Késleltetve jelenik meg az infláció az e-kereskedelemben
Az erős piaci verseny a legtöbb esetben késlelteti az online kereskedelemben értékesített termékek áremelkedését, állapította meg az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál annak kapcsán, hogy az oldalon közel 90 termékkategória legkeresettebb termékeinek éves árváltozását vizsgálta, több mint 3.000 termékre kiterjedően.
A legkeresettebb e-kereskedelmi termékek szinte minden kategóriájában a hivatalos fogyasztói árindex alatti árváltozás zajlott le az előző év júliusához képest. (Az infláció magas szintjében fontos szerepet játszó élelmiszerek kevésbé jelennek meg az online kiskereskedelemben.) A sporteszközök körében tapasztalt 14 százalékos átlagos éves áremelkedés gyakorlatilag megegyezik a KSH által júliusra kimutatott 13,7 százalékos inflációval. A legkeresettebb háztartási gépek átlagos drágulása 11,1 százalékos volt, ami szinte megegyezik a népszerű barkácsgépek 11 százalékos áremelkedésével. A napi fogyasztási cikkek esetében 10,2 százalékos, míg a műszaki és számítástechnikai eszközök körében mindössze 1,1 százalékos volt az árak átlagos növekedése.
Egyes termékek esetében árcsökkenés is bekövetkezett: a legnépszerűbb fejhallgató készülékek 3 százalékkal, az okosórák 4 százalékkal, a televíziók 5 százalékkal, a mobiltelefonok 8 százalékkal kerültek most kevesebbe, mint egy évvel ezelőtt. A webkamerák esetében is 8 százalékos áresés következett be, ez utóbbiak esetében az is fontos szerepet játszik, hogy a covid-időszakban sokáig hiány volt ezekből az eszközökből, ami akkor komoly áremelkedést generált.
„Csak a devizaárfolyam gyengülése miatt a kereskedőknek egy adott, importált árucikkért mintegy 15 százalékkal többet kell forintban kifizetnie most, mint egy évvel korábban. Emellett a beszerzési árak euróban is növekedtek. Mindez azonban a javarészt importból származó műszaki és háztartási cikkek jelentős részének árában jelenleg csak részben jelenik meg, mivel a kereskedők a különösen az online piactereken tapasztalható éles árverseny miatt sok esetben inkább az árrést csökkentették, részben arra is számítva, hogy az árfolyam ilyen mértékű kilengése csak időleges lesz – magyarázza Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. – Az euró árfolyama azonban a jelek szerint hosszabb távon sem fog visszatérni a korábbi szintekre, így az új beszerzési árakhoz való igazodás miatt az érintett termékek széles köre valószínűleg már az ősz kezdetétől tovább drágul majd.”
A szokásosnál óvatosabb leárazások várhatók karácsonyig
A kisebb mozgástér miatt az online áruházak várhatóan kevesebb és kisebb mértékű leárazásokkal élnek majd, mint a korábbi években. Mindez azt is eredményezheti, hogy az elmúlt években egyre népszerűbbé vált Black Friday, illetve a karácsonyt megelőző hetek időszakaiban is a korábbinál szolidabb akciózásra lehet majd számítani a kereskedők részéről.
Kapcsolódó cikkek
- A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük
- Glami.hu: nem várható visszaesés az online divatkereskedelemben
- Az szja-visszatérítés látványosan fékezte a hazai e-kereskedelem lassulását
- Liferay Digital Talks: digitalizáció az online élelmiszer-kereskedelemben
- Minden webshop képes lehet az aznapi házhozszállításra
- Glami.hu: jelentős értékesítési csatornává nőtte ki magát a livestream vásárlás
- Az e-kereskedelmi cégek is megérezték az ukrajnai háború kitörését
- Glami.hu: Magyarországon a divatcikkek ötödét webáruházak értékesítik
- Az e-kereskedelem piacának nyitott kérdéseire és kihívásaira válaszol a DHL Supply Chain
- Nő az online vásárlás iránti bizalom
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.