A járműadatok az európai digitális gazdaság motorjává válhatnak

forrás: Prím Online, 2023. október 18. 16:20

Az új uniós jogszabály a hálózatba kapcsolt járművekből származó adatok hasznosítását célozza, ami a járműtulajdonosok javát szolgálja a közúti biztonság növelése és a fenntartható digitális innováció lehetővé tétele érdekében. A 2023. október 17-én megrendezett 11. Allianz Motor Day rendezvényen az uniós adatmegosztási jogszabály volt a fő téma. A szakértők az ismaningi Allianz Technológiai Központban (AZT) vitatták meg az új szabályozást. 

 

Az értelmesen felhasznált járműadatok biztonságosabbá, tisztábbá és intelligensebbé teszik a közlekedési rendszert

 

Az Allianz értékelése egyértelmű volt: „Üdvözöljük az uniós adatmegosztási jogszabályt” – mondta Klaus-Peter Röhler, az Allianz Csoport igazgatósági tagja. „Az új jogszabály az innováció és a verseny mellett áll – ez egy európai kezdeményezés, amelynek célja az európai digitális gazdaság megerősítése. Az új uniós szabályozás egy meggyőző elvet követ: »Az én eszközöm, az én adataim« – és mi támogatjuk ezt az elképzelést”. Az új jogszabály szerint a hálózatba kapcsolt autó felhasználói a jövőben kérhetik majd a gyártótól, hogy a járműben gyűjtött adatokat továbbítsák harmadik félnek. Az „adatokhoz való könnyebb hozzáférés” keretében az uniós adatmegosztási jogszabály még azt is előírja, hogy az adatokat valós időben kell rendelkezésre bocsátani. 

 

Röhler szerint ez valódi innovációkhoz vezethet: „Vonzó ajánlatokon keresztül akarjuk meggyőzni gépjármű-biztosítási ügyfeleinket, hogy osszák meg velünk az adataikat. Az uniós adatmegosztási jogszabály egyéb vállalkozásoknak és startupoknak is lehetőséget adna arra, hogy találékonyak legyenek. A járművek milliónyi élő kamera- és helyzetadatának felhasználásával megoldható lenne a parkolóhely-keresés problémája a nagyvárosok zsúfolt zónáiban. Ez nemcsak az autósok számára lenne előnyös, de jelentős mennyiségű energiát is megtakarítana, továbbá segítené az éghajlatvédelmet, és javítaná a levegőminőséget. Ha a járműadatokat bölcsen használjuk fel, akkor a közlekedési rendszerünket összességében biztonságosabbá, tisztábbá és intelligensebbé tehetik.”

 

„A járműadatokhoz, köztük az elektromos autók akkumulátorára vonatkozó adatokhoz való könnyű hozzáférés azon járművek tulajdonosai számára is előnyös lesz, akik jelenleg nem tudják ellenőrizni az akkumulátoruk pontos állapotát a kijelzőn, és így nem képesek meghatározni annak értékét. Pedig az akkumulátor az elektromos hajtáslánc legdrágább eleme, és az azt érő negatív hatások gyorsan akár 20 százalékos kapacitásveszteséghez, a jármű értékének pedig akár 25 százalékos vagy még ennél is nagyobb arányú csökkenéséhez vezethetnek. Emellett az akkumulátoradatokhoz való hozzáférés jelentősen javítja a nagyfeszültségű akkumulátorok megfelelő diagnosztikai és javítási megoldásait, így csökkentve a kárral kapcsolatos költségeket és megkönnyítve az újrahasznosítást” – emelte ki Szántó Zoltán, az Allianz Hungária Zrt. termékmenedzsere.

 

 

Hogyan változtathatja meg az uniós adatmegosztási jogszabály a gépjármű-biztosítást?

 

A jármű részletes adatai alapján a jövőben teljesen új biztosítási ajánlatok és szolgáltatások tehetők elérhetővé. „Baleset esetén, az autó pozíciójára vonatkozó adatok, és az autó állapotát figyelő szenzorok adatainak elemzésével akár automatikusan és valós időben is képesek lehetnénk felmérni a keletkezett károkat. Ezen adatok használatával az Allianz akár azonnal értesíthetne egy szolgáltatót, aki elvontatja az autót, foglalhat cserejárművet, megrendelheti a javítandó alkatrészeket, sőt időpontot is foglalhat erre ügyfelének a javítóműhelyben. Súlyos baleset esetén pedig akár orvosi ellátásról is gondoskodhat” – mondta Röhler. „Ezidáig az ügyfelünkön múlt, hogy mikor lép kapcsolatba velünk. A jövőben ezt akár kezdeményezhetjük proaktívan mi is, ezzel is segítve a bajba jutott ügyfelünket akkor, amikor a legjobban szüksége van ránk. Olyan biztosítási ajánlatokat tudunk kalkulálni, amelyek lényegesen jobban igazodnak a kockázatokhoz, és figyelembe veszik mind a járművezetők vezetési stílusát, mind pedig a jármű biztonsági rendszerekkel való felszereltségét. A szenzor- és kameraadatok egyben felhasználhatók a balesetek megfelelő, korrekt és tisztességes kivizsgálásához és a felelősség tisztázásához is” – magyarázta Röhler. 

 

A közvetlenül a járműből küldött adatok különleges jelentőséget kapnak, amikor a jövőben autonóm és mesterséges intelligenciával támogatott rendszerek irányítják majd a járművet. „Az érintetteknek – de a társadalomnak is – joga van tudni, hogy az ember vagy a gép okozta-e a balesetet” – mondta el Röhler.

 

Az Allianz a közelmúltban öt európai országban végzett kutatása azt mutatja, hogy az autósok többsége hajlandó lenne megosztani járművének adatait biztosítójával, ha ezért cserébe széles körű szolgáltatást kap. Németországban ez az arány 53, Nagy-Britanniában pedig 61 százalék. „Számunkra ez egy nagyon fontos üzenet, amelyre büszkének kell lennünk. Ez az üzenet azt jelenti, hogy ügyfeleink tisztában vannak kompetenciánkkal, azzal hogy bízhatnak bennünk, mert adataik nálunk biztonságban vannak és azokat az ő érdekeik mentén használjuk fel” – fűzte hozzá a felmérés eredményeihez Klaus-Peter Röhler.

 

Igazi verseny csak tisztességes árak mellett létezik

 

A 11. Allianz Motor Day rendezvényen folytatott megbeszélések azt a kérdést is körüljárták, hogy harmadik felek a gyakorlatban miként férhetnek hozzá az autóban tárolt adatokhoz. Az uniós adatmegosztási jogszabály előírja, hogy az „adatokhoz való könnyebb hozzáférés” keretében az adatokat valós időben kell továbbítani – de milyen adatokról van itt szó? És milyen árat kérhet az autógyártó az adatok harmadik félnek történő továbbításáért? „Valódi verseny csak akkor alakulhat ki, ha a járműgyártók tisztességes árakat kérnek. Ellenkező esetben a harmadik feleknek nincs esélyük az innovációra” – hangsúlyozta Röhler.

 

Az adattovábbítás jogi kerete még hiányzik

 

De mihez kezdjen az egyéni ügyfél a járműve adataival? És mindenekelőtt, hogyan férjen hozzá az adatokhoz, és miként továbbítsa azokat? Ez az egész csak akkor működhet, ha az egyén az adatokat a gyakorlatban nagyon egyszerűen tudja továbbítani. „Az EU adatvédelmi jogszabálya csak a jogalapot teremti meg a járműből származó adatok harmadik félnek történő továbbításához. Ugyanakkor még mindig hiányzik az a jogi keret, amely meghatározza, hogy a járműből származó adatok technikailag milyen módon tehetők minden piaci szereplő számára használhatóvá” – mondta Röhler. „A jogalkotóknak erre a lehető leggyorsabban gyakorlati megoldást kell találniuk, különben az adatok kincsestárában nem lehet az ügyfelek és az összes résztvevő javára bányászni.”

 

A járműadatok felhasználását az Allianz a következő feltételek teljesüléséhez köti:

1. A járműtulajdonosok számára teljes átláthatóságot kell biztosítani a járműveikről gyűjtött adatok kapcsán. Minden autótulajdonos számára pontos áttekintést kell adni annak érdekében, hogy tisztában legyen vele, milyen adatokat gyűjtenek a járművéről. Ezen túlmenően azt is látni kell, hogy ezek közül az adatpontok közül melyeket lehet valós időben továbbítani harmadik feleknek. 

2. Ahhoz, hogy az autótulajdonosok jól kihasználhassák a járműadataik felett újonnan megszerzett irányítást, szabványosított minimális adathalmazra van szükség, amely az autógyártótól függetlenül lehetővé teszi az új szolgáltatásokat, és amellyel az adatok gyorsan és egyszerűen, valós időben és meghatározott interfészeken keresztül megoszthatók, ha a tulajdonos úgy kívánja.

3. Az Allianz a járműadatok biztonságos cseréjének biztosítása érdekében szabályozott piacot szorgalmaz, és független adatkezelési megbízott kijelölését javasolja, akinek biztosítania kell, hogy az arra jogosult felek hozzáférhessenek az adatokhoz.

4. Ahhoz, hogy a járművezetők kihasználhassák a számos elképzelhető innováció előnyeit, tisztességes árakra van szükségünk a harmadik félnek történő adatátvitelért cserébe. A költségeknek kiszámíthatónak kell lenniük, hogy lehetővé tegyék a széles körű versenyt. 

 

Az elektromos járművek kapcsán Szántó Zoltán hozzátette: „Amikor egy jármű eladására kerül a sor, az akkumulátor állapotával kapcsolatos bizonytalanság jelentős mértékben akadályozhatja az értékálló értékesítést. Ezért is szorgalmazzuk, hogy használt elektromos jármű adásvételekor mutassanak be független tanúsítványt az akkumulátor állapotáról. Csak így biztosítható, hogy a jövőben a használt autók kereskedelmét adatalapú és korrekt módon lehessen kezelni.”

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Budapesten tanítják vezetni a jövő autóit a Bosch mérnökei

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában számtalan jövőbemutató autóipari fejlesztés zajlik, melyek a vezetés biztonságát és kényelmét szolgálják. Az egyik leghasznosabb extrát jelentik a parkolást segítő rendszerek, a Bosch szakemberei pedig már olyan járműveket fejlesztenek Budapesten, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni. Ehhez minden részletre kiterjedő tesztelésre, az autók szigorú „oktatására” van szükség. A jövő autóinak titkait tárja fel a Bosch Magyarország Podcast aktuális adása, melyben a parkolási megoldások fejlesztésének legaktuálisabb és legizgalmasabb kérdései kerülnek reflektorfénybe.

2024. december 13. 13:08

EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. 

2024. november 23. 17:11

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte

Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.

2024. november 20. 15:10

Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr

Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után ez a harmadik az innovatív digitális interfészek sorozatában, amelyek izgalmas bepillantást nyújtanak a mobilitás jövőjébe.

2024. november 19. 11:35

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14