Nem lesz elég karácsonyi ajándék?
Rémisztő tendencia figyelhető meg a tengerentúli szállítmányozásban: az előző évekhez képest 2022 őszén a kereskedők érzékelhetően kisebb volumenű árurendelésekkel készülnek fel a karácsonyi időszakra. Mihály Attila, a Trans-Sped légi, tengeri és vasúti szállítmányozási osztályvezetője a megfelelő időben történő ajándékvásárlásra hívja fel a figyelmet.
A mindennapokban érzékelhető globális nehézségek nemcsak a magánszemélyekre, hanem szinte minden iparág résztvevőire jelentős hatással vannak. Olyan gazdasági hatások, mint az infláció, egekbe szökő rezsiköltségek, üzemanyaghiány, munkaerőhiány, orosz-ukrán konfliktus és a koronavírus-járvány megnehezítik az üzleti élet, különösképpen a szállítmányozási iparág szereplőinek feladatát.
A szállítmányozásnak – legyen szó közúti, légi vagy tengeri szállításról – már több mint 2 éve komoly akadályokat kell legyőznie. 2020 márciusában, a koronavírus-járvány kezdetekor kikötőket zártak le, a szállítási árak többszörösükre emelkedtek és a megbetegedések miatt humánerőforrás-hiány lépett fel világszerte. Akár 35-40 napos szállítási csúszások is érzékelhetőek voltak, ez pedig számos nagyvállalat termelésében is fennakadásokat okozott. Az azóta eltelt időszakban voltak könnyebb és nehezebb időszakok, de általánosságban elmondható, hogy a 2020 tavasza előtti „normális” állapot eddig nem, és az előrejelzések alapján már nem is lesz tapasztalható.
Milyen változás tapasztalható a tengeri szállítmányozásban?
„Szerencsére pozitív fejleményeket is látunk. A szállítási árak normalizálódnak, a járvány csúcsidőszakában tapasztalt több mint 20.000 dolláros konténerárak helyett ma már akár konténerenként 10.000 dolláros ajánlatokat is kaphatunk. A hajózási menetrendekben is vannak még késések, de ezek is javuló tendenciát mutatnak. A legnagyobb nehézség jelenleg a teherszállító hajók kikötőbe történő érkezése után tapasztalható. A megemelkedett üzemanyagárak és munkaerőhiány miatt akár 2-3 hétig is várakoznak a fedélzeten az áruk a lepakolásra, azt követően pedig a vasúti összeköttetésben meglévő nehézségek miatt az elszállításra. Emiatt teljesen bizonytalan, hogy a megrendelt áruk pontosan mikor érkeznek meg a vevőkhöz” – mondta Mihály Attila.
Sőt a rendelés pontos költsége sem határozható meg az elején, hiszen ha a megengedettnél több ideig várakoztatják a hajókat a lepakolásra, komoly kikötői és tárolási díjakat számolnak fel, amelyeket a helyzetet befolyásolni képtelen vevőkre hárítják át. Ez pedig még akkor sem kerülhető ki, ha a magasabb árú szolgáltatásokat választjuk!
És ahogyan a bevezetőben is olvasható, az egyik legjelentősebb változás – amely még sosem volt tapasztalható – a rendelések volumenére vonatkozik. Eddig az őszi időszakban a rendelések mennyisége megnőtt, hiszen a kereskedők a novemberi Black Friday és az utána következő karácsony időszakára készültek. Most ez nem így van! A rendelési mennyiségek inkább csökkennek, mint nőnek, ez pedig komoly problémákat okozhat a kereskedelemben. Áruhiány, kevés választék, magas fogyasztói árak. Szóval ha azt látjuk, hogy már októberben karácsonyi termékekkel vannak tele a polcok, az azért van, mert lehetőséget adnak a vásárlóknak az időben történő vásárlásra – ezt pedig mindenkinek érdemes kihasználnia!
Mit lehet annak érdekében tenni, hogy legyen ajándék a fa alatt?
A válasz egyszerű: időben el kell kezdeni vásárolni! Mihály Attila szerint amennyiben október közepéig megrendeljük a kiszemelt ajándékokat, jó eséllyel megkapjuk az ünnepekig a rendelést. A hangsúly az esélyen van, hisz a mai világ kiszámíthatatlan, és ameddig nincs birtokunkban a termék, addig nincs garancia sem az időben, sem a hibátlan állapotban történő megérkezésre.
Kapcsolódó cikkek
- Elindítja első, két vidéki várost összekötő gyűjtőjáratát a Dachser Magyarországon
- Tehermentesíti raktári dolgozóit a Dachser
- A K&H ismét díjazta a Trans-Sped munkáját!
- A Dachser üzembe helyezi első hidrogén üzemanyagcellás tehergépkocsiját
- Nagyot nőtt a Dachser a délkelet-európai régióban
- A DHL hozta el hazánkba is a száguldó cirkuszt
- Budapestre érkezik a Dachser új selyemútja
- Folyamatos fejlődés útján a Trans-Sped
- Milliárdos adóbevételtől eshet el az államháztartás – súlyos a gépjárművezető-hiány
- Győrben nyitott új logisztikai központot a Raben
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.