E-versenyautókkal és a norelem támogatásával ügyesednek a fiatal tervezők
A tervezőmérnöknek készülő hallgatókat tette próbára az idei, tisztán elektromos versenyautó építésének és üzemeltetésének kihívására koncentráló Formula Student (Electric) verseny. Annak érdekében, hogy több csapatot is felkészítsen az eseményre, a VDI Racing Camp powered by norelem több mint 250 résztvevőt hívott össze Németország minden részéről, és minden csapatnak gépelemeket és támogatást nyújtott a rangos versenyhez.
A VDI Racing Camp szponzoraként a norelem régóta elkötelezett a fiatal tehetségek támogatása mellett, lehetőséget kínálva a tervezőknek, hogy innovatív versenyautó-projektjeiket tesztelni tudják. Idén összesen 19 Formula Student csapat vitte el járművét a münsterlandi gyakorlati tesztlétesítménybe, hogy versenykörülmények között teszteljék a csapatmunka eredményét.
A fő esemény előtt a norelem a vesztfáliai Selmben található rakományrögzítési kutatólaboratórium (F&T LaSiSe gGmbH) szabadtéri tesztközpontjában szervezte meg a diáktalálkozót. A norelem először 2016-ban szervezte meg a Formula Student „kosztümös próbáját”, amely ezután kapta a Racing Camp nevet.
A jelenlegi 2023/24-es Formula Student szezonban a norelem 54 német Formula diákcsapatot és további 42 nemzetközi csapatot támogat. A Formula Student (Electric) olyan tervezési verseny a hallgatók számára, ahol a feladat egy formula-autó megtervezése és legyártása egy nem profi versenyző számára. A feladat részét képezi egy nagyobb léptékben elképzelt gyártás megtervezése is, majd a megtervezett járművet versenypályán kell tesztelni. Mindezeket figyelembe véve a Racing Camp tökéletes felkészülési terepként szolgál erre a versenyre.
A 250 diák a három napot tervezéssel, építéssel és járműveik tesztelésével töltötte. A csapatok a tényleges versenydrukk nélkül tudták kihozni a legjobbat a közös munkából, és közben a professzionális prezentálást is gyakorolhatták, amely képességek kulcsfontosságúak a hivatalos Formula Student rendezvényen.
A tényleges Formula Student rendezvényen a jármű legfontosabb biztonsági jellemzőit tesztelik, mint például a vezethetőséget és a vezetőre ható erőket – mindezeket pedig a járművek egyenes vonalban történő gyorsulása, illetve a kanyarokban állandó sugárú ívben történő manőverezése során. A hallgatók feladatai közé tartozik az is, hogy zsűritagoknak prezentációt tartanak, akik ezt követően ítélik meg a jármű tervezését és költségszámításait.
Az idei Racing Camp 19 csapatából 13 tisztán elektromos meghajtású versenyautóval versenyzett, köztük a Kempten University of Applied Sciences egyetem Formula Student Team Infinity Racing nevű csapata. Az Allgäu team nem ismeretlen a norelem számára: a csapat a Motek 2022 kiállításon egy versenyszimulátort mutatott be, melynek megépítését a norelem ACADEMY szabványos gépelemek biztosításával támogatta. Ezek között voltak alumínium profilok és számos kötőelem is, amiket a jármű állványában használtak, de a jármű alvázán is karosszériáján is megtalálhatók a norelem gépelemei. A motorsport iránti szenvedély 2007 óta köti össze a csapatot, amely jelenleg már 85 tagból áll.
A 19 csapat közé tartozó Infinity Racing is először tesztelhette prototípusát a VDI Racing Camp aszfaltján. „A Racing Camp részletes műszaki vizsgálata során lehetőséget kapunk arra, hogy megismerjük autónk gyengeségeit és azt, hogy mit kell javítanunk a hivatalos megmérettetés előtt – mondta Intira Gross. – Mivel jelenleg sok új tagunk van, nagyon jó, ha egy olyan rendezvényen ismerhetik meg és gyakorolhatják be az eljárásokat, mint a Racing Camp. A részvevők közül sokan nem tudták, hogyan zajlik az értékelési folyamat. Itt lehetőségük van tanulni és felkészülni az igazi megmérettetésre. Ráadásul a vidám környezet is rendkívül sokat ad hozzá ahhoz, hogy csapatként tudjunk működni.”
A tábor a járműgyártás gazdasági szempontjait is vizsgálja, hiszen a projekt bemutatása és finanszírozási kérdései szintén olyan elemek, amik a nemzetközi versenyben is döntőek lehetnek.
A belsőégésű motorról elektromos járművé történő átalakítás további pénzügyi kihívást jelent minden csapat számára, melyek ezt az utat választotta. Egy ilyen jármű összköltsége körülbelül 500 000 euró, ahol csak a beépített anyag értéke 200 000 eurót tesz ki. Egy hajtáslánc például nagyjából 50 000 euróba kerül, a járművek akkumulátorai pedig több mint 20 000 eurót érnek – ez önmagában is jól mutatja, mennyire fontos, hogy a hallgatók olyan cégek támogatását nyerjék el, mint a norelem, melyek ingyenesen biztosítják a tudást és a gépelemeket.
„A norelem több mint 70 000 gépelemet tartalmazó kínálata mindenki számára tartogat valamit” – jelentette ki Martin Ahner, a norelem ACADEMY képzési menedzsere. – „Úgy a járművek, mint a műhelyfelszerelések tekintetében. Nagyon praktikus módszer a csapatok munkájának támogatására.”
Az Infinity Racing a norelem gépelemeit elsősorban a kiszolgáló berendezések építésénél használta fel. A terméktámogatás révén Infinity Racing szállító- és szerelőkocsikat építhetett, amiket aztán a jármű mozgatásának megkönnyítésére használtak, mind a műhelyben, mind pedig a pályán.
A dobogós helyezéshez tehát nem csak az innováció és a csapatmunka szelleme kell, hanem az is, hogy a gépelemek egymással jól illeszkedjenek.
„A hangsúly határozottan a fiatal tehetségek támogatásán van, ami mindig is a norelem egyik legfontosabb célja volt” – folytatta Martin Ahner. – „A Racing Camp ideális lehetőség számunkra ahhoz, hogy támogassuk a jövő tervezőmérnökeit, és márkánkat is ismertté tegyük. A kulcsszponzorrá válás lehetősége csak egy, a jó irányba tett lépéseknek.”
A norelem által támogatott VDI Racing Campben gyorsan nőtt a résztvevők és a járművek száma: 2016-ban 10 csapat 175 hallgatója, 2019-ben pedig már 23 csapat 500 tagja jelent meg a táborban. A koronavírus miatti kétéves szünet után 2022-ben több mint 200 résztvevővel tért vissza a Racing Camp. A 2019 óta a VDI (Verein Deutscher Ingenieure) által szervezett eseménynek a norelem a főszponzora, ezért a tábor a VDI Racing Camp powered by norelem nevet kapta.
Kapcsolódó cikkek
- Hatmilliónál is több e-autót adtak el az első félévben – de mi lesz a töltéssel?
- Az OMV 28 ultragyors e-autós töltőpontból álló hálózat kiépítésébe kezdett Magyarországon
- A diákok kávéfőző projektje norelem gépelemeitől és szaktanácsaitól kapott lendületet
- Győzelemre esélyesek a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapatai
- Elektromos autókra is optimalizálta teljes gumiabroncs-termékpalettáját a Continental
- Megéri-e az elektromos autózás?
- Füstöljenek a gumik: a norelem szabványos alkatrészekkel segíti a tanulókat a drift triciklik építésében
- Fidelity: Nyernek az elektromos autók?
- A BMW Group elektromos autóinak beszállítójaként zöld gyárat épít az EVE Power Magyarországon
- Újabb üzemanyaghiánytól tart az autósok harmada
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása. Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.
Chery Group: Budapest–Róma egy feltöltéssel
Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.
Itt a téli gumiabroncsok következő generációja, a Bridgestone Blizzak 6 ENLITEN
A Bridgestone legújabb prémium téli túragumiabroncsa a TÜV SÜD független tesztjein a havas fékezés és a tapadás tekintetében a legjobb minősítést érte el*, nedves úton pedig a legrövidebb féktávolságot biztosítja**. Az új modell a 23-szoros tesztnyertes Bridgestone Blizzak LM005 utódja, a téli gumiabroncs-termékportfolió csúcsmodellje 32 százalékkal jobb futásteljesítményt biztosít, mint az előző generáció***. Az ENLITEN gumiabroncs-technológiával kifejlesztett Bridgestone Blizzak 6 ENLITEN kialakítása megfelel bármely jármű általános teljesítményigényének, valamint az elektromos járművek speciális követelményeinek egyaránt.
A ontinental WinterContact gumiabroncsa nyert a német szakmai magazin tesztjén
Az AUTO BILD, Németország vezető autós magazinja által közzétett legújabb téli gumiabroncsteszt eredményei alapján a Continental WinterContact TS 870 kiemelkedő teljesítménnyel, „példás” minősítéssel és 1,2-es összpontszámmal bizonyult a teszt győztesének. A vizsgálat során 53 európai, amerikai és ázsiai gyártó 205/55 R 16 méretű abroncsát értékelték, a tesztjármű egy Volkswagen Golf volt.
Turbó fokozatra kapcsolt az innovációban az OMODA gyártója, a Chery Group
A Chery Group idei innovációs konferenciáján 1200 kilométeres hatótávolságot biztosító akkumulátort, humanoid robotot és mechanikus kutyát is bemutatott. A társaság a jövőben is folytatja intenzív nemzetközi terjeszkedését, a tervek szerint 2025-ben több mint 60 újabb piacon lehet majd megvásárolni járműveiket. Október 9-én Budapesten, a Millenáris Parkban ünnepélyes keretek között mutatta be az OMODA 5-öt a Chery Group autójának hazai forgalmazója, a Genius Automotive Kft.