Ha én befektető lennék a Szilikon völgyben

Vén Márton Vén Márton, 2001. február 13. 08:49
Ha én befektető lennék a Szilikon völgyben, mostanában nagyon meggondolnám, hogy e-commerce vállalkozásba fektessem-e a pénzem.
Az árfolyamok ugyan rendkívül alacsonyak, alig tizedük csúcsértékeiknek, de az elmúlt évi visszarendeződési időszak ellenére a kockázat még mindig túl magas. Nem tudni, hányan maradnak a piacon, s a dotcom típusú (csak interneten működő) cégfelépítéssel szemben a befektetői szakma bizalmatlanabb, mint ha alaszkai jégkocka gyártást kellene finanszíroznia.

A befektetésektől való elfordulás azonban csak a kockázati és pénzügyi befektetőkre jellemző. A szakmai befektetők, vagyis az egyes iparágak bricks and mortar vállalatóriásai most kezdenek igazán mozgolódni a cégfelvásárlások területén. A dotcom cégek sorozatos csődje számukra a legjobbkor jött. Elérkezett a piacra lépés ideje, az e-tailerek bevezették az internetes vásárlást az emberek tudatába, most kell elindulni, bevetni a szakmai múltra, offline ismertségre építő marketinget, és máris elcsábíthatók a vásárlók. De az ügyfelek tömeges akvizícióját fel is gyorsíthatják, hiszen olcsón bevásárolhatnak a dotcom kereskedőkből, és átvehetik azok termék-, és ügyféladatbázisait, online piacismeretét és piaci ismertségét, na persze át kell vállalni azok adósságait is, amelyek akár több tízmillió dollárt is jelenthetnek.

Ha megvásárolták a kiszemelt céget, akkor jöhet a tisztogatás, leépítés, új vezetőség kinevezése, új üzleti modell, új stratégia. A célok közt már nem szerepel a tőzsdei bevezetés, még csak az hiányozna, hogy az anyavállalat részvényeit is a mélybe rántsa internetes részlege. A piaci részesedés eszeveszett növelése is kikerült a stratégiai célok közül, abból nem lehet kifizetni a tartozásokat.

Úgy tűnik, az internetes cégek erőfeszítéseikben, céljaikban, eredményeik mérésében egyre inkább hasonlítanak a hagyományos vállalkozásokhoz. Egy német internetes cég vezetője mondta, "Finally the client has to pay the show." (Végül az ügyfélnek kell megfizetni a show-t). Tehát IPO ide, piacrészesedés oda, a befektetők millióiból nem él meg egyik vállalkozás sem.

Éppen ezért bármilyen területről legyen is szó, az ügyfelek elégedettsége az egyetlen kulcs az internetes vállalkozások sikeréhez. Bár ez a rohanó informatikai piacon nem mindig sikerül, mégis ez kell hogy legyen az online üzleti stratégia legfontosabb pontja.

Kulcsszavak: store wizard e-commerce

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59