magyar vállalatok hatalmas fejlődési potenciállal rendelkeznek e területeken. Itthon a vállalkozások mindössze 11,8%-a van jelen közösségi média felületeken (legalább kettőn, ez az európai vállalkozások esetében 25,2%). A KKV-k csupán 12,5%-a értékesít online, és kevesebb mint 6% teszi ezt nemzetközileg (ugyanezek a számok EU-szinten: 17,5%, illetve 8,5%). Az e-kereskedelem aránya a teljes forgalomhoz viszonyítva szintén alacsony (10,9% Magyarországon, 11,1% az EU-ban).

 

„Átfogó digitális szolgáltatásokat kínálunk a magyarországi vállalkozások számára, így minden adott ahhoz, hogy segíteni tudjunk azon megoldások beazonosításában, amelyek lehetővé teszik számukra a hosszú távon is növekedést biztosító digitális átalakulást. Ugyanakkor azt látjuk, hogy nem minden esetben ismerik fel a digitalizáció fontosságát. Ahogy arra a világjárvány is rámutatott, az ország – és ezen belül is a vállalkozások – működésének, versenyképességének szempontjából a rugalmasság és az alkalmazkodási készség elsődleges fontosságú, melynek feltételeit számos esetben a digitalizáció teremti meg. A Vodafone célja, hogy infrastruktúrájával, termékeivel és szolgáltatásaival hosszú távon támogassa Magyarország digitalizációs törekvéseit, hozzájárulva a gazdaság újraindításához és a vállalkozások sikerességéhez” – mondta Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág Vezérigazgató-helyettese.

 

______________

*  A teljes tanulmány ide kattintva érhető el 

**  Az Európai Bizottság 2014 óta a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutatóról (DESI) szóló jelentésekkel követi nyomon a tagállamok digitális fejlődését. A DESI jelentések tartalmaznak mind országismertetőket, mind tematikus fejezeteket. Ezen felül az egyes tagállami jelentéseket részletes távközlési fejezet egészíti ki. További információ a DESI honlapján.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01