Az online vásárlásra inkább a fiatalok szavaznak, a környezettudatosság kortól független
A házhozszállítás népszerűsége töretlen, de csomagautomatát is sokan választanak, elsősorban a rugalmassága miatt – derült ki a Reacty Digital és az Olcsobbat.hu közös felméréséből. A 18-79 éves magyarok valamivel környezettudatosabbnak érzik az online vásárlást, ugyanakkor preferencia szempontjából a többség továbbra is a személyes formákat részesíti előnyben. Az elektronikus számlák iránt nagy a kereslet, a csomagolást igyekszünk újrahasznosítani, egyesek pedig akár többet is fizetnének a környezettudatos termékért vagy szállításért. A környezettudatossági törekvéseket jelezni is érdemes, a potenciális vásárlók értékelik, ha egy webáruház ezt valamilyen formában megteszi.
Az elmúlt egy évben online rendelők többsége (56%) is a személyes, bolti vásárlást részesíti előnyben. Nagy eltérés van azonban ebben az egyes korcsoportok között: míg a 60-79 évesek háromnegyede (75%) szíve szerint inkább személyesen venné meg a termékeket, addig a 18-29 éves korosztályban már a másik irányba billen a mérleg, tízből hatan (62%) az online vásárlást preferálják.
Kényelmes és népszerű a házhozszállítás, de a csomagautomata is egyedi előnyökkel jár
Tízből nyolcan (82%) választották a futáros házhozszállítást az elmúlt egy évben internetes rendelés során, az online vásárlók kétharmadánál (66%) ez volt a leggyakoribb szállítási mód a vizsgált időszakban. Bár a házhozszállítás népszerűségét semmi nem tudja felülmúlni, az utóbbi években jól látszik a csomagautomaták népszerűségének növekedése, míg az üzletben, telephelyen, irodában történő személyes átvétel aránya némiképp visszaesett ez idő alatt. A csomagautomatát választók négyötöde (79%) azért dönt emellett az átvételi mód mellett, mert így nem kell az üzletek nyitvatartásához igazodnia, vagy a futárt várnia, ehelyett rugalmasan, a saját időbeosztása alapján veheti át a rendelt terméket. Szintén erős érv az automatát használók körében, hogy ez a szállítási mód olcsóbb (59%), mint egyes más alternatívák. Tízből hárman egyszerűen kedvelik az automatás átvételi módot (29%), míg az ezt választók ötöde (21%) esetén szempont, hogy környezetbarát megoldásnak véli a módszert. Akik az elmúlt egy év során elzárkóztak az automata használatától, azok elsősorban azzal indokolták, hogy van más átvételi mód, amit jobban preferálnak (40%), illetve a lakóhelyük környékén, vagy napi rutinjuk során nem elérhető ilyen opció (35%). Jó hír lehet a szolgáltatók számára, hogy csupán az elzárkózók szűk tizede (9%) jelezte, hogy nem bízik a csomagautomatákban és ezért nem választja őket.
Környezettudatossági megítélés
Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy az online rendelést tartja környezettudatosabbnak a személyes vásárlással szemben, illetve a férfiakra is jellemzőbb ez a hozzáállás, mint a nőkre. Összeségében a 18-79 éves magyarok harmada (31%) hajlik inkább az online irányába ebből a szempontból, negyedük (26%) inkább a személyes vásárlást tartja környezettudatos megközelítésnek, míg tízből négyen (43%) nem tudnak igazán dönteni, egyformán vélekednek a kettőről. Erős összefüggés van a megítélés és a preferencia között, akik környezettudatosabbnak tartják az online vásárlást, azok preferálják is az offline-al szemben és ez fordítva is igaz, akik az online megoldást kedvelik jobban, azok azt tartják környezettudatosabbnak is.
A csomagolás utóélete
Az online vásárlók igyekeznek odafigyelni a rendelt termékek csomagolására, tízből hatan (63%) amit lehet, azt szelektív hulladékgyűjtőben helyeznek el, átlag feletti arányban tesznek így a 60 év felettiek, illetve a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők. Harmaduk jelezte, hogy a csomagolást újra felhasználja csomagolási (33%), vagy egyéb célra (29%).
