Továbbfejlesztett motorral várja a versenyszezont a SZEngine hallgatói csapat

forrás: Prím Online, 2022. március 20. 16:18

„A tavalyi motorunk bevált, idén a fő célunk, hogy ezt optimalizáljuk” – fogalmazta meg sommásan a SZEngine aktuális fejlesztéseinek irányát Hajas Balázs konstrukciós vezető a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói csapatának hagyományos design freeze eseményén. A rendezvényen elhangzott, hogy az idei fejlesztések révén túlszárnyalhatják a tavalyi eredményeket, de szó esett a 2023-as motorról is.

A Széchenyi István Egyetemen az Arrabona Racing Team és a SZEnergy Team után a SZEngine hallgatói versenycsapat is megtartotta szokásos design freeze eseményét. Az elnevezés arra utal, hogy járműfejlesztésben ez az a pont a naptárban, ahol befagyasztják a tervezési szakaszt, és ahonnan indul a gyártás és összeépítés folyamata. Mindez egy prezentációval is társul, melynek keretében a szponzorok, a meghívott vendégek és a sajtó munkatársai értesülhetnek arról, milyen újdonságokkal készül a gárda a következő szezonra.

 

A csapattagok a Belső Égésű Motorok Tanszék földszinti fogadótermében gyűltek össze meghallgatni a prezentációkat. (Fotó: Bradics Péter, SZEngine) 

 

A résztvevők a Belső Égésű Motorok Tanszék fogadóhalljában gyűltek össze (soraik között az Óbudai Egyetem frissen alakult Formula Student-csapatának hallgatóival, akik a SZEngine meghívására érkeztek Győrbe), hogy meghallgassák a csapattagok tájékoztatóját.

 

Mielőtt megismertük az újdonságokat, dr. Tóth-Nagy Csaba, a Belsőégésű Motorok Tanszék oktatója mondott köszöntőt. Kifejtette, a kezdetek óta követi az alakulat munkáját, és lenyűgözi az az út, amit azóta bejárt a csapat.

 

Dr. Tóth-Nagy Csaba szerint sokat fejlődött a SZEngine az elmúlt évtizedben.
(Fotó: Horváth Márton) 

 

„Arra jöttem rá, alapvetően két dologban rejlik a sikeretek titka” – csigázta fel közönségét. „Az egyik, hogy olyan lelkesedéssel működtök, amit nagyon kevés helyen látok. A vezetőknek van víziója, amihez jó kapcsolódni. Másrészt kialakítottatok egy olyan rendszert, amiben a tudás továbbörökíthető a következő generációnak. Én ott voltam annak idején az EVO1-nél, amikor a gyártásnál nem lehetett összeépíteni az alkatrészeket, most pedig képesek vagytok akár arra is, hogy megnyerjetek egy versenyt. Szuper, amit csináltok” – szólalt meg a dicséret hangján, szavait a hallgatóknak címezve.

 

Hajas Balázs konstrukciós vezető ezt követően dióhéjban összefoglalta az elmúlt egy évet a SZEngine szempontjából. Elmondta, hogy tavaly jelentős változások történtek a csapat háza táján: alapmotort cseréltek, aminek legfőbb oka, hogy az új konstrukció nagyobb teljesítményre képes elődjénél. Ugyan tartottak tőle, hogy az új technika miképp muzsikál majd élesben, de az eredmények megnyugtatóak voltak: a Formula Student Austria versenyen a top 10-be, a Formula Student East versenyeken pedig már a legjobb öt közé is bejutottak több versenyszámban.

 

Hajdú Balázs elmondta, tavalyhoz hasonlóan idén is a magyar, az osztrák és a német Formula Student-versenyen teszik próbára motorjukat. (Fotó: Horváth Márton) 

 

„A motor jól vizsgázott, a teljesítményre és a megbízhatóságra sem volt panasz, kibírta a futamokat. Éppen ezért hatalmas módosításokat nem terveztünk. Egy-két alkatrészbe nyúltunk bele, valamint optimalizáltuk a rendszer működését. Abban bízunk, hogy ennek köszönhetően felülmúlhatjuk a tavalyi szezon helyezéseit” – értékelt a konstrukciós vezető.

