Európában is kiemelkedő a hazai e-kereskedelem bővülése 2021-ben
Magyarország e-kereskedelmi piacának forgalma bővült a legnagyobb mértékben Észtország után Európában. A növekedés mintegy 29%-ot tett ki és ezzel a hazai piac meghaladta a 1200 milliárd forintos szintet. – derült ki a Future Trade Budapest konferencián.
A magyar e-kereskedelem fejlődése kiemelkedő Európában
Jesse Weltevreden amszterdami e-commerce kutató európai kitekintéséből kiderült, hogy hazánkban igen dinamikusan fejlődik a digitális kereskedelem. Jelenleg az online vásárlók penetrációja 74% körül van, ezzel az öreg kontinens középmezőnyébe tartozunk, olyan piacokat megelőzve, mint Lengyelország, Horvátország, Spanyolország, Görögország vagy éppen a szomszédos Ausztria. Lakosságarányosan Hollandiában, Dániában, Norvégiában és Svédországban vásárolnak a legtöbben online. A szakértő felhívta a figyelmet, hogy a pandémia alatt tapasztalható jelentős e-kereskedelmi forgalombővülés nem állt meg 2021-ben sem, amikor 520 milliárd EUR-ra nőtt a piac 450 milliárd EUR-ról, 2022-re pedig további 52 milliárd EUR-s bővülést várnak. A tavalyi évben tovább folytatódott a könyv, digitális játékok, film és szórakozás szektor növekedése, szintén jelentős sikereket ért el az otthonnal és kerttel kapcsolatos termékek piaca, ugyanakkor az nagy meglepetés, hogy a korábban kevésbé jelentős ruházat és cipőkereskedelem felzárkózott az éllovasok mellé. A globális e-kereskedelem forgalmának 67%-a ma a top 100 nemzetközi e-piactereken zajlik, olyan oldalakon, mint például az Aliexpress, a Wish vagy az eBay és az Amazon.
A hazai e-kereskedelem részesedése az export piacból 4%-os
A magyar online piaci szereplők nem igen lépik át az országhatárokat, holott a bővülés egyik záloga a nemzetközi kereskedelemben rejlik - hívta fel a figyelmet az esemény fő támogatója, a DHL Express Magyarország részéről Mészáros Ádám ügyvezető igazgató. Magyarország általánosságban exportorientált országnak tekinthető Európában, hiszen exporttevékenysége 79,5%-os jóval meghaladva az uniós átlagnak számító 47%-os arányt, ezzel a kontinens élmezőnyébe tartozik Szlovákia, Belgium, Hollandia és Szlovénia társaságában. A külföldre irányuló kereskedelemet ugyanakkor a gyártószektorok uralják hazánkban, melyek közül kiemelkedik a gépjármű-piac. A kiskereskedelmi szereplők körében elhanyagolható a külföldi értékesítés aránya, Madar Norbert, a GKI Digital szakértője szerint árulkodó szám az, hogy a hazánkban működő több, mint 3000 e-kereskedelemi cég közül csupán 284-nek volt legalább 9%-os külföldről származó bevétele és csupán 109 vállalkozás könyvelhetett el 10 millió forintnál több forgalmat a határon túlról. Ezzel az export alig 4%-át adják az e-kereskedők Magyarországon.
Több, mint 1200 Mrd forintot költöttek a magyarok az online térben
A Future Trade Budapest konferencián az előadók és a résztvevők is egyetértettek abban, hogy mind a hazai piacon, mind a nemzetközi porondon óriási lehetőségek várják az e-kereskedőket. Ma Magyarországon 37 ezer weboldalon lehet valamilyen terméket vagy szolgáltatást vásárolni, és körülbelül 15 ezer webshop működik. A tavalyi évben 1203 milliárd forint volt az e-piac bruttó forgalma, amely a teljes kereskedelmen belül (13 732 Mrd) 10,4%-os részesedést jelent. 2021-ban aktívan 3,7 millió magyar fogyasztó vásárolt online, mintegy 18,6 alkalommal, egész évre vetítve bruttó 324 ezer forint értékben. Tulajdonképpen az online vásárlások darabszáma 20%-kal nőtt a kiugró 2020-as évhez képest – tudhatták meg a résztvevők Madar Norbert előadásából. Hazánkban a legnagyobb forgalmat bonyolító webáruházak az Emag, az Alza.hu és a Media Markt voltak, a magyar tulajdonú vállalkozások közül az Euronics a legsikeresebb online kereskedő, amely a hetedik helyen áll a forgalmi rangsorban. A magyar gyökerekkel rendelkező szereplők e-commerce toplistáján az Euronicsot az Aqua, az iPON és a Libri-Bookline követi. A tavalyi év legfontosabb trendjei közé sorolható, a csomagautomata-boom, melynek keretében 380 darabról 1300 darabra nőtt a különböző csomagautomaták száma az országban. Szintén fontos változás, hogy jelentősen visszaszorult a készpénzes forgalom az e-kereskedelemben, mára csupán 26,4%-ot tesz ki a futárnál vagy bolti átvételnél történő nem elektronikus fizetés a teljes forgalmon belül. Azonban még mindig érezhető egy minimális bizalmatlanság az online fizetések kapcsán, ezt mutatja, hogy az utánvét még mindig igen népszerű a fogyasztók körében, az összes vásárlás 63%-át még mindig utólag fizetik ki.
Kapcsolódó cikkek
- 5,4 billió dollárt is elérhetik idén a globális e-kereskedelemből származó bevételek
- E-kereskedelmi Konferencia Visegrádon
- Ilyen lesz az e-kereskedelem jövője
- A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora
- Glami.hu: nem várható visszaesés az online divatkereskedelemben
- Az szja-visszatérítés látványosan fékezte a hazai e-kereskedelem lassulását
- A FedEx Express újabb európai piacokon vezeti be nemzetközi e-kereskedelmi szolgáltatását
- Közel 70 millió vásárlás pörgette tavaly az online kiskereskedelmet
- Liferay Digital Talks: digitalizáció az online élelmiszer-kereskedelemben
- Minden webshop képes lehet az aznapi házhozszállításra
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél
Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.