Komoly áresés várható a klímapiacon
10-15 százalék közötti árcsökkenés kezd realizálódni a klímapiacon Magyarországon, az így kialakuló új árszint pedig kedvező esetben akár egész évben is kitarthat majd. Tóma János, a Gree légkondicionálók kereskedelmi igazgatója elmondta, a forint erősödése, a konténerdíjak visszaesése, az infláció, egyes kormányzati támogatások megszűnése és ezáltal a kereslet szűkülése együttesen vezetett oda, hogy februárban elkezdtek lefelé korrigálni a légkondicionálók árai. A szakember példaként említette, hogy a legnépszerűbb magyarországi klímamodell közel 50 ezer forinttal kerül kevesebbe, mint tavaly év végén.
2022 második felében 20 százalék körüli áremelkedés volt tapasztalható a teljes klímapiacon, de a drágulás nemcsak hogy megállt az év elején, de már egy markáns csökkenés is érzékelhető. A legnagyobb árösszehasonlító portálokon februárban már elkezdtek hajlani a grafikonok, és az előrejelzések szerint ez a tendencia az elkövetkező hónapokban is folytatódhat.
Tóma János, a Gree klímák kereskedelmi igazgatója arról beszélt, a klímapiacon zajló erőteljes árkorrekciónak összetett okai vannak.
„Az árak változásában erőteljes szerepet játszik a forint dollárhoz viszonyított árfolyama. Ha hároméves távlatban nézzük, akkor 300 forintról indultunk, most 350 környékén állunk, de tavaly volt egy nagyon erős kiugrás, amikor a 440-es szintet is elértük. Az import termékek esetében értelemszerűen mindenkinek ehhez kellett igazítania az árakat, de most, hogy erősödött a magyar fizetőeszköz, ez visszafelé is érvényes” – magyarázta a szakember.
Olcsóbbak a konténerek, alacsonyabb a kereslet
A Gree légkondicionálók kereskedelmi igazgatója szerint az árakat jelentősen befolyásoló tényező a szállítás is. Elmondta, hogy a piac számos nehézséggel szembesült az elmúlt három évben: a növekvő szállítási díjak kedvezőtlenné tették a Kínából származó áruk behozatalát; a kereslet csökkenése és a Covid-korlátozások problémákat okoztak a stabil termelési kör és a kereskedelem terén egyaránt. Most, hogy Kína 2022 végén ismét megnyitotta kapuit, az ellátási láncok kezdenek újra felépülni, de továbbra is hiány van a munkaerőből és a vásárlók megrendeléseiből. Mindezek a tengeri fuvardíjak csökkenéséhez vezettek egészen a Covid előtti időkben látott szintekig. Mint mondta, a koronavírus-járványt követően 10 és 16 ezer dollár között mozogtak a konténerdíjak, de jelen pillanatban már csak 4 ezer dollár körül vannak. Ez szintén nem mondható olcsónak, de a covid előtti állapotot tükrözi.
„Mivel a konténerekben mindig ugyanannyi eszköz fér, egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora díjat kell szétosztani közöttük. A pandémia idején csak ez a faktor 20-30 százalékos emelkedést indukált, amit most részben maga mögött hagyhat a piac” – jelezte.
Tóma János beszélt arról is, hogy a kormányzati otthonfelújítási támogatás hatalmas löketet adott a klímás szegmensnek, de a kedvezmény megszűnésével érezhetően visszaestek a beruházások is. Ezt fokozza az infláció is, hiszen a magasabb megélhetési költségek miatt energetikai korszerűsítésre kevesebb pénze marad az embereknek.
Mindezek miatt 2023 első negyedévében a kereslet csökkent, visszaállt a támogatás előtti szintre, és ez szintén előrevetítette az árak esését is.
Több tízezer forintos visszaesésről van szó
„Bő egy hónappal ezelőtt a kisebb klímagyártók és forgalmazók kezdték el faragni az árakat, de áprilisban már a piacvezető Gree légkondicináló is közel 15 százalékos árcsökkentést jelentett be. Ennek okán a Magyarországon legtöbbet eladott klímamodell, a Gree Comfort X széria listaára mintegy 50 ezer forintot esett vissza a tavalyi év végéhez viszonyítva. A mostani ár a tavaly szeptemberi állapotot tükrözi újra” – mutatott rá.
A Gree klímák kereskedelmi igazgatója elmondta, a jelenlegi tudás szerint tartósan alacsonyabban maradhatnak az árak és akár egész évben ki is tarthatnak. Ez a forgatókönyv viszont borulhat abban az esetben, ha a forintárfolyam elszáll, a szállítási díjak emelkedni kezdenek, vagy bejön egy olyan támogatási forma, ami meglöki a keresletet.
„Rendkívüli esemény nélkül viszont berendezkedhet a lakosság arra, hogy olcsóbban juthat hozzá klímákhoz 2023-ban” – zárta gondolatait Tóma János.
Kapcsolódó cikkek
- A mesterséges intelligencia vajon átírja a klímatörténelmet is?
- Már a hálószobában is jelen lehet a mesterséges intelligencia
- Így választhatjuk ki a számunkra tökéletes klímát
- Így kerülhetjük el, hogy problémát okozzon a légkondink
- A TCL legújabb termékei új szintre emelelik az otthoni szórakozás élményét
- Tavaszi megújulás és friss levegő
- Nemek harca: hány fok legyen az irodában?
- Légkondiháború az irodákban
- Egyszerű megoldás az ideális klimatizált környezetért
- Az LG új légtisztítót és légkondicionálót mutat be a CES-en
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.