Évi 25 ezer forintnyi áramot is spórolhat nekünk egy modern hűtő
A rezsiváltozásra vonatkozó bejelentést követően megugrott az előnyösebb energiabesorolású háztartási nagygépek forgalma a MediaMarktnál. Ennek következtében a műszaki áruház friss reprezentatív kutatásban mérte fel a vásárlói preferenciák hirtelen változását, így például előkerült egy olyan – a potenciális vásárlók bő egyharmadát adó – vásárlói réteg, akik már konkrétan a vásárlás pillanatában kiszámolják a várható fogyasztást, kifejezetten a rezsiemelkedés miatt. Az áruházlánc szakértői most összegyűjtötték az energiahatékonyabb nagygépekkel elérhető megtakarítás lehetőségeit, valamint ismertetik a legújabb, energiahatékonyságot növelő technológiákat.
Az anyagi teher elvben csak a nagyfogyasztókat érinti a megemelkedett rezsiköltségek bevezetésével, de az az átlagcsalád is könnyen a nagyfogyasztók közé kerülhet, ahol korszerűtlenek az olyan gépek, mint a hűtő, a fagyasztó, a mosógép, vagy a mosogatógép. Az energia-tudatosság már az új rezsiszabályok, és kiemelten az áramárak emelésének bejelentését követően is alaposan megváltozott – legalábbis ezt állapította meg a MediaMarkt megbízásából a Pulzus kutatócég.
A kutatásban megkérdezettek legnagyobb arányban (77%-ban), az energiafogyasztást veszik figyelembe szempontként egy nagygép vásárlásánál, legalábbis azok körében, akik most terveznek nagygép-beruházást. Ez a szempont gyakorlatilag fontosabbá vált számukra, mint az ár, amely így már csak a másodlagos szempont (71%-kal), megelőzve a funkciókat és a méretet – érdekes, hogy az olyan tényezők, mint a márka vagy a szín kevésbé fontos szemponttá vált a vásárlásnál.
Ezt a fajta energia-tudatosságot a műszaki kereskedő tapasztalatai is tükrözik: „A bejelentés hatására egyértelműen megugrott az előnyösebb besorolású nagygépek, és kiemelten a hűtőszekrények, valamint fagyasztó készülékek forgalma, ennek oka, hogy sokan a 10+ éves készülékeiket kezdték el lecserélni alacsonyabb fogyasztásúakra.” – mondta el Gremsperger Barbara, a MediaMarkt háztartási nagygép kategória menedzsere. „Gyártói modelltől függően, egy 20 éves, 2 méter magas kombinált hűtőszekrény esetében akár az egyharmada is lehet egy új készülék fogyasztása, ami éves szinten több mint 25.000 forint* spórolást is jelenthet készülékenként egy háztartásban. Ebből következik, hogy a jobb energiaosztályos, ezáltal egyben valamivel jelentősebb anyagi befektetést igénylő készülékek iránt nőtt meg leginkább a kereslet” – tette hozzá a szakember.
A kutatásból az is kiderült, hogy az emberek még ma is kevéssé tájékozottak a 2021-ben megváltozott energiahatékonysági jelölések kapcsán, holott a háztartási nagygépek vásárlását nagyban befolyásolják a fogyasztási értékek – a megkérdezett, nagygép-beruházást tervezők közel 80%-a inkább, vagy teljes mértékben ez alapján dönt.
A rezsiárak nyomán megjelentek a számolós vásárlók
Arra a kérdésre ugyanis, hogy vásárlás előtt kiszámolja-e valaki a várható energiafogyasztást, kiderült, hogy meglepően sokan teszik ezt meg –az összes megkérdezett több mint harmada (33%), kifejezetten a megváltozott rezsiárak okán. Azok aránya, akik eddig is minden esetben kiszámolták, mindössze 9 százalék – ez a biztos vásárlók (azaz a most beruházást tervezők) közel ötödére igaz, ők vélhetően eddig is tudatosabbak voltak.