Vásárlás és környezetvédelem
A 18-79 évesek hetedével (15%) fordult már elő, hogy azért nem rendelt meg valamit online, mert az ellentmondott volna környezetvédelmi törekvéseinek. Tízből négyen (39%) úgy vélték, hogy túl messziről érkezne a termék, harmaduk (33%) nem talált elegendő mennyiségű információt, a termékről, tízből hárman (29%) pedig a gyártó/szállító céget nem ítélték kellően környezettudatosnak. A vásárlást elutasítók negyede (24%) magát a kinézett terméket nem találta kellően környezetbarátnak annak besorolása alapján.
Az online rendelők háromnegyede (76%) inkább, vagy minden alkalommal elektronikus számlát választana vásárlásai mellé, amennyiben szabadon dönthet ebben a kérdésben. Minél magasabb iskolai végzettsége van valakinek, annál inkább preferálja az online számlát és fordítva, minél alacsonyabb a végzettség, annál inkább a papír alapúra szavaz (de még a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők is inkább az online felé hajlanak összességében).
Környezetvédelemmel kapcsolatos attitűdök
A felmérés rákérdezett bizonyos környezetvédelemhez kapcsolódó attitűdökre is. A 18-79 évesek bő fele (55%) választ általában Magyarországon termelt élelmiszert a külföldről behozottal szemben, ha erre lehetősége van. A felnőtt magyarok közel fele (48%) saját bevallása szerint igyekszik jobb minőségű terméket vásárolni (még akkor is, ha az drágább), hogy ritkábban kelljen cserélnie. 46 százalék véli magáról, hogy igyekszik az élet minden területén környezettudatos megoldásokat választani, amennyiben erre lehetősége van, 25 százalék pedig hajlandó lenne akár többet is fizetni egy termékért, ha biztosan tudja, hogy azt környezetbarát módon állítják elő.
Az online vásárlók háromnegyede (74%) igyekszik elkerülni, hogy az interneten keresztül rendelt terméket vissza kelljen küldeni, bár ez nem csak környezetvédelmi okokra vezethető vissza, anyagi vonzata és időbeli ráfordítása is lehet egy-egy ilyen visszaküldésnek, amit ezáltal el tudnak kerülni. Az online rendelők közül tízből hárman (31%) lennének hajlandóak hosszabb időt várni a szállításra, ha biztosan tudják, hogy az környezetbarát módon történik (pl. ételszállítás esetén autó helyett kerékpárral), míg tízből ketten (20%) akár többet is fizetnének a szállításért, ha az környezettudatos. A felsőfokú végzettséggel rendelkezők az átlagnál hajlandóbbak a hosszabb várakozásra, míg többet fizetni inkább a 18-29 évesek hajlandóak környezetvédelmi elveik miatt.
A környezettudatosság hatása a webáruház vonzerejére és a vásárlási döntésre
Minden második (54%) online vásárló számára vonzóbb az a webáruház, amely egyértelműen jelzi, hogy környezettudatosan szállít vagy olyan csomagolást használ. Közel ennyi (51%) vásárló számára magát a vásárlási döntést is megkönnyítené, ha egyfajta környezettudatossági index jelenne meg a webáruháznál, vagy az adott termék mellett. A kereskedők számára tehát mindenképp fontos lehet átgondolni, milyen módon tudnának környezettudatosabb módszereket választani, illetve ilyen jellegű törekvéseiket egyértelműen és jól láthatóan megjeleníteni a weboldalukon.
Röviden a felmérés hátteréről: a Reacty Digital 2022. november 10-22. között végezte 1000 fős kutatását a VeVa online kutatási közösségben. Az eredmények kor, nem, iskolai végzettség, illetve a lakóhely régiója szerint reprezentatívak a 18-79 éves magyar lakosságra.
Kapcsolódó cikkek
- Az e-kereskedelmi cégek is megszenvedik a válságot
- Új világ jön a vásárlásban: nem lesznek már olyan árakciók, mint régen
- Black Friday 2022: a megélhetési válság ellenére is növekedhet a magyarok költekezési kedve
- Az infláció lehet a legmeghatározóbb befolyással a hazai e-kereskedelemre
- A közép-kelet európai régióban a vásárlások 15 százaléka zajlik az online térben
- Késleltetve jelenik meg az infláció az e-kereskedelemben
- A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük
- 2021: a meglepetések éve lett az e-kiskereskedelemben
- Glami.hu: nem várható visszaesés az online divatkereskedelemben
- Az szja-visszatérítés látványosan fékezte a hazai e-kereskedelem lassulását
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél
Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.