A jövőbiztos energiaellátást kutatja a BME és az MVM
Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá az MVM és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és ezzel egyidejűleg közös kutatási programokat is indítanak. A partnerek a klímasemleges gazdaság feltételeit, valamint a villamosenergia-szektort érintő innovatív műszaki, üzleti, illetve szabályozási megoldásokat vizsgálják a BME Zéró Karbon Központjának részvételével.
Az MVM Zrt. és a Műegyetem közötti stratégiai együttműködési megállapodást Dr. Czepek Gábor, az MVM elnök-vezérigazgatója és Bertalan Zsolt csoportszintű technológiai és innovációs igazgató, Dr. Czigány Tibor, a BME rektora, valamint Kotán Attila, a Műegyetem kancellárja írták alá.
A BME nyolc karán elérhető 25 alap- és 38 mesterképzési szak szinte mindegyike érinti az energetika és az energiagazdálkodás területeit, akár építőipari, informatikai, vagy vegyipari, villamoshálózati vagy gazdasági szempontból. A Műegyetem kutatói a fenntartható épületek jellemzői mellett, az elektromos járművek hajtórendszereinek fejlesztési lehetőségeit és a mesterséges intelligencia energiagazdálkodásban betöltött szerepét is kutatják. Ezt a már most is sokrétű kapcsolódást erősíti az MVM-mel kötött megállapodás, amelyről Dr. Levendovszky János, a BME tudományos és innovációs rektorhelyettese elmondta: „Sok évtizedes együttműködésünk kap új lendületet az együttműködési megállapodás aláírásával, amelynek keretében tudományos alapokra épülő innovációs tevékenységgel támogatjuk az energetikai vállalatot és hallgatóink gyakorlati tapasztalatokkal is bővíthetik tudásukat.”
Az MVM Csoport meghatározó szereplője a magyar energiarendszernek, sikeres és versenyképes tevékenységével fontos szerepet vállal az ország energiastratégiai céljainak megvalósításában. Magyarország negyedik legnagyobb vállalatcsoportjaként, tevékenységével a hazai energetikai értéklánc minden területét lefedi. Az MVM Csoport célja, hogy megfizethető és tiszta energiát biztosítson ügyfelei részére fenntartható, és a 21. század követelményeinek megfelelő módon.
„A vállalatcsoport élen jár az energetikai innovációban, az energetikával kapcsolatos technológiák fejlesztésében, illetve stratégiájának fontos eleme a kutatás-fejlesztés és innováció. A Műegyetem számunkra fontos partner, legyen szó akár K+F tevékenységről, akár szakember képzésről.” – hangsúlyozta Bertalan Zsolt, az MVM csoportszintű technológiai és innovációs igazgatója.
Magyarország egyike annak az öt európai uniós tagállamnak (Franciaország, Dánia, Németország és Svédország mellett), akik nemzeti szinten is törvénybe iktatták, hogy az úgynevezett zöld megállapodás alapján 2050-re nulla nettó szén-dioxid kibocsátást érnek el, azaz karbonsemlegesek lesznek. A most induló négyéves kutatási programot vezető Zéró Karbon Központ arra a felismerésre építve jött létre a Műegyetemen, hogy a karbonsemlegességhez vezető „zöld átmenet” során olyan üzleti és technológiai újítások kapják majd a főszerepet, amelyek nemcsak kutatási és innovációs lehetőségeket kínálnak, de a hazai háttéripar megerősítésével a gazdaságfejlesztés fontos eszközeivé is válhatnak. A környezeti és gazdasági szempontok párhuzamos érvényesítéséhez a műszaki és a társadalomtudományok szoros együttműködésére van szükség. Ennek megfelelő hátteret ad a Műegyetem, ahol mindkét területet oktatják, kutatják. “A ZKK egyfajta platformot biztosít azzal a céllal, hogy hazai tudásbázist építve a leginnovatívabb, jövőbiztos megoldásokat rövidtávon a gyakorlatban is alkalmazni lehessen, mellyel Magyarország a nemzetközi térképre is felkerülhet. Ebben lesz stratégiai partnerünk az MVM” – mondta a Zéró Karbon Központ vezetője, Dr. Kaderják Péter. Az induló kutatások az energiaközösségek, az elosztói rugalmassági piac, az energiatárolás, az intelligens elosztóhálózati fejlesztések, valamint a kiberbiztonság egymással szorosan összefüggő témaköreit ölelik fel. A fenti kutatások megvalósításában alapvető jelentőséggel bír a BME-MVM együttműködési megállapodás.
Kapcsolódó cikkek
- Átlag feletti jövedelemre számíthatnak a BME-n végzettek
- Innovatív megoldásokra kényszerítette a járvány a cégeket
- Ellentmondás az adatokban
- A magyar szülők 60%-a szabályozza, hogy gyermeke milyen videójátékot vásárolhat
- Hazánkban elsőként a Műegyetemen indul űrmérnök és építmény-informatikai képzés
- Hogyan hangolódnak ügyfeleikre a sikeres vállalatok?
- Sztárszakértőkkel rendez interaktív talk show-t az adatvezérelt jövőről az MVM
- Virtuális valóság is segíti a mérnökképzést a Bosch laboratóriumában a Debreceni Egyetemen
- Kutatás: a magyar gyerekek háromnegyede videójátékozik
- Nagyságrendileg többet költünk mobilozásra a pandémia miatt
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.