 

A bevezetés után a műszaki részletekről Deák Maximilián adott tájékoztatást. A társ konstrukciós vezető beszámolója szerint optimalizálták a motor több alkatrészét, mint a főtengelyt vagy a hajtórudat. A mintául vett eredeti KTM-alapmotort ugyanis motorkerékpárokhoz tervezték, így gyárilag hosszú élettartamra készítették fel – ezzel szemben a versenysportban jóval kevesebb üzemórát kell bírnia a komponenseknek, ezért nem kell annyira robusztusnak lenniük. Ennek köszönhetően jelentős tömeget tudtak megspórolni.

 

Deák Maximiliánra hárult a feladat, hogy a technikai részleteket megossza a közönséggel. (Fotó: Bradics Péter, SZEngine) 

 

Érdemes kitérni a szívórendszer átalakítására is

„Alapvetően néhány kisebb változtatást eszközöltünk. A nagy szám azonban nem ez, hanem egy új gyártástechnológia bevezetése. Ez teljesen innovatív, mi fogjuk először kipróbálni a Formula Student keretein belül” – jelentette ki Deák Maximilián, majd tovább részletezte. „Az airbox lamináló szerszáma oldható támaszanyagból fog készülni. Erre lamináljuk a karbonrétegeket, aztán egyszerűen kimossuk belőle a támaszanyagot, így egy darabban tudjuk kivenni az alkatrészt” – ecsetelte a csapat társ konstrukciós vezetője.

 

Az eseményen szóba kerültek a SZEngine hosszabb távú tervei is. Kiderült, hogy a 2023-as szezonra egy új forgattyúsházat tervez a csapat, amellyel jelentős, közel 30%-nyi tömeget takaríthatnak meg. Mindezt egy olyan, szintén nem hétköznapi technológiával érik majd el, mint a háromdimenziós fémnyomtatás.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Harmadszor is világcsúcs: a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata nyerte Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét

A kontinens legnevesebb egyetemeit megelőzve ismét az első helyen végzett a győri Széchenyi István Egyetem elektromos járművet fejlesztő hallgatói csapata, a SZEnergy Team Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyén önvezető és elektromos meghajtású városi kisautó kategóriában. Utóbbiban saját világcsúcsát másodszor megdöntve szerezte meg az első helyet.

2024. május 25. 16:17

10 éves a Craft Conference: Budapestre érkezik a Google, a Spotify és az OpenAI is

Ami a technológiai innovációnak a CES, az a szoftverfejlesztésnek a Craft – idén ünnepli tizedik születésnapját Közép-Európa legnagyobb IT szakmai konferenciája, amely évről évre többezer szakembert szólít Budapestre. A kétnapos Craft Conference igazi sztárparádéval várja az érdeklődőket május végén a Vasúttörténeti Park látványos díszletei között: érkeznek a Google, a Tesla, a Spotify, a Microsoft, az OpenAI és az Ebay szakértői, de a keynote előadók között szerepel majd a világ egyik legolvasottabb tech hírlevelét író Orosz Gergely is. A szakmai fesztiválon kiderül, hogyan lehet MI-eszközökkel vagy digitális csapattagokkal növelni a produktivitást, hogy tényleg a jövő sikerszakmája lesz-e az AI Engineer és hogy miért „ült le” kicsit az IT-piaci az utóbbi hónapokban.

2024. május 25. 12:30

Szintet léphet a mikrohálózatok fejlesztése, megérkezett BESS

Költséghatékony energiabeszerzés és -tárolás egyetlen megoldásban – ezt kínálja BESS, a Schneider Electric legújabb fejlesztése. A különleges berendezés újabb lökést adhat a mikrohálózatok kialakításának és támogatja az energiabiztonság megteremtését. 

2024. május 25. 10:43

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

Minden második magyar internetező volt már áldozata kibertámadásnak

2024. május 22. 14:37

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17