Innováció mentén szakad ketté a hazai vállalati szektor
Az RnD Strategy Kft. közösen a Kantar – Hoffman nemzetközi piackutató céggel az elmúlt 20 év legátfogóbb innovációs kutatását végezte el 2022 júliusában. A kutatás a soft kvóta régióra és fő nemzetgazdasági ágazatokra vonatkozva zajlott; ezek a mezőgazdaság, az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatás.
A kutatás célja az volt, hogy felmérje az 50 – 250 fő közötti cégek jelenlegi és korábbi gazdasági helyzetét, megismerje és megértse innovációs szokásait és gyakorlatát.
A piackutatás egyértelműen megmutatta, hogy bár a cégvezetők világosan látják, hogy azok a cégek, akik folyamatosan foglalkoznak megújulással és innovációval, képesek bevonzani az új, tehetséges munkaerőt, motiválni és megtartani meglévő szakembereiket, csökkenteni a fluktuációt, gyorsabbá és költséghatékonyabbá tenni reakcióidejüket a piaci változásokkal szemben, és ezáltal meg tudják alapozni pénzügyi stabilitásukat és növelni tudják hatékonyságukat – vagyis az innováció segítségével hatalmas piaci előnyhöz juttathatnák vállalkozásukat –, mégsem tesznek semmit a folyamatos megújulás érdekében.
Minden induló vállalkozás innovációval kezdődik. Mindenki, aki céget alapít, azt gondolja valamit jobban fog tudni, mint a versenytársai. Ám a kezdeti megújulási szándék nem feltétlen marad fenn az évek múlásával és akkor a vállalkozásoknak szembe kell nézniük a munkaerő fluktuációjával és motiválatlanságának problémakörével. Ez indikálja a megfelelő szakértelem hiányát, ami viszont előbb-utóbb a szolgáltatások vagy termékek színvonalának romlásához, és ezáltal a pénzügyi stabilitás elvesztéséhez vezet.
A gazdasági helyzet tekintetében a válaszadók pozitívan vélekedtek a vállalatuk elmúlt egy évéről, ezzel ellentétben a jelenlegi évet tekintve több mint egy harmaduk érezte úgy, hogy rosszabb helyzetben van. A következő másfél évről pedig kifejezetten pesszimistán nyilatkoztak a vállalatvezetők, a válaszadók több mint fele inkább negatív projekciót vetít előre vállalata életében.
A vállalkozások szubjektív önreflexiójára és versenytársi helyzetére vonatkozó kérdésekből kiderült, hogy a vállalati vezetők számára a sikeresség legfontosabb fokmérője – a cég pénzügyi mutatói után közvetlenül – a vállalaton belül zajló fejlesztések és innovációk megléte (60%). Ugyanakkor alig 51% foglalkozik folyamatosan a megújulással, alkalmazott innovációval.
A korábban megvalósult innovációs projekteket megvizsgálva kiderült, hogy a vállalatok többségében technológiai jellegű innovációkat végeztek, melyeket 36%-a saját forrásból, 7%-a pályázati forrásból, 42%-a pedig vegyes forrásból finanszírozott.
Az elakadt vagy befejezetlen innovációs folyamatok vizsgálatakor az derült ki, hogy az elakadás okának elsődlegesen a forráshiányt nevezték meg a válaszadók (77%), de emellett kiemelt tényező volt a szükséges szakértelem hiánya (42%), illetve harmadik helyen a munkavállalói motiválás probléma köre végzett (28%).
Az RnD Strategy és a Kantar – Hoffman piackutatásából világosan látható, hogy bár a vállalatok sikerességüket még mindig leginkább pénzügyi mutatókkal mérik, de ennek egyre fontosabb részévé válik az innováció is.
„Azok a cégek, akik eredményesen működnek az innovációra soha nem egyedi projektként tekintenek, hanem szemléletmódként építik be a vállalat életébe, és folyamatosan gyakorolják azt. Esetükben az eredményorientált működés egyet jelenet az innovációs szemléletmóddal, ami minden esetben a vállalkozás pénzügyi mutatóinak javítására irányul. Vagyis kijelenthető, hogy a pénzügyi mutatók már önmagukban nem jelentenek kizárólagos siker tényezőt, továbbá, hogy az innováció mentén szakad ketté a hazai vállalati szektor.” – nyilatkozta Dobos Vivien, az RnD Strategy Kft. ügyvezetője
Az RnD Strategy Kft. 2022-ben kibővítette management boardját és fókuszt váltott, az oktatási szféra mellett nyitott a kis-és középvállalkozások irányába, célul kitűzve, hogy intézményesítse az innovációt a szektorban. Támogatva ezzel a vállalkozásokat, hogy az egyre gyorsabban változó makró- és mikró ökonómiai környezetben is stabil piaci- és pénzügyi helyzetüket megtalálva működhessenek.
A kutatásról és az „intézményesített” innovációról bővebb információ az RnD Strategy weboldalán található: https://sciencer.me/
Kapcsolódó cikkek
- Tajvani eszközökkel innoválják a magyar energiaipart
- Rendszerváltozások: az átláthatatlan vállalati informatika az innovációt is megöli
- Agrár- és egészséginnovációk mutatkoztak be Budapesten
- K&H: lényegesen kevesebbet szánnak a cégek innovációra
- K&H: Az orosz-ukrán konfliktus egyelőre kevésbé befolyásolja a céges innovációt
- Világhírű Cloud és Big Data szakértő Magyarországon
- Elindult az LG nemzetközi innovációs versenye, várják a jelentkezőket
- Gyorsabb és hatékonyabb információcsere a közlekedésben résztvevők között
- Nagy szükség van a női vállalkozókra az egészségügyi innovációban
- Jöhetnek a merész ötletek – indul a Go Green
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.