„Szinte a semmiből előbukkant egy olyan, meglehetősen széles – a potenciális vásárlók bő egyharmadát adó – vásárlói réteg, aki a rezsiemelkedés kapcsán kezdett el sokkal jobban odafigyelni a háztartási nagygépek energiafogyasztási mutatóira.” – mondta el Suhajda Bettina, a MediaMarkt fenntarthatósági specialistája. „Mindezért fontosnak tartottuk, hogy az áruházi szaktanácsadás mellett, a BetterWay fenntarthatósági kezdeményezésünk alatt egy tematikus aloldalon adjunk iránymutatást vásárlóinknak. Ezen a felületen segítünk értelmezni az energiacímkéket, egy háztartásra vonatkozóan egy gyűjtésben megtalálhatják a kategóriájukban legjobb besorolású gépeket, valamint hétköznapi tippekkel is segítjük őket a takarékosságban.” – zárta gondolatait Suhajda Bettina.
A kutatás eredményei szerint az energiafogyasztást és árat követően, a funkciók számítanak a harmadik legfontosabb szempontnak az összes megkérdezett esetében. A MediaMarkt szakértői most összegyűjtötték, hogy melyek a legújabb, energiahatékonyságot is növelő technológiai innovációk az egyes nagygépeknél.
Az említett kutatást a MediaMarkt tavaly is elvégezte, ami szerint némileg azért javult a helyzet: 2021-ben válaszadók közel felének (46 százalék) egyszerűen nem volt ismerete arról, hogy 2021 tavaszától egyszerűbb, átláthatóbb lett a háztartási nagygépek energiahatékonyságát mutató címke-rendszer, ez az arány az idei megkérdezettek körében már csak 27%. A biztos tájékozottak aránya is nőtt, 12%-ról 24%-ra, a biztos bizonytalanok aránya viszont viszonylag magas, a tavalyi 42%-hoz képest idén a válaszadók közel felének (49%) mindössze csak rémlik valami. Pedig érdemes tudnia minden tudatos vásárlónak, hogy 2021. márciusától megszűntek a legtöbb kategóriában a nehezen átlátható és összehasonlítható A+, A++, A+++ besorolások, hiszen ezek a jelölések már nem voltak alkalmasak a termékek valós fogyasztási különbségének a megállapítására. Fontos kiemelni, hogy a készülékek nem lettek rosszabbak, hanem a szabályozás lett szigorúbb, amellyel az a cél, hogy minél jobb minőségű gépeket állítsanak elő a gyártók.
Kapcsolódó cikkek
- A MoodUP hűtőszekrény színváltós ajtópanelekkel dobja fel a felhasználói élményt
- Villanyfűtés gáz helyett? – Gondosan megtervezve jó megoldás lehet
- Gázpara: egyre többen érdeklődnek a klímák fűtési funkcióiról
- Titkos fegyver a rezsicsökkentésben: a LED izzó
- Kulcsszerepe lehet az okostechnológiának a tanulásban
- Szakértőkkel fogott össze a MediaMarkt a digitális biztonság érdekében
- Egyszemélyes háztartások – így csökkentsd otthon az ökológiai lábnyomod
- Közel minden tizedik magyar indul útnak e-rollerrel
- Újrahasznosítják a vonatok fékezésekor keletkezett energiát Lengyelországban
- Az LG ismét elnyerte az ENERGY STAR év partnere díjat
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új mobil visszaváltó automaták mutatkoztak be hazai rendezvényeken
Áprilisban két helyszínen is bemutatkozott hazánkban egy új, mobil visszaváltó automata: a 40. jubileumi Telekom Vivicittán és a Hungexpon megrendezett CONSTRUMA 2025 kiállításon. A jövőben ezek az automaták fesztiválokon, tömegrendezvényeken és sporteseményeken segítik majd a PET palackok, fémdobozok és üvegek visszaváltását.