Tarol a mesterséges intelligencia: a fogyasztók 73%-a megbízik a létrehozott tartalomban
A fogyasztók többsége (51%) ismeri a generatív mesterséges intelligencia legújabb trendjeit és már ki is próbált ilyen eszközöket – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb, ’Creative and generative AI’ című kutatásából.
Tanácsok terén mindent visz az AI
A generatív AI-t gyakran használók leginkább a chatbotokkal, a játékokkal és a keresési célú alkalmazásokkal elégedettek, azonban nemcsak ezeken a területeken, hanem a személyes, mindennapi tevékenységek esetében is gyakran használják a mesterséges intelligenciát. Sőt, a válaszadók több mint fele (53%) bízik abban, hogy a generatív AI segíti a pénzügyi tervezésben.
Az AI-rajongók azonban az élet egyéb területére is segítségül hívnák az AI-t. Világszerte a fogyasztók 67%-a úgy látja, hogy hasznos lenne, ha a generatív mesterséges intelligencia orvosi diagnózisokat állítana fel, illetve orvosi tanácsokat is kaphatnának tőle. Továbbá a válaszadók 63%-a jegyezte meg, hogy izgalmas lehetőségnek tartja, hogy a generatív mesterséges intelligencia támogatásával pontosabb és hatékonyabb gyógyszerkutatásra kerülhet sor.
Emellett a fogyasztók kétharmada (66%) hajlandó tanácsot kérni a generatív mesterséges intelligenciától a személyes kapcsolatok vagy az élet- és karriertervek terén. Leginkább a népességrobbanás idején született korosztály (70%) használná fel erre a célra.
Az etikai aggályok csekély mértékűek
Hamar belopta magát az emberek bizalmába a mesterséges intelligencia. Legalábbis ez látszik a válaszok alapján, amelyek szerint a fogyasztók közel felét (49%) továbbra sem aggasztja az a lehetőség, hogy a generatív mesterséges intelligenciát álhírek létrehozására használják, sőt, a válaszadók mindössze 34%-a aggódik az adathalász-támadások miatt. A fogyasztók tudatossága szintén alacsony a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatos etikai aggályok terén: csak 33%-uk aggódik a szerzői jogi kérdések miatt és még kevesebben (27%) tartanak attól, hogy a generatív mesterséges intelligencia algoritmusait a versenytársak termékterveinek vagy termékeik összetételének másolására használják fel.
„A generatív mesterséges intelligencia ismertsége a fogyasztók körében világszerte figyelemre méltó, az elterjedés mértéke jelentős. Ugyanakkor a technológia működése és a hozzá kapcsolódó kockázatok terén rendkívül alacsony a tájékozottság” – nyilatkozta Niraj Parihar, a Capgemini Insights & Data Globális Üzletág vezérigazgatója és a cégcsoport igazgatótanácsának tagja. „A generatív mesterséges intelligencia önmagában nem „intelligens”, az intelligencia az emberi szakértőktől származik. A siker kulcsa az emberek által köréjük épített biztosíték, amelyek garantálják a kimenet minőségét."
A fogyasztók 70%-a kér tanácsot új termékek és szolgáltatások beszerzésekor
Az AI használatára való igény egyre csak fokozódni látszik. A fogyasztók csaknem fele (43%) szeretné, ha a szervezetek a generatív mesterséges intelligenciát alkalmaznák az ügyfélkapcsolatok kezelése során. Sőt, a fogyasztók 70%-ának már most is a generatív mesterséges intelligencián alapuló eszközök a legfontosabbak az új termékekhez és szolgáltatásokhoz kapcsolódó ajánlások keresése során. A fogyasztók többsége (64%) nyitott arra, hogy ilyen tanácsok alapján vásároljon. A korcsoportok között nincs jelentős eltérés: a fogyasztók 67%-a várakozással tekint a generatív mesterséges intelligencia azon képességére, hogy személyre szabott divat- és lakberendezési tanácsokat nyújtson.
