A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük
Míg a fiatalok körében a termékek közül a ruházat, szolgáltatásokban pedig a különböző előfizetések voltak a legkelendőbbek online vásárlás során, addig az idősebb korosztályban az egészséghez kapcsolódó termékek, illetve szolgáltatások közül a szállásfoglalás volt a legnépszerűbb az elmúlt egy évben – derült ki a Reacty Digital 2022. évi e-kereskedelmi felméréséből. Bár jönnek fel a csomagautomaták, a futárszolgálat verhetetlen, a szállítási díj mértéke pedig nálunk még mindig fontosabb, mint a kiszállítás gyorsasága.
A nők ruhát vesznek a neten, a férfiak mosógépet
A felnőtt magyarok összességében a ruházat, sportruházat (37%) kategória termékeit vásárolták legtöbben az interneten keresztül az elmúlt egy évben, de az egészséghez kapcsolódó termékek (32%), például gyógyszerek, táplálékkiegészítők, vagy épp covid tesztek iránt is megugrott az online kereslet. Harmadik legnépszerűbb kategóriaként a háztartási kis- és nagygépek (31%) jelentek meg, ez a kategória a férfiak körében az élen végzett. A nők és a shoppingolás összetartozó fogalmak, igaz ez az online ruha és cipő vásárlásra is, a nők a termékek közül ezeket vásárolják leggyakrabban a neten.
Ami a szolgáltatásokat illeti, a 18-79 éves magyarok leginkább szállást foglalnak (25%) online, de a szolgáltatásokra való előfizetés (23%), valamint a biztosítás (18%) is népszerű. A 18-29 éves korosztály előszeretettel vásárol közösségi közlekedésre jegyet/bérletet is az interneten keresztül.
Csomagot elsősorban futárral, lehetőleg minél olcsóbban
Az online vásárlók háromnegyede (74%) választja általában a futárszolgálattal való kiszállítást egy-egy rendelés esetén. Az utóbbi időben egyre több helyen megjelenő csomagautomatákra a 30-44 évesek a leginkább nyitottak, kétötödük (39%) szokta ezt (is) választani, míg összességében csak tízből három online vásárló (30%) tesz így.
Érdekes, hogy míg egy felmérés szerint* világszinten és Európában is fontosabb lett a szállítás gyorsasága, mint az ára, addig az online vásárló magyarok 77 százaléka jelezte, hogy szállítási módok közötti választás esetén a szállítási díj fontos számára, míg csak 42 százalék azt, hogy a kiszállítási idő hossza. Ugyanakkor az általában futáros vagy postai kiszállítást választók bő kétötöde (44%) akkor is ragaszkodna a kiszállításhoz, ha az nem ingyenes. További 31 százalékuk viszont csak akkor választaná, ha nincs annál olcsóbb megoldás, vagy más módon nem átvehető a rendelt termék.
Leváltja a közösségi média az ár-összehasonlító oldalakat?
Egyre erősödik a hazai online vásárlói réteg: tízből hat (59%) online vásárló legalább három éve vásárol az interneten keresztül. A vásárlók 63 százaléka – többek között – ár-összehasonlító oldalakról tájékozódik egy-egy online rendelés előtt, a 18-29 évesek azonban lényegesen kevésbé élnek ezzel a lehetőséggel, mint a 60 év felettiek (36% vs. 74%). A fiatalok körében nagy jelentősége van előzetes tájékozódás szempontjából a közösségi oldalaknak, közel felük (48%) szerez ezeken keresztül (is) információt.
Venni vagy nem venni?
Az online vásárlók negyedével (25%) fordult elő az elmúlt egy évben, hogy megrendeltek valamilyen terméket, később azonban elálltak a vásárlástól. Ennek elsődleges indoka, hogy nem szállították ki időben a terméket (25%), míg minden ötödik (19%) elállási joggal élő egyszerűen meggondolta magát időközben. A vásárlástól elállók kilencede (11%) több helyről is megrendelte a terméket és csak a legkorábban megérkezőt vette át, ami azt jelenti, hogy a tavalyi 8 százalékhoz képest tovább emelkedett az elállási joggal visszaélők aránya, ez a trend pedig komoly fejtörést okoz az e-kereskedelmi szereplőknek.
Hódít a készpénzmentesség, de szeretjük megnézni a terméket fizetés előtt
Az online vásárlók közel fele (47%) inkább a készpénzmentes megoldásokat preferálja, mikor fizetésre kerül sor, ötödük (22%) hajlik inkább a készpénz felé, míg tízből hárman (31%) nem rendelkeznek preferenciával, változó, hogy milyen fizetési módot választanak. Akik rendszeresen választanak készpénzes fizetést (is), azok leginkább szeretnék átvenni, megnézni a terméket még mielőtt fizetnének érte (46%), vagy egyszerűen csak készpénz áll rendelkezésükre (24%) erre a célra. A készpénzzel szívesen fizetők ötöde (19%) azzal indokolja a döntését, hogy nem szeretné megadni az adatait a webáruháznak, holott online fizetés esetén legtöbbször a bank, vagy fizetési közvetítő dolgozza fel a tranzakciót, a webáruház számára nem láthatóak a bankkártyaadatok. Fontos lehet tehát ennek hangsúlyozása a webáruházak részéről a készpénzmentes fizetési módok további elterjedése érdekében.
_____________
* Statista: Influence of delivery speed and free/discounted shipping on purchase decision in selected countries/regions worldwide in 2021; https://www.statista.com/statistics/1271199/delivery-speed-shipping-cost-influence-purchase/ (letöltés dátuma: 2022.06.16.)
Kapcsolódó cikkek
- A GLAMI divatkereső tovább terjeszkedik Európában
- 2021: a meglepetések éve lett az e-kiskereskedelemben
- Glami.hu: nem várható visszaesés az online divatkereskedelemben
- Glami.hu: Magyarországon a divatcikkek ötödét webáruházak értékesítik
- Az e-kereskedelem piacának nyitott kérdéseire és kihívásaira válaszol a DHL Supply Chain
- Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók?
- Glami.hu: személyre szabott tartalom nélkül labdába sem rúghatnak az e-kereskedelemi vállalkozások
- A távol-keleti vásárlások megadóztatása új távlatokat nyithat a magyar e-kereskedelem számára
- 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem
- Szlovák példa mutatja, fel fog robbanni a magyar e-kereskedelem
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.