Digitális vonatvezérlő rendszer a frankfurti metrónak

forrás: Prím Online, 2022. január 6. 16:34

VGF, a frankfurti tömegközlekedési szolgáltató új, korszerű digitális rendszerre cseréli a metró- és villamoshálózatában jelenleg használt hagyományos vonatvezérlő rendszert. A „Frankfurti digitális vonatvezérlő rendszer" a vállalat egyik legfontosabb jövőbeli projektje. A 2021 elején indult közbeszerzési eljárást követően a VGF most a Siemens Mobility-nek ítélte oda a fontos szerződést.

 

  • A VGF és a Siemens Mobility a jövő vonatvezérlő rendszerét építi meg Frankfurtban
  • Jelentős tömegközlekedési infrastruktúra projekt és mérföldkő a mobilitási átállásban

 

„A vonatvezérlő rendszer „DTC-vel" történő digitalizálása egy olyan projekt, amely nemcsak a frankfurti tömegközlekedési hálózat számára lesz kiemelkedő jelentőségű az elkövetkező években, hanem a várost és a VGF-et is vezető helyzetbe hozza országos szinten”, – mondta a projektről Stefan Majer, a frankfurti kabinet közlekedésért felelős tagja. „A DTC-vel az első alkalommal használnak kommunikációs alapú vonatvezérlő rendszert (CBTC) egy német városban.” A technológia vezetéknélküli és digitális módon, valós időben kapcsolja majd össze a metrókat és villamosokat.  Ez lehetővé teszi, hogy a vonatok rövidebb időközönként kövessék egymást, ezáltal a VGF jelentősen bővítse kapacitását anélkül, hogy új vonalakat vagy állomásokat kellene építenie, illetve átalakítania.

 

Majer, a frankfurti kabinet közlekedési felelőse hangsúlyozta a projekt lehetséges kapcsolatát a párhuzamos „Frankfurt MIND(+)” projekttel. „A DTC az egyedi forgalomhoz kapcsolható a város központi forgalomirányító számítógépén keresztül. Ez első alkalommal tenné lehetővé a teljesen integrált forgalomirányítást egy nagyvárosi központban Frankfurtban és Németországban is – ami legalábbis új  mérföldkövet jelent az ország mobilitásának átalakításában.”

 

 

Hosszú távú partneri viszony a VGF és Siemens között

A szerződés tervezett odaítéléséről Michael Rüffer, a VGF vezérigazgatója elmondta: „A teljes metróhálózatunk vonatvezérlő rendszerét DTC-vé alakítjuk, ezt követi majd a villamoshálózat. Ehhez erős és hozzáértő partnerre van szükségünk – amelyet a Siemens Mobility személyében meg is találtunk. Külön örömünkre szolgál, hogy folytatni tudjuk a Siemensszel azt az együttműködést, amely már 1899-ben is sikeres modell volt, amikor Frankfurt 181 klasszikus Siemens villamost állított forgalomba.”

 

„Világszerte immár több mint 40 város bízik a Trainguard MT CBTC megoldásunkban. Büszkék vagyunk rá, hogy ezt az innovatív technológiát először a VGF-nél használhatjuk Németországban. Technológiánk ötvözi a maximális rendelkezésre állást, a maximális vonalkapacitást, a rövidebb követési távolságokat, valamint az akár 20%-kal kevesebb energiafogyasztást, a lehető legmagasabb szintű biztonsággal,” - mondta Andre Rodenbeck, a Siemens Mobility vasúti infrastruktúráért felelős vezérigazgatója. „A jövőben a frankfurti metróhálózaton kétpercenként tudnak majd közlekedni a szerelvények.”

 

A projekt pénzügyi támogatása

Ezen mobilitási mérföldkő jelentősége a projekt finanszírozási módjában is megmutatkozik: 2021. december 13-án, hétfőn Tarek Al-Wazir, a hesseni gazdasági, energiaügyi, közlekedési és lakásügyi miniszter, hivatalosan bejelentett egy 95,5 millió eurós támogatást a VGF-nek a projektnek a  szövetségi kormánnyal és Hessen tartománnyal együtt történő társfinanszírozására.

 

 

Mi a „kommunikációs alapú vonatvezérlés”?

Az olyan digitális vonatvezérlő rendszereket, mint például a DTC Frankfurt, az ipar kommunikációs alapú vonatvezérlő (CBTC) rendszerekként ismeri. 2031-ig a frankfurti metrórendszer mind a kilenc vonalát átállítják digitális vonatvezérlésre. Az átalakítás a „B" útvonallal kezdődik (U4 és U5 vonal), beleértve az U5-ös meghosszabbítását az Europaviertelig, amely  jelenlegi tervek szerint 2025-ben kezdi meg működését.

 

A CBTC jelzések és üzenetek komplex rendszereként működik, amely lehetővé teszi a vonatok és a vasúti infrastruktúra közötti folyamatos, valós idejű adatcserét. A vasútvonalon és a vonatokban elhelyezett különböző berendezések teszik lehetővé ezt a rádió alapú, kétirányú adatkommunikációt a vonatok és az infrastruktúra között, amelyek folyamatosan továbbítják az útvonallal kapcsolatos információkat a vonatoknak. A VGF által készített kisfilm szemléltetően mutatja be ezt a komplex rendszert, amely megtekinthető a cég innovációs honlapján: DTC - Innovation VGF (vgf-ffm.de)

 

Mik a digitális vonatvezérlés előnyei?

Az adatátvitel ezen formája lehetővé teszi a hagyományos jelek mellőzését, ami csökkenti a karbantartási költségeket. Ezen túlmenően a VGF a digitális vonatvezérlő rendszer használatával növelheti útvonalainak kapacitását és hatékonyságát, különösen a földalatti szakaszokon.

 

A szolgáltatások bővítése – több vonat és rövidebb követési idők biztosítása, ami elengedhetetlen a mobilitási átálláshoz, beleértve a személygépkocsikról a tömegközlekedésre való általános átállást – a vasúti korszerűsítés központi szempontja.

 

A CBTC rendszerek lehetővé teszik, hogy a vonatok úgynevezett „vándorló térbeli távolságban" közlekedjenek, ami azt jelenti, hogy a vonatok csak a köztük lévő féktávolsággal közlekednek, nem pedig a jelenlegi rögzített blokkszakaszokban. Ezáltal a vonatok rövidebb időközökben tudnak közlekedni, így a VGF akár 25 százalékkal is képes lesz növelni a kapacitását – például az „A" vonalon, ahol az U1, U2, U3 és U8 vonatok járnak – anélkül, hogy új vonalakat kellene építenie vagy bővíteni a jelenlegi hálózatot, ami nem csak költséges vállalkozás, de gyakran vált ki tiltakozásokat is, nem beszélve a jelentős időigényről.

 

A legmodernebb, nagy teljesítményű vonatvezérlési technológia nemcsak több vonat közlekedését teszi lehetővé egy útvonalon, hanem nagyobb pontosságot és megbízhatóságot is eredményez. A rendszer energiahatékonyabb – akár 20 százalékos megtakarítással járó – vezetést tesz lehetővé és magasabb utaskomfortot biztosít a finomabb gyorsítás és fékezés révén. Ugyanakkor ez lassítja a vonatok és a sínek kopását is.

 

Összességében egy CBTC vonatvezérlő rendszer növeli a metrórendszer kapacitását és vonzerejét, ami végső soron a közösségi közlekedés arányának növelését hivatott elérni a városi forgalomban. Ez közvetlenül hozzájárul a város károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez és a tisztább levegő biztosításához.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01