AI Futures Lab – az AI üzleti szintre emelése
Az AI már nemcsak a hétköznapok, de az üzleti élet szerves részét is képezi. A Capgemini ezért hozta létre az AI Futures Labot, amely egy mesterséges intelligenciára szakosodott szakértőkből álló, elkötelezett csapat, akik a technológia fejlődésének nyomon követésére, valamint a generatív mesterséges intelligencia legjelentősebb felhasználási eseteinek kutatására és alkalmazására összpontosítanak. Az AI Futures Lab személyre szabott megoldásokat dolgoz ki az ügyfelek számára, lehetővé téve számukra, hogy megbízható, biztonságos és etikus keretek között kiaknázzák a generatív mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket és konkrét üzleti hatást érjenek el általa.
Módszertan
A Capgemini Kutatóintézet 10 000, 18 év feletti fogyasztó körében végzett kvantitatív felmérést 13 országban az Egyesült Államok, Európa és az ázsiai-csendes-óceáni térség területén: az Egyesült Királyságban, az USA-ban, Ausztráliában, Kanadában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Japánban, Hollandiában, Norvégiában, Szingapúrban, Spanyolországban és Svédországban. A generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatos fogyasztói megítélés társadalmi és keresési adatokon alapuló elemzését két időszakban végezték: 2022 áprilisától 2023 márciusáig a keresési adatokon alapuló elemzést, 2022 októberétől 2023 áprilisáig pedig a társadalmi elemzést.
Adatgyűjtő eszközöket, köztük a Google Keyword Planner adatait, a Talkwalkert és másodelemzéshez meglévő dokumentumokat használtak fel. Az adatforrásokat, például a közösségi média platformokat és fórumokat több nyelven vizsgálták, nevezetesen angolul, olaszul, japánul, franciául, spanyolul, németül, hollandul, portugálul és svédül, több országot lefedve, köztük Ausztráliát, Kanadát, Franciaországot, Németországot, Olaszországot, Japánt, Hollandiát, Norvégiát, Szingapúrt, Spanyolországot, Svédországot, az Egyesült Királyságot és az Egyesült Államokat.
Kapcsolódó cikkek
- Mesterséges Intelligencia forradalmasíthatja az energiaitalok világát
- A fiatalok 40%-a szerint segítené a munkáját a mesterséges intelligencia
- Az Oracle generatív AI szolgáltatásokat szállít üzleti felhasználók számára
- Szintet lép az AI és a gépi tanulás
- Az AI hozza el az igazi szerelmet az egyedülállóknak?
- A mesterséges intelligencia demokratizálja a marketinget
- Többé nem akadály a nyelvtudás, az AI megkönnyíti az e-kereskedelmi exportot
- Valóban elveszi a mesterséges intelligencia a magyarországi munkavállalók munkáját?
- A GLAMI új AI-technológiát alkalmaz a divatwebáruházak termékkínálatának katalogizálására
- Felelősségteljes mesterséges intelligencia fejlesztés – jó úton járunk?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Irodai és költséghatékony perifériákkal újít a Sandberg
A változatos számítástechnikai- és mobiltartozékairól ismert Sandberg bemutatta új, modern igényeknek megfelelő irodai egerét, valamint Saver sorozatú, jack csatlakozós headseteit. Ezekkel a termékekkel a Sandberg a modern irodák számára kínál költséghatékony megoldásokat a márkától megszokott minőséggel és 5 év garanciával.
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Nagy az igény a jogi, orvosi, pénzügyi vagy műszaki előképzettséggel rendelkező informatikusokra
A digitalizáció a pénzügyektől az oktatáson át az agráriumig, a kiskereskedelemig és az egészségügyig valamennyi iparágat átalakítja, ezért a munkáltatók előnyben részesítik azokat a junior informatikusokat, akik valamilyen, az IT-n kívüli szakmai előképzettséggel, illetve különböző iparágakban szerzett projekt-tapasztalatokkal – és esetleg menedzseri készségekkel és jó kommunikációs képességekkel – is rendelkeznek.