Az eSIM hozhatja el a tech cégek mobilpiacra lépését
Március óta mindhárom magyar szolgáltató lakossági kínálatában elérhető a virtuális SIM kártya. Az eSIM előnyei között a szolgáltatók jellemzően kiemelik a kisebb környezetterhelést a kevesebb keletkező műanyaghulladék miatt, a kényelmesebb mobilhasználatot és a kisebb eszközök – például okosórák – számára is biztosítható közvetlen mobilinternet-hozzáférést. Az eSIM bevezetést ünneplő sajtóközlemények azonban jellemzően nem hangoztatják a technológia egy másik jelentős erősségét, az egyszerű szolgáltatóváltás lehetőségét.
„Egy eSIM-et használó ügyfél számára az új mobilszolgáltató választása kis túlzással egy kattintással megvalósítható lehet, hosszú távon pedig kérdéses, hogy szükség lesz-e egyáltalán a fizikai ügyfélszolgálat felkeresésére a folyamat során.” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.
Az eSIM-et használó ügyfelek aránya jelenleg még alacsony, azonban a folyamatos készülékcserékkel egyre több felhasználó számára lesz elérhető a technológia. Kérdés, hogy ez meg fog-e jelenni (és ha igen, mikor) a szolgáltatók oldalán is esetlegesen megnövekedő ügyfélmozgási adatokban? Az Egyesült Királyságban 2024-re 20%-osra becsülték az eSIM képességgel rendelkező okostelefonok arányát, amely azt jelentheti, hogy világszinten 2025-re potenciálisan már 2,4 milliárd készülékben használhatnak virtuális SIM kártyát.
A nagy tech cégek már jelenleg is megkerülhetetlenek
A nagy tech cégek, elsősorban az Apple és a Google komoly szereppel bírnak a mobil ökoszisztéma szolgáltatásban (eszközök, operációs rendszerek és online szolgáltatások biztosítása), emellett erős közvetlen kiskereskedelmi szintű ügyfélkapcsolattal is rendelkeznek. Ezt kihasználva tudnák piaci szerepüket tovább erősíteni mobil előfizetések közvetlen kiskereskedelmi értékesítésével, ahogy erre az Ofcom februári tanulmánya is rámutatott (Ofcom’s future approach to mobile markets – A discussion paper).
A mobil szolgáltatások kiskereskedelmébe való belépés több módon is elképzelhető az Ofcom szerint: kínálhatnak közvetlenül mobil szolgáltatásokat a saját márkájuk alatt, virtuális szolgáltatóként (MVNO), illetve operációs rendszerük szolgálhat kiskereskedelmi platformként a szolgáltatóváltáshoz, ahol az okostelefon tulajdonosa egy gombnyomással kiválaszthatná a szolgáltatóját is.
Google Fi: végállomás vagy első lépés?
Működő példa már van: a Google az USA-ban lépett piacra virtuális szolgáltatóként a Google Fi előfizetési szolgáltatással, amellyel az eSIM képes készülékek tulajdonosai a technológiában rejlő előnyöket kihasználva mindig a legjobb lefedettséggel bíró szolgáltató hálózatára tudnak csatlakozni, kvázi belföldi roamingot megvalósítva. Innen már csak egy lépés az okostelefonok menürendszerén keresztüli szolgáltatóváltás.
„Nem nehéz elképzelni, hogy a böngészők alapbeállítást kérő felugró ablak mintájára egyszer csak olyan üzenetet látunk okostelefonunk menüjében, amely szerint telefonálási és internetezési szokásainkat figyelembe véve, havonta bizonyos összeget meg tudnánk takarítani egy másik szolgáltató csomagjára váltva.” – tette hozzá Bakos Márton, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior specialistája.
A szakértő szerint, ha tovább is mennek a nagy tech cégek ezen az úton, a magyar piac várhatóan nem lenne az elsők között, ahol ezt a szolgáltatást bevezetik. Néhány piaci sajátosság miatt ugyanis hazánkban nehezebben elképzelhető az egykattintásos szolgáltatóváltás: ezen ellen dolgozik például a csomagolt vezetékes és mobil szolgáltatások magas aránya és nehezebb kiválthatóságuk is. Meglepő módon más országokban ez nem annyira magától értetődő, az Egyesült Királyságban például még csak most kezdenek jobban elterjedni a konvergens szolgáltatási ajánlatok.
Kapcsolódó cikkek
- Eljött a mobil korszak: ezek a legfontosabb mobilalkalmazás-tesztelési trendek
- Egyre jobban megéri párhuzamosan több csatornán kommunikálni az ügyfelekkel
- A jövő egészségügye: kik azok a figitális betegek?
- Zero Trust – avagy az intézményesített bizalmatlanság gyakorlata?
- Már most itt vannak az okos városok, de mi vár még ránk?
- Nem vette elég komolyan a GDPR-t, ezért rekordbírságot kapott az Instagram
- Rendszerváltozások: az átláthatatlan vállalati informatika az innovációt is megöli
- A Deloitte ismét vezető minősítést kapott a felhőalapú IT-szolgáltatások terén
- Digitális média trendek 2022: Elegendő a streaming videó a modern korban?
- Már nem elérhetetlen megoldás az IoT a KKV szektornak sem
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Már több mint 600 iskola használja az egyik leginnovatívabb magyar matekoktatási platformot
A 2024/2025-ös tanévtől a mateking teljesen ingyenessé tette a tanórai használatot az általános és középiskolákban dolgozó matematikatanárok számára. Eddig a hazai iskolák közel hetede csatlakozott, és csaknem 6000 tanár kapott már hozzáférést az oktató platformhoz, amely a hagyományos tantermi tanítást kiegészítve nyújt izgalmas, innovatív oktatási megoldásokat.
Az ABB az elektrifikációra és automatizálásra összpontosít a márka újrapozicionálásával
Az ABB bemutatja új márkapozicionálását: “We help industries outrun – leaner and cleaner” („Segítünk az iparágaknak, hogy túlszárnyalják korábbi eredményeiket – gazdaságosabban és tisztábban működve”), ezzel megerősítve a vállalat fejlődésének következő fázisát, mint az elektrifikáció és automatizálás vezetője a sikeres átalakulási időszak után. Az új szlogen azt fejezi ki, amiről az ABB ismert szeretne lenni ügyfelei körében.
Az AI segítségével teszi hatékonyabbá az energetikai rendszerek felügyeletét a Ganz
Új, mesterséges intelligencia alapú szakértői megoldást fejlesztett ki a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. A Ganz Intelligent Solutions Expert System a villamosenergia-ipari eszközök, különösen teljesítmény transzformátorok, motorok és generátorok állapotfelméréséhez, diagnosztikájához és karbantartás ütemezéséhez nyújt digitális megoldást.