Lendületben a családi vállalkozások
A családi vállalkozások a Covid-19-világjárványt követően talpra álltak: globális szinten 71%-uk realizált növekedést az értékesítésben, 43%-uk pedig kétszámjegyű gyarapodásról számolt be az előző pénzügyi évben. 77% a következő két év eredményeit illetően is bizakodó. Mivel azonban a makrogazdasági kihívások világszerte hatással vannak a szervezetekre, a családi kézben lévő cégek nagyrészt a fő üzleti tevékenységükre, a költségek fedezésére és a túlélésre összpontosítanak 2023-ban, állapítja meg a PwC globális felmérése, amely 82 ország több mint 2000 érintettjének bevonásával készült.
Az ESG-stratégia versenyelőny, ennek ellenére nem jellemző a megléte
A PwC felmérése szerint az előző pénzügyi évben kétszámjegyű növekedést elért családi vállalkozások közel háromnegyede (73%) szilárd családi értékrenddel és vállalati célokkal rendelkezik. Továbbá a sikeresen működő vállalatoknál jellemző a munkavállalói ösztönzők használata (53%), valamint az erős digitális képességek megléte (47%).
A kutatás arra is rámutat, hogy az összehangolt ESG-stratégia (Environmental, Social and Governance) alkalmazása is korrelál a vállalatok sikerességével: az e téren fejlett vállalkozások 50%-a kétszámjegyű növekedést ért el az előző pénzügyi évben, míg az ESG-stratégiával nem rendelkező családi vállalkozások esetében 42% könyvelhetett el hasonló eredményt. Emellett az ESG területen aktív családi vállalkozásokban az ügyfelek is jobban megbíznak, mint azokban, amelyek erre a területre nem fókuszálnak (62% szemben 49%-kal). Ugyanakkor a felmérésből látszik, hogy a családi vállalkozások 67%-a egyelőre alig vagy egyáltalán nem foglalkozik az ESG-vel. Magyarországra vonatkozó pontos adatok egyelőre nem állnak rendelkezésre, de vélhetően hasonló vagy még magasabb ez az arány.
A fejlett digitális képességek támogatják a hatékonyabb vállalatirányítást
Közel 10%-kal nőtt azon erős digitális képességekkel rendelkező családi vállalkozások száma, amelyek az elmúlt évben kétszámjegyű növekedést tapasztaltak. Ugyanakkor csak kétötödük (42%) érzi úgy, hogy digitális készségeik valóban kiemelkedőek – a terület fejlesztését prioritásként kezelő családi vállalkozások aránya 2021 óta csökkent. A következő két évben a digitális képességeket 52%-uk sorolja az öt legfontosabb prioritás közé.
„Miközben a piaci nyomás és az emelkedő költségek miatt a családi vállalkozások számára világszerte a túlélés a legfontosabb prioritás, azt látjuk, hogy azok a családi cégek, amelyek a digitális átalakulásra összpontosítanak, lépéselőnyre tesznek szert. Ugyanakkor érthető, hogy most a szervezetek életében a megfelelő vállalatirányítás, a hatékonyság növelése az elsődleges cél annak érdekében, hogy megőrizzék versenyképességüket. Az ESG terjedését vagy például a zöld befektetéseket az egyre szigorodó globális és uniós szabályozás mellett a piaci igények, illetve a forrásszerzés mozdíthatják előre a jövőben” – hangsúlyozza Polacsek Csaba, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának cégtársa.
A rövid távú célok háttérbe szorítják a termékfejlesztést és a tehetséggondozást is
Polacsek Csaba szerint mivel a makrogazdasági kihívások világszerte hatással vannak a szervezetekre, a családi vállalkozások nagyrészt a fő üzleti tevékenységükre, a költségek fedezésére és a túlélésre összpontosítanak, ami 2023-ban még jelentősebbé vált, mint kulcsfontosságú prioritás. Szemben például a digitális képességek fejlesztésével vagy az új termékek és szolgáltatások bevezetésével. A családi vállalkozások mindössze egyharmada (36%) nyilatkozott úgy, hogy a tehetségek vonzására és megtartására összpontosít – annak ellenére, hogy tisztában vannak azzal, hogy a munkavállalók bizalma döntő fontosságú az üzleti siker szempontjából.
__________________
A PwC 11. globális felmérése a családi vállalkozásokról: A globális piaci felmérés a családi vállalkozások legfőbb döntéshozói körében készült 2022. október 20. és 2023. január 22. között 82 országban, 2043, átlagosan 25 perces interjú lefolytatásával. Ebből 110 beszélgetés zajlott a közép- és kelet-európai régióban, köztük Magyarországon.
Kapcsolódó cikkek
- Átadták Az Év Leginspirálóbb Vezetője Díjat
- Új igazgató a PwC Magyarországnál
- Ma már minden negyedik vállalatnak kárt okoz a kiberbűnözés
- A Microsoft lett Magyarország legvonzóbb technológiai vállalata
- Ötödik éve a Magyar Telekom a legvonzóbb munkahely a telekommunikációs szektorban
- Jelentősen nőnek a klímavédelmi beruházások Közép- és Kelet-Európában
- Új turizmusiparági szakértő a PwC Magyarországnál
- Új cégtársak a PwC Magyarország vezetői között
- A játékipar és a VR hajtja a szórakoztató- és médiaipar fejlődését
- Nehezebb lesz trükközni a jövőben a Black Friday akciókkal
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.