A legnagyobb magyar vállalatok kivárásra játszanak az innovációban
Rengeteg cég maradt adós saját magának új fejlesztésekkel, termékekkel az elmúlt két évben. Még az igazán nagy, 10 milliárd forintot meghaladó forgalmú magyar vállalkozásoknak is mindössze 37 százaléka rukkolt elő újdonsággal - derül ki a K&H innovációs indexéből. A visszafogott fejlesztési kedv magyarázható a pandémiából adódó bizonytalan környezettel. Elsősorban a közepesnek mondható 2-4 milliárdos és 4-10 milliárdos cégek voltak aktívak, 46 és 43 százalékuk fejlesztett új szolgáltatást vagy terméket, míg a legkisebb vállalkozásoknak csak a negyede.
Egyelőre kevés új szolgáltatást, terméket dobtak piacra az utóbbi időszakban a magyar vállalkozások a K&H innovációs index második hullámában készült felmérés szerint, amely a 300 millió forintot meghaladó éves árbevételű magyar cégek elmúlt két évben megvalósított fejlesztéseit vizsgálta.
Az érintett vállalkozások 29 százaléka van túl termék vagy szolgáltatás fejlesztésén, ez első félévben még 31 százalékukra volt igaz, ami lényegében stagnálást jelent, valamint alacsony innovációs kedvre utal.
Kicsik vs. nagyok
A K&H innovációs index szerint a különböző méretű vállalkozások hasonló eredményeket értek el. A 2-4 milliárd forintos árbevételű cégek 43 százaléka, a 4-10 milliárdos társaiknak pedig a 46 százaléka rukkolt ki újdonsággal az elmúlt két év alatt. Szemben a 300 millió és 1 milliárd forintos forgalmú “kicsikkel”, amelyeknek csak a 25 százaléka szélesítette a kínálatát újdonsággal. A legnagyobbak többsége sem fókuszált az innovációra, hiszen a 10 milliárd feletti cégeknek is mindössze 37 százalékára igaz ez.
Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője a kutatás eredményeit értékelve azt mondta: „A visszafogott fejlesztési kedvet részben a koronavírus-járvány nyomán kialakult bizonytalan környezet is okozhatta, amely kétségtelenül szuperóvatossá tette őket. Kevesen gondolkodnak több évre előre, pedig egy-egy innováció csak ezen időtávban nyer értelmet. A felmérés szerint az elmúlt két évben bevezetett szolgáltatások és termékek az érintett vállalkozások bevételeinek 20 százalékát adják.”
A fenntarthatóságot nézve is van még hova fejlődni, ugyanis a cégek 32 százaléka hajtott végre olyan fejlesztést, amely a környezetre kedvező hatással van. Ez főként az iparban érdekelt vállalatokra volt jellemző.
Kapcsolódó cikkek
- K&H: mennyit költöttek a bankkártyások az év végén?
- K&H: láthatatlan motort kaphat a magyar gazdaság
- K&H: hogyan állnak az adatokhoz a magyar cégek
- K&H: akik az adathalászok ellen küzdenek
- MagyarBrands díjat kapott a K&H
- Kiváló ötletekkel indult az ország egyik leginnovatívabb startup versenye
- Harmincadszor ismerik el a legkiválóbb innovációs teljesítményeket
- Ideathon 4.0: fókuszban a pénzügyi innováció és a fenntarthatóság
- Zöldre váltanak? – most még így takarékoskodnak a fiatalok
- K&H: mikor veszik át a „kockásfüzet” szerepét a személyi pénzügyi menedzsment alkalmazások